عبدالرضا غفرانی

روز دوشنبه گذشته، بار دیگر یک فرد جانی روانی، با یک  خودرو به داخل پیاده رو در منطقه "نیویورک پلازا" حمله کرد و موجب کشته شدن نه نفر و مجروح گردیدن دهها نفر بی گناه شد.

عامل این جنایت غیر انسانی این بار یک آمریکائی که اصلیت او  ازبک بوده، اعلام شده است. طبق اخبار و گزارشات، این فرد خود را منتسب به گروه آدمکش "داعش"  معرفی  و تبلیغ کرده است. حال اگر این فرد منتسب به "داعش" است یا خیر موضوع بحث این مقال کوتاه نیست. اما  چند نکته مهم وجود دارد که باید بدان پرداخت و توجه کرد:

نخست اینکه این فرد تابعیت کشوری را داشته که در زمره شش کشوری که دولت ایالات متحده آنهارا متهم به حمایت از تروریسم می‌کند و برای ورود اتباع آنها محدودیت ایجاد کرده، نیست. در واقع ازبکستان کشوری است که از دوستان ایالات متحده ( اگر نگوئیم متحد) به شمار می رود. به علاوه در طول 16 سال گذشته و از زمان حادثه 11 سپتامبر تمام عملیات تروریستی و جنایاتی که چه در داخل و چه در خارج  آمریکا  انجام شده همه توسط اتباع کشور هائی صورت گرفته که دوست و بعضا متحد ایالات متحده بوده اند!!

دوم؛ با اینکه اینگونه عملیات تروریستی و جنایات گاه و بیگاه در سایر کشورهای غربی صورت می گیرد، اما اکثر آنها در داخل آمریکا و توسط اتباع کشورهای دوست آمریکا رخ داده است. آیا وقت آن نرسیده که دولتمردان آمریکا بیشتر و با تعمق بر روی این مساله تامل کنند که چرا  دائم از جانب دوستان و حتی متحدان خود ضربه می خورند؟

سوم اینکه عملیات تروریستی از این نوع ثابت می کند که دولت و دستگاههای امنیتی ایالات متحده در پیدا کردن علت و نیز عاملین این جنایات تروریستی یا ضعیف عمل کرده اند و یا بنا به ملاحظات سیاسی نمی خواهند واقعیات را قبول کنند. در نتیجه بیشتر کشورهائی را هدف قرار می دهند که خود در مبارزه با جنایات داعش پیشرو و پیشتاز بوده اند.

چهارم اینگونه جنایات تروریستی به خوبی ثابت و روشن می کند که دولت دونالد ترامپ در مبارزه با تروریسم که هم منشأ داخلی داشته و هم ناشی از سیاست خارجی اشتباه آن کشور است تا چه اندازه ضعیف و ناتوان عمل کرده است.

پنجم، شگفت آور  اینکه دولت دونالد ترامپ از هشت ماه گذشته که زمام امور را به دست گرفته است به جای اینکه عمیقا و واقع بینانه به موضوع تروریسم بپردازد، فقط به تهدید دیگر کشور ها و ایجاد محدودیت اکتفا می کند که عملا مشاهده می شود نتیجه ای نداشته است. بدیهی است تا زمانی که دولت آمریکا به این روش ادامه دهد وقوع و تکرار این حوادث مرگبار اجتناب ناپذیر بوده و مالا مردم دنیا و نیز  آمریکا هم امنیت نخواهند داشت.

*نماینده اسبق ایران در آسیاپاسفیک سازمان ملل متحد

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =