پس از تایید خبر به شهادت رسیدن گروگان‌های حادثه سراوان به دست گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی؛ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مسئولان سپاه و وزارتخانه های اطلاعات و امورخارجه را به مجلس فراخواند تا در این باره به مجلس گزارش دهند.

به گزارش  «خبرآنلاین» علاء الدین بروجردی در حالی از فراخوانده شدن این مسئولان به جلسه روز آینده این کمیسیون خبر داد که روز گذشته، ناصر سراج معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور از احتمال تحویل برخی از اجساد شهدای نیروی انتظامی و ادامه رایزنیها برای تحویل گرفتن باقی اجساد این شهدا از کشور پاکستان خبر داده بود.
ربروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس- با بیان اینکه لازم است تا با دولت پاکستان صحبت جدی شود، گفت: اگر آنها در حفظ امنیت مرزهای خودشان نمی‌‏توانند با قاطعیت عمل کنند، باید آن رابه اطلاع مسوولان ذی‌‏ربط ایران برسانند تا ما چاره‌‏ای بیندیشیم.
وی در واکنش به اظهارات برخی مقامات پاکستانی که به ضعف نظارت بر مرزها در ایران اشاره دارند، گفت: مادر مجلس برای کنترل مرزها بیش از 1000 میلیارد تومان بودجه تصویب کردیم اما 400 کیلومتر از این مرز در محیط کوهستانی سراوان قرار دارد که امکان نصب دیوار با ایجاد خندق در آن وجود ندارد. این عارضه با توجه به طولانی بودن مرز مشترک ایران و پاکستان منجر به ورود اشرار و مواد مخدر از این کشور به داخل مرزهای ما شده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه مسوولیت این اقدام تروریستی به عهده دولت پاکستان است، گفت: این افراد در جایگاه مشخصی در پاکستان قرار دارند و حاکمیت پاکستان باید با آنها برخورد کند تا به راحتی به شرارت نپردازند و وارد مرزهای ایران نشوند.
اسماعیل کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز از فراخوانده شدن فرمانده قرارگاه نبی اکرم(ص) سراوان به این کمیسیون خبر داد.

برخورد با جنایتکاران در دستور کار مجلس
حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان نیز طی تذکری در جلسه علنی امروز با اشاره به اینکه تنظیم سیاست‌‏های خارجی کشور بر اساس قانون اساسی برعهده رئیس شورای عالی امنیت کشور است؛ از رئیس‌‏جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور خواست که مسایل مرتبط با کشور پاکستان را با دقت و به صورت جدی دنبال کند. او همچنین از احمدی نزاد خواست تا از همتای پاکستانی خود بخواهد که گروهک تروریستی جندالشیطان را به ایران تحویل دهد.
محمد حسن ابوترابی فرد که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه امروز مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر وی، با تاکید بر اینکه این حادثه و اقدام گروهک تروریستی را به شدت محکوم می‌‏کنیم، گفت: مجلس برخورد با جنایتکاران را به طور جدی مطالبه می‌‏کند و در دستور کار خود می‌‏داند.
گفتنی است در نیمه شب ۲۴ خرداد امسال، گروهی از اشرار و عوامل گروهک تروریستی جندالله در کمین غافلگیرانه‌ای، ۱۶ نفر از کارکنان ناجا را در اطراف سراوان، به گروگان گرفته و آنان را به کشور پاکستان انتقال دادند که به گفته محمدزاده فراهانی - معاون سیاسی، اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان - گروگان‌گیری این افراد به دلیل غافلگیری و اعتماد کارکنان به افرادی که نمی‌دانستند عوامل چه کسانی هستند، صورت گرفت. گروگانگیران خواهان آزادی 200 نفر از اشرار زندانی در مقابل آزادی این سربازان شده بودند.
شهادت پرسنل ناجا در حالی رخ داد که پیش از این، احمدی مقدم - فرمانده نیروی انتظامی - از اعزام هیئتی از سوی وزارت کشور برای پیگیری این موضوع خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که این سفر، نتیجه مثبتی در بر داشته باشد.  همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در دیداری با سفیر پاکستان خواستار پاسخگویی صریح مسئولان این کشور به مقامات ایران شده بود.
از آنجا که واکنش مجلس به این حادثه دلخراش پس از گذشت 6 ماه از این حادثه رخ می دهد، شاید بتوان گفت که "به علاج واقعه پس از وقوع" و بسیار دیرهنگام است.

وضعیت نامشخص دیپلمات ربوده شده
رئیس کمیسیون امنیت ملی دیروز در راهروهای مجلس در پاسخ به سوالی که به وضعیت «عطارزاده»، دیپلمات ایرانی ربوده شده در پاکستان اشاره داشت، تصریح کرد: هنوز کمیسیون امنیت ملی اطلاع دقیقی از جایگاه عطارزاده ندارد. با حضور مسوولان وزارت امور خارجه در جلسه فردا در کمیسیون امنیت ملی ، این موضوع را نیز پیگیری خواهم کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مبتنسن US ۱۳:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۹/۱۷
    18 1
    چه عجب یک نهاد به کشته شدن این فرزندان معصوم (سرباز وظیفه) اهمیت جدی داد. آیا آنها واقعا آموزشهای لازم را برای بودن در آن مناطق پرخطر دیده بودند و امکانات و نفرات کافی داشتند؟