۰ نفر
۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۷

صدرا امامی: شورای انتخاب رئیس جمهور آلمان قرار است در نشست امروز خود در برلین تکلیف جانشین هورست کوهلر رئیس جمهوری مستعفی این کشور را روشن کند .

کوهلر چندی پیش به دلیل افزایش انتقادها از وی به دلیل اذعان به واقعیت جنگ در افغانستان از سمت خود کناره گیری کرد که از این اقدام به عنوان بحرانی در دولت مرکل یاد می شود.

 در حال حاضر کریستین ولف به عنوان تنها کاندید جایگزن برای کوهلر به عنوان رئیس جمهور آتی آلمان است که از حمایتهای آنگلا مرکل صدراعظم این کشور نیز برخوردار است .

 کریستیان ولف از سال ۲۰۰۳ میلادی  نخست وزیری ایالت نیدرزاکسن را برعهده دارد. این حقوقدان که متولد شهر اوزنابوروک از شمال آلمان است دوبار ازدواج کرده و دارای یک دختر نوجوان از همسر اول و پسری دو ساله از ازدواج دومش است . .

این در حالی است که کاندیداتوری ولف با موانع زیادی روبرو شده و ممکن است احزاب آلمانی با این گزینه موافقت نکنند.

از سوی دیگر ولف نیز خود را به عنوان فردی که بتواند سرنوشت ائتلاف حاکم را در دست بگیرد نمی داند و معتقد است که در ۳۰ ژوئن( ۹ تیرماه ) پس از "یواکیم گائوک " نامزد مورد حمایت احزاب مخالف سوسیال دموکرات، چپ و سبز قرارمی گیرد. ولف در تائید محبوبیت بیشتر گاوک گفت که با وجود شرایط فعلی به نظر نمی رسد حمایت خاصی از گائوک صورت گیرد.

از سال  ۱۹۴۹ میلادی تاکنون رئیس جمهور آلمان توسط اعضای پارلمان و روسای ایالتی تعیین می شود و پس از تعیین شخص مورد نظر وی باید در حضور اعضای پارلمان های آلمان موسوم به بوندس تاگ و بوندس رات سوگند یاد کند.

به هر حال انتخاب رئیس جمهور جدید آلمان به چالشی سخت برای آنگلا مرکل تبدیل شده و وی از احزاب دموکراتیک، آزاد و اتحاد دو حزب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی درخواست کرده  که از کاندیدای وی در انتخابات ریاست جمهوری آلمان حمایت کنند.

اما شکست اخیر دولت ائتلافی در انتخابات ایالت نورد راین وستفالن به شدت پایه های اتحاد احزاب ائتلافی را متزلزل نموده است.این تزلزل در همه ابعاد سیاسی برلین به چشم می خورد و عملا قدرت تصمیم گیری را برای دولت ائتلافی مشکل ساخته است.

صدراعظم آلمان از احزاب حاضر در ائتلاف دولت درخواست کرد که از کریستین ولف به عنوان کاندیدای معرفی شده از سوی وی حمایت کنند. آنگلا مرکل به عنوان رئیس حزب دموکرات مسیحی اعلام کرده که مهم است ولف که از سوی ما انتخاب شده  بتواند توانایی‌هایش را نشان دهد.

ولف در مجمع فدرال دارای شانس بیشتری برای گزینش می‌باشد. این در حالی است که یوآخیم گائوک به عنوان کاندیدای احزاب مخالف بین سوسیال دموکرات‌ها و سبزها دارای شانس پیروزی است. مرکل تاکید دارد که رئیس‌جمهور کشور باید از تجارب سیاسی بیشتری برخوردار باشد.

البته بهتر است در برهه کنونی مرکل سخنی در خصوص تجربه سیاسی بر زبان نراند زیرا مردم آلمان به شدت از وی و حزب دموکرات مسیحی و احزاب ائتلافی ناراضی هستند.این نارضایتی خود را در رفتارهای سیاسی مردم آلمان به خوبی نشان داده است.نتایج جدید‌ترین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که رئیس حزب مخالف در آلمان از صدراعظم این کشور محبوبیت بیشتری دارد.

 نتایج جدید‌ترین نظرسنجی حاکی از آن است که زیگمار گابریل، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان، از محبوبیت و مقبولیت بیشتری نسبت به آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، برخوردار است.

 علاوه ه بر این، طبق نظرسنجی که توسط شبکه زد دی اف انجام شد، ائتلاف دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی موفق به کسب ۳۳ درصد آرای مردم شد. این میزان بدترین نتایج کسب شده برای این دو حزب ائتلافی از اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی بوده است. سوسیال دموکرات‌ها در این نظرسنجی ۳۱ درصد، سبزها بدون تغییر نسبت به گذشته ۱۵  و چپ‌ها ۱۱ درصد را کسب کردند. در حال حاضر تنها ۲۹ درصد مردم آلمان معتقدند که دولت فعلی این کشور وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد. این خود برای مرکل و همراهانش شکستی سخت محسوب می شود . .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72164

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =