تشخیص یک‌ثانیه‌ای پولیپ سرطانی روده با هوش‌مصنوعی

متخصصان ژاپنی می‌گویند که با استفاده از هوش مصنوعی توانسته‌اند پولیپ‌های بدخیم روده بزرگ را با دقتی بالا در عرض یک ثانیه تشخیص دهند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، در روده بزرگ و راست روده توده‌هایی رشد می‌کنند به نام پولیپ که ممکن است خوش‌خیم باشند یا بدخیم.

متخصصان تصاویر ۳۰۶ پولیپ روده را در ۲۵۰ زن و مرد به این سیستم هوش مصنوعی دادند. کولونوسکوپی به این معناست که متخصص، لوله‌ای حاوی دوربین و ابزار را از مقعد وارد روده می‌کند و به این ترتیب می‌تواند مستقیما داخل روده را ببیند و از آن نمونه‌برداری کند.

این سیستم برای بررسی تصاویر بزرگنمایی شده و مقایسه آن با سی هزار تصویری که برای آموزش به آن داده شده بود فقط یک ثانیه وقت نیاز داشت تا با دقت ۹۴ درصد پولیپ خوش خیم را از بدخیم تشخیص دهد.

در روده بزرگ و راست روده توده‌هایی رشد می‌کنند به نام پولیپ که ممکن است خوش خیم باشند یا بدخیم
.
این تحقیق در هفته بیماری‌های دستگاه گوارش اروپای متحد که در بارسلون برگزار می‌شود ارئه شده است. سرپرست آن دکتر یوییچی موری استاد دانشگاه شووا در یوکوهامای ژاپن می‌گوید که اهمیت این سیستم در این است که نمونه برداری را همزمان با کولونوسکوپی و در لحظه، ممکن می‌کند. این باعث می‌شود که برداشتن کامل پولیپ‌های سرطانی مقدور باشد و از برداشتن غیر لازم پولیپ‌های خوش خیم هم جلوگیری می‌کند.

دکتر موری گفت: "ما فکر می کنیم این نتایج برای اینکه این سیستم بکار گرفته شود قابل قبول است و هدف عاجل ما این است که برای این سیستم تشخیصی، مجوز قانونی بگیریم."

این تحقیق نشانه‌ای از پزشکی آینده است، زمانی که هوش مصنوعی و روبات جای پزشک را می‌گیرد. آنها می‌توانند با دقت و سرعتی بسیار فراتر از انسان اطلاعات را جمع آوری کنند، آن را با اطلاعات موجود مقایسه کنند و به نتیجه برسند. روباتها می توانند آزمایش‌ها و مداخله‌های طبی را هم با دقتی بمراتب بالاتر از انسان انجام دهند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =