آثار نقاشی و طراحی با فرش میرمولا ثریا در نمایشگاه «صوف»

میرمولا ثریا، آثار نقاشی و طراحی با فرش خود را در نمایشگاهی با نام «صوف» مقابل دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاهی از آثار میرمولا ثریا با عنوان «صوف» که شامل نقاشی و طراحی با فرش معاصر ایرانی است، جمعه 21 مهر در گالری خاک افتتاح می‌شود.

آثار نمایشگاه «صوف» برخوردی معاصر و هنری با فرش ایرانی است. از همین رو آثار را می‌توان نقاشی‌هایی در نظر گرفت که می‌توانند به دیوار آویزان شوند و یا به عنوان حجم روی زمین قرار بگیرند.

در این نمایشگاه قریب به 30 اثر بافته شده در ابعاد 120 در 160 تا 200 در 300 سانتیمتر وجود دارد و همچنین بالغ بر 15 اثر طراحی به نمایش در می‌آید.

میرمولا ثریا در استیتمنت نمایشگاه خود آورده است: «در ابتدا اينچنين بوده است كه دستبافت‌هاى عشايرى و نقوش روى آن، منعكس كننده نحوه زندگى، طبيعت پيرامون و آرزوهای آن روزهاى بافنده بوده است. بعدها آنچنان می‌شود كه شهر نشينى و تجارت، خيال كوچ نشين را آلوده می‎كند و خيال رهاى هنرمند بافنده، اسير كسب و صنعت شهرى می‌شود. خيال سيال بافنده از دست می‌رود و تصورات و نيازهاى اشراف، نقشبند بافته‌ها می‌شود. نقوش ساده، هندسى و ابتدايى از گياهان و حيوانات كه تجلى تعابير فردى انسان كوچ نشين از پيرامونش بوده كم كم به نقوش پرگو، پيچيده و غير واقع بدل می‌شود و ديگرهرگز آن رويكرد بی‌واسطه بافنده پديدار نمی‌شود.

اين روزها بيشتر بر فى‌البداهه‌گى تصوير و طرح تمايل دارم. از تكرار مكررات و آذین كليشه‌هاى سنتى كه وام دار فرهنگ ايستا است، پرهيز دارم. به امروزم نگاه می‌كنم، به اطرافم و آنچه بر من می‌گذرد. نقوش در بافته‌هايم، گاهى ريشه در قصه‌اى دور دارد كه تا امروز به دنبالم است و گاهى حادثه‌اى است كه در كمينم است و بی‌خبرم. به آن، به بافته، آنگونه نگاه می‌كنم كه زمينى است كه می‌بايست خيال را در آن كاشت.

سال‌هاى زيادى بر آن رفت تا از سنت گذشته بدانم و باز بدانم كه چكونه اين هنر آزاده و پويا به صنعتى اسير، جامد و تكرار پذير بدل گشت. بر اين باورم كه خيال را بايد آزاد كرد و آن موقع است كه بافته، به هر گونه كه باشد گستره و جولانگاهى خواهد بود براى تجلى انديشه هنرمند امروز.

میرمولا ثریا متولد 1357 رامسر است. وی کارشناسی ارشد خود را در رشته صنایع دستی از دانشگاه میراث فرهنگی تهران و  کارشناسی ارشد طراحی فرش دست بافت را از دانشگاه آزاد اصفهان دریافت کرده است. وی تا کنون بیش از 8 نمایشگاه انفرادی در آمریکا، لبنان، کویت، دبی، ایران برگزار کرده و در نمایشگاه‌های گروهی متعددی حضور داشته است.

افتتاحیه نمایشگاه «صوف»، جمعه 21 مهر از ساعت 17 تا 21 در گالری خاک برگزار می‌شود.

این نمایشگاه تا 8 آبان هر روز از ساعت 16 تا 20 پذیرای عموم است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =