عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: «نگاه تولیدکنندگان به صادرات اشتباه است. ما تصور می‌کنیم که سود بسیار کلانی در صادرات باید وجود داشته باشد؛ در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا به صادرات به نگاه سود نگاه نمی‌کنند.»

سید حمید حسینی در بازدید از غرفه خبرگزاری خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اظهار داشت: «از سال 88 به بعد تقریبا صادات کشور در محدوده 40 تا 45 دلار باقی مانده و در ترکیب این صادرات نیز حدود 10 میلیارد دلار میعانات گازی و 14، 15 میلیارد دلار فرآورده نفتی و پتروشیمی و حدود 20 میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی، صنعتی و کشاورزی دیده می‌شود.»

وی افزود: «ما تاکنون خیلی نتوانستیم جهشی برای صادرات ایجاد کنیم. متاسفانه در حال حاضر صادرات صنعتی کشور کم شده، یعنی فشاری که وارد شده، بیشتر به صادرات کالایی بوده است.»

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و‌ عراق تصریح کرد: «جمع‌بندی جلسه روز ملی صادرات این بوده که باید اراده و عزم ملی برای رونق صادرات وجود داشته باشد. ما یک روزی دیوار موانع صادراتی را کوتاه و دیوار مشوق‌های صادراتی را بالا برده بودیم و یک‌سری حمایت‌هایی از زمان برنامه سوم صورت می‌گرفت که بسیار تاثیرگذار بود؛ به طوری که صادرات کشور از 10 میلیارد دلار به 25 و 45 میلیارد دلار ظرف 10، 15 سال افزایش پیدا کرد.»

حسینی عنوان کرد: «به نظر من، ما باید برای صادرات هزینه کنیم و دولت باید برای صادرات هزینه کند. همین‌که دولت صادرات را از مالیات معاف کرده، تصور می‌کند کار بزرگی انجام داده و ما هزینه‌ای حاضر نیستیم برای صادرات بدهیم. در حال حاضر مشوق‌ها و اعتبارهای صادراتی حذف شده است.»

وی اداه داد: «هم‌اکنون تغییر تکنولوژی و سلایق مصرف‌کننده به شدت خود را نشان می‌دهد و به دلیل محدودیت‌ها و مشکلاتی که داشتیم، بسیاری از صنایع نتوانستند خود را به دانش و تکنولوژی روز مجهز کنند.»

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران متذکر شد: «از سوی دیگر، نگاه تولیدکنندگان ما به صادرات اشتباه است. ما تصور می‌کنیم که یک سود بسیار کلانی در صادرات باید وجود داشته باشد تا صادرات را انجام دهیم؛ در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا به صادرات به نگاه سود نگاه نمی‌کنند. آنها می‌گویند ما بازار داخل را داریم تا هزینه‌مان کاهش یابد. آنها در واقع برای این‌که تولید با ظرفیت کامل کار کند، بخشی از محصول را حتی بدون سود صادر می‌کنند. یعنی بعضا حاضر هستند سوبسید بدهد و صادر کنند.»

حسینی افزود: «این در شرایطی است که برعکس، نگاه ما به بازار صادرات این است که سود بالایی ببریم. از سوی دیگر، تولیدکننده زمانی به سراغ صادرات می‌رود که در داخل بازار نداشته باشد و نیز حتما صادرات بازار سودآوری برای او باشد. در حالی که در دنیا دیگر این نگاه وجود ندارد و به سود مقطعی نگاه نمی‌کنند.»

وی گفت: «همچنین ما نتوانستیم هنوز زیرساخت‌های مناسب بانکی را برقرار کنیم که همین مساله مانع برای صادرات است.»

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: «ما باید حاضر شویم برای صادرات هزینه کنیم، روابط بین‌الملل را بهبود ببخشیم و نگاه تولیدکنندگان را به صادرات تغییر دهیم.»

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    2 0
    دولت بایدتمام قوانین دست وپاگیرومالیات رابه سرعت ازسرراه صادرات برداردوبرای اقلامی که تمایل داردبه یکسری ازکشورهای هدف صادرکندازبانک خریداران ال سی مدت دارقبول کند.بدین طریق هم خریدارخارجی راتشویق به خریدکالای ایرانی کرده وهم پول تولیدکننده ایرانی رابموقع داده وهم ارزحاصل ازصادرات را تضمینی به کشوربرگردانده