نگاه روانکاوانه به نقاشی در «انتزاع خویشتن»

نمایشگاه و کارنمای گروهی «انتزاع خویشتن» با محوریت نقاشی از دید روانکاوی با حضور چند تن از هنرمندان حوزه تجسمی در گالری آرگون برپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین نمایشگاه و کارنمای گروهی نقاشی از دیدگاه روانکاوی باعنوان «انتزاع خویشتن» و در راستای ارتقای سطح خودآگاهی هنری در دوران معاصر با آثاری از رضا افسری، همایون تک، حسین چراغچی، رضا حسینی، یوسف شریف کاظمی، رضا عنصری و احمد منتظری رودبارکی، 12 آبان افتتاح می‌شود. 

طی برگزاری این نمایشگاه سه جلسه سخنرانی و نشست تخصصی از دیدگاه روانکاوی برپا می‌شود که به این شرح است: نشست اول با حضور کامران علی پناهی، روانکاو انجمن روانکاوی آرژانتین با موضوع سوژه‌گی، هویت و زیبایی در قالب اثر هنری، نشست دوم با حضور آزاده صالحی، روان درمانگر تحلیلی با موضوع چگونگی تاثیر هنرهای بی‌کلام با تمرکز بر نقاشی در پرکردن نقصان‌های روانی و نشست سوم با حضور فرزانه حبیبی، روان درمانگر تحلیلی و مدیر فنی کلنیک آرامش به همراه مریم علی‌نژاد مدیر اجرایی این نمایشگاه با موضوع هنرمند، خود باوری، ابزارگری و موانع آن.

در نشست‌های این کارنما که در کلینیک آرامش برگزار می‌شود، به بررسی برخی از بخش‌های ارتباط نقاشی انتزاعی با روانکاوی پرداخته می‌شود. بررسی ارتباط نقاشی انتزاعى به طور جداگانه با روان فردی و جمعی، یکی دیگر از بخش‌های تحلیلی این کارنما است.

از آنجایی که نقاشی انتزاعى موقعیت متفاوتی برای نقاشی (به عنوان اثر) و مخاطب ایجاد کرد، تحلیل چگونگی این تحول و تغییر جایگاه هنرمند به عنوان کسی که از جهان بیرون تقلید می‌کرد و به مقام آفریننده یک جهان که از درون او سرچشمه می‌گرفت دست یافت، نشان از اهمیت و کارکرد نقاشی انتزاعی در هنردرمانی دارد که در این نشست‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

این نمایشگاه از جمعه 12 آبان پذیرای هنرمندان و هنر دوستان در گالری دارگون خواهد بود.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =