معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید:« به دلیل شدت اعتراض ها به طرح حذف یارانه ها،این طرح در وزارت کار،رفاه و تامین اجتماعی متوقف شده و ادامه برنامه حذف منوط به تصمیم هیات دولت است.»

به گزارش خبرآنلاین، تاکنون 78 مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار براساس قانون هدفمندی یارانه ها واریز شده است.

از ابتدای دولت یازدهم،به دنبال کاهش منابع درآمدی دولت در بودجه های سنواتی،دو طرح فراخوان برای انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی اجرا شد که یکی از سوی دولت و دیگری از سوی فعالان اجتماعی  صورت گرفت،اما هیچ کدام از طرح ها موفق نبود.

در اواخر سال 94 دولت تصمیم گرفت تا با راستی آزمایی وضعیت درآمدی افراد یارانه بگیر،نسبت به حذف دهک های پردرآمد از گردونه یارانه بگیران اقدام کند،اما به دنبال حذف حدود 4 میلیون نفر،اعتراض ها بالا گرفت.


سامانه ای برای ثبت اعتراض ها فعال شد و آنطور که احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی می گوید جدود 300 اعتراض در این سامانه ثبت شد.


به دنبال این اعتراض ها دولت تصمیم گرفت، کار حذف یارانه بگیران را متوقف کند.اگرچه در قانون بودجه سال 95 پیشنهادی از سوی نمایندگان مجلس به قانون بودجه الحاق شد که بر مبنای آن 24 میلیون نفر از یارانه بگیران از دریافت ماهیانه 45 هزار و 500 تومان حذف شود،اما این طرح هم اجرایی نشد.

در تبصره 14 بودجه 95 تاکید شده بود که:« در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب 15 دی‌ماه 1388 به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1395 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزارمیلیاردریال و ردیف‌های یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام نماید.»

اما بودجه ۹۶ نیز در قالب تبصره ۱۴ قانون بودجه تاکید شده که:« در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب ۱۳۸۸,۱۰.۱۵ به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۳۹۶ از محل درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات مذکور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد (۴۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال معادل 48 هزار میلیارد تومان و ردیف های یارانه ای این قانون با استفاده از انواع روش های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند و ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید و اشتغال اقدام نماید.»

هرچند دربودجه امسال برای حذف یارانه بگیران الزامی دیده نشده، اما مطابق برنامه ششم توسعه که قانون بالادستی محسوب می شود،حذف یارانه دهک های پردرآمد باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.با این حال حالا احمد میدری می گوید که دولت تصمیم جدیدی در این رابطه نگرفته است.

برنامه حذف،فعلا حذف!

احمد میدری در گفت وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به کسری بودجه ای که محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه وبودجه از آن سخن گفته،برنامه ای برای حذف اقشار پردرآمد از صف یارانه بگیران وجود دارد،گفت:« از ابتدای سال تاکنون یارانه هیچ کس حذف نشده است.دولت هم درباره ادامه حذف یارانه بگیران پردرآمد،مصوبه ای نداشت که اقدام جدیدی درباره حذف یارانه داشته باشیم.»

او درباره نقدهای کارشناسان به ادامه روند پرداخت یارانه اظهارداشت:« اینکه تعداد زیادی یارانه بگیر داریم که نیازمند نیستند و دولت هم به این منابع احتیاج دارد؛ بحث های رایجی است. چون از ابتدا ضوابط روشنی برای پرداخت یارانه وجود نداشت، وقتی فردی حذف می شود، اعتراض ها شروع می شود. رسیدگی به اعتراض ها آنقدر زمان بر ومشکل است که ادامه کار را به این شکل برای وزارتخانه غیرممکن است.»

میدری با اشاره به  حذف چهار میلیون نفر که در سال گذشته انجام شد،اظهارداشت:« بعد از چهار میلیون نفر که حذف شد، بیش از 300 هزار نفر اعتراض کردند. این اعتراض ها در سامانه ثبت شد،بعد با آنها تماس گرفته شد. برخی‌ها راضی شدند و برخی هم عودت داده شد.»

او اضافه کرد:« کار بررسی این تعداد در یکسال کار سنگینی است و نمی شود به این شکل ادامه داد؛هرچه  جلو می رویم میزان اعتراض ها افزایش می یابد.»

جمعیت یارانه بگیران افزایش می یابد

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به تعداد جدید یارانه بگیران هم گفت:«سالانه حدود یک میلون و 300 هزار نفر تولد داریم،با احتساب فوتی ها،سالی حدود یک میلیون نفر به طور خودکار به جمعیت یارانه بگیران اضافه می شوند.یعنی در این چهارسال به همان میزان که حذف کردیم به همان میزان پیوسته اند و به همان میزان هم بودجه اضافه شده است.»

اودرباره تصمیم دولت برای تعیین تکلیف خیل یارانه بگیران هم گفت:« رسیدگی به این موضوع،تصمیمی است که باید در هیات دولت گرفته شود،چون ابعاد اجتماعی دارد.»

میدری در پاسخ به این سئوال که پیشنهاد وزارت کار در این رابطه چیست؟،گفت:«ما تابع تصمیم دولتیم.»

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ز A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    37 4
    حذف یارانه یعنی شکستن 50درصد ایرانی ها آیا روحانی جز یارانه ها کار دیگری ندارد اگر نمی تواند کشورداری کند چرا ............ این حق مردم است چرا این 5 سال جز یارانه ها در هیچ موضوعی حرف نمی زند مثل حقوق نجومی بگیران چرا ما که 15000000حکم استافراد دیبلم و زیر دیبلم حرفی نی زند دل درد یارانه دارد او می خواهد یارانه حذف کند تا جیب هاشمی قاضی زاده پرشود
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    31 3
    چشمتون باز نمیشه برای همین 45 هزار تومن هم که گیر مردم میاد از این همه ذخایر کشور
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    18 2
    در حذف یارانه بگیرها بی عدالتی شد به قول خودشان 4 میلیون نفر حذف شدن و خانواده 5 نفره بنده جزء اون چهار میلیون نفریم هرجور حساب میکنم ما نمیتونیم حتی جزو حتی ده میلیون نفر مرفه کشور هم باشیم شاید اگر بیست تا سی میلیون نفرحذف میشد برام قابل قبول بود .واقعا حق خانواده بنده و حتی افرادی با وضع مالی پاینتر از خودم که حذف شدن ضایع شده و باعث نارضایتی گردیده اگر نمیتونید عدالت برقرار کنید حداقل اونایی که حذف کردید برگردونید .
  • جیرانی A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    26 3
    یارنه حق مسلم مردم هست. دولت اگر می خواهد یارانه را حذف کند یارانه برق و اب وگاز ونان چیزهای دیگه را حذف کند. پول نفت مال مردم هست نه مال دولت که دولت بخواهد برای پول مردم تصمیم بگیرد بدهد یا ندهد.
  • بی نام US ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    4 30
    یک ضربالمثل چینی میگه: اگه به یک نفر ادم گشنه یک ماهی بدی، یکوعده شکمش را سیر کرده ای، ولی اگه به او ماهی گیری یاد بدی یک عمر او را سیر کرده ای. مشکل یارانه ها هم همینطور است. باید دید که 45 هزار تومان در این شرایط اقتصادی چه دردی را از یک خانواده دوا میکندحتی یک کیلو گوشت هم نمیشه، در صورتیکه کل پولی که دولت باید پرداخت کند مبلغ بسیار، بسیار بالائی است، که بار بزرگی بر دوش دولت است و اگر به صورت معقول صرف شود و سرمایه گذاری شود میتواند هزاران شغل ایجاد کند و کلی ادمهای بیکار را برای یک عمر سر کار بفرستد.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      44 0
      تا وسط متن خوب رفتی ولی آخرش رو موافق نیستم، شک ندارم که اگر یارانه‌ی همه هم قطع بشه هیچ تغییر خاصی در آبادانی کشور و اقتصاد و بیکاری رخ نمیده.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    27 0
    زورتون فقط به این یه قرون دو زاری که به ما می دیدید، می رسه
    • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      11 0
      کلن تنها چیزی که به ذهنشون نیرسه کشیدن از گرده‌ی مردمه.. معضلات ترارافیکی فقط ده برابر کردن جریمه‌ها.. مصرف برق و سایر فقط گران کردن قبوض.. آلودگی هوا گران کردن بنزین و اخذ عوارض بیشتر..درکل برای مردم ایران هیچ وقت پول نیست ولی برای مردنشون در لینان و سوریه خداراشکر همیشه پول فراوان است‌
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    2 25
    این یارانه ها مملکت رو بیچاره کرده
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    3 21
    به نظر من به جای حذف یک دفعه ی یارانه افراد متمکن ، بهتر است مقدار یارانه ی پرداختی به فراد متمکن را هر سال به مقدار 10 یا 20 درصد کاهش داد تا در یک بازه ی زمانی مشخص یارانه به طور کامل حذف شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    0 20
    می توان درصد حذف را برای اقشار متفاوت جامعه به میزان متفاوتی تعریف کرد.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    11 6
    واسه من معلم که از یک سال پیش به علت داشتن یک واحد آپارتمان قسطی حذف شد و اعتراض هم جواب نداد. عملا راه و روش درستی وجود ندارد.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    9 0
    شما که راست میگین....
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    18 0
    یارانه یکی که کار نداره ، زن و دو تا بچه داره و در عین حال دانشجو هست رو قطع میکنین و دم از دقت میزنید
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    17 0
    واقعا که .....
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    17 0
    سلام من هم که حقوق 3 میلیونی ندارم یارانه ام قطع شده و دقیقا پس از ثبت اعتراض تماس گرفتند و گفتند دولت میخواهد یارانه شمارا قطع کند و این باید با رضایت شما باشه هرچه صحبت کردم و دلایلم را گفتم قبول نکردند
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    1 15
    کلا حذف کنید
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    19 1
    عمردولت روحانی کفاف نخواهدکرد که یارانه هاراقطع کند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    15 0
    این دولت ازهمان ابتداباپرداخت یارانه به مردم مخالف بود. مصیبت عضمایادت رفته. ثبت نام مجددمردم جهت یارانه و تبلیغات جهت انصراف ازگرفتن یارانه یادت رفته
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    26 0
    حقوق وزراء رو کم کنه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    17 2
    چرا يارانه‌ي من معلم را با اينكه حقوقم كمتر از 2 ميليون تومان است را 7 ماه است كه حذف كرده ايد؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    5 19
    با 3 میلیون در امد در ماه کسی ثروتمند نمی شه و لی 45 هزار در مقابل 3 میلیون کاملا قابل صرف نظر است و کسی که 3 میلیون درامد داره با نگرفتن 45 هزار لنگ نمی زنه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    14 1
    به نظر من دولت در حذف یارانه ها خیلی بد عمل می کنه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    3 19
    چرا باید ثروتمندان هم یارانه بگیرند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    8 8
    چرا دولت هیچ برنامه ای برای حذف یارانه ثروتمندان نداره
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    1 22
    یارانه های نقدی باید حذف شه، یکبار برای همیشه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    0 21
    بالاخره دولت کی می خواد یک تصمیم شجاعانه بگیره
  • انصاری IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    15 0
    سلام در زمان تصمیم گیری غلط برای یکسان سازی و واقعی نمودن قیمت حاملهای انرژی وپرداخت یارانه موجب افزایش غیر منطقی و لجام گسیخته همه قیمت شد. اکنون که قیمت تمام اجناس گران و حامل های انرژی ده برابرشده است چگونه میخواهید این بار سنگین را ازروی دوش مردم مستضعف وحقوق بگیران کارگروکارمندبردارید.آیا اینست معنی عدالت اجتماعی؟شما که نمیتوانیدضروری ترین نیازهای اقتصادی مردم را کنترل نمائیدچرا اینگونه ایجادنگرانی در بازار آشتفته اقتصادی این مملکت مینمائید؟البته پرواضح است که نجومی بگیران از این تصمیمات شتابزده نه تنها آسیب نمی بینندبلکه اقتصاد فاسد بکام آنها خواهدبود.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    23 0
    آقا من زندگی ام رو با یارانه ها می گذرونم، فقط زورتون به یارانه ها می رسه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    0 15
    با این 45 هزار تومن، هیچ کاری دیگه نمی شه کرد
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    0 19
    بالاخره یک روزی باید تصمیم گرفت
  • بی نام DE ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    10 0
    45.000 تومن هر ماه تو جیب مردم گذاشتن اون هم با کلی منت ولی 450.000 تومن از اون یکی جیب مردم کشیدن بیرون با چند برابر کردن همه چیز، حالا هم میخوان همون 45.000 تومن رو بگیرن، خیلی رو دارن
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    10 1
    ماموافق قطع یارانه هاهستیم به این شرط که دلاربشه هفت تایه تومنی سال 57 وتوی مسئولین هم یه تغییرشدیدی حادث بشه وکلا یه صبح جدیدباهوای تازه دمیده بشه وببینیم که همه چی یه خواب آشفته بوده وبس.اما متاسفانه این واقعیتی است که فعلا ازان گریزی نیست.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    2 4
    اینم میراث محموده نمیتونید ببینید
  • بنده خدا IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    0 0
    من که نفهمیدم اگه یارانه منه بدبخت که هیچ شغلی ندارم و با زن و دو بچه هام با بابام زندگی میکنم و چشمم به این یارانه دوخته بودم و از بابام می‌خوردم و اینم خرج دوا و دکتر خرج بخور نمیر جیبم بود که اونم میخوان حذف کنن واقعا اگه این کارو بکنن من یکی که با این وضعیت بیکاری باید بفکر گدایی بیفتم خدا ازتون نگذره نمیدونم روز محشر چه جوابی به این مردم بیچاره میدین...دوستانه که به این رئیس جمهور رای دادن بیان پاسخگو باشن...روی احمدی نژاد رو هم سفید کردن اینا...