۰ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
بی‌حالی بازار خودرو در میانه پاییز

بازار خودرو در میانه پاییز بازار کم رونقی است؛به رغم آنکه سال گذشته خودروسازان در تب و تاب قراردادهای تازه هر فصل از یک محصول تازه رونمایی کردند،امسال تعداد مدل های تازه خودروسازان ایران نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، بازار خودرو در میانه پاییز به زمستان می اندیشد.قرار است در زمستان امسال تکلیف برخی قراردادها از جمله قرارداد رنو مشخص شود.اگر این قرارداد اجرایی شود،بازار خودرو شاید تکانی بخورد.این را کارشناسان می گویند.

چشم انداز دیگر بازار خودرو واردات است.اگر بنا باشد که تصمیم دولت برای واردات مجدد خودرو تغییر کند،بازار این چهارچرخ باز هم تکان می خورد؛اما چه تکانی،آنهم خیلی قابل پیش بینی نیست.

خودرو براي گروهي از مشتريان، وسيله كسب و كار است؛ براي گروهي از آنها نقش تسهيل كننده حمل و نقل را دارد و براي بخشي از جامعه نيز نماد تمكن مالي است. شايد به همين دليل باشد كه جذابيت بازار خودر براي همه گروههاي جامعه حفظ شده و پيشرفت در رده خودرو نيز دغدغه ذهني افراد محسوب مي شود.

بازار خودروهاي نو و دست دوم، آنچنان داغ است كه بخش مهمي از آگهي هاي چاپي در رسانه ها به خريد و فروش آن اختصاص دارد و در فضاي وب نيز سايت هاي اختصاصي براي تبليغات و فروش خودرو رواج پيدا كرده است.

طی سالهاي اخير نيز كه بازاريان و فعالان صنفي از ركود كسب و كار گلایه مي كنند و بازار مسكن به عنوان بازار مرجع با ركود مواجه است، بازار خودرو رونق نسبي خود را حفظ كرده بود.اما این روزها این بازار هم کم رمق شده است.

اگرچه  آمارهای رسمی از افزایش قابل توجه تولید خودروهای سواری در این بازار حکایت دارد،اما در یکی دو ماه اخیر محصول تازه ای رونمایی نشده است.در واقع آنچه سبب رونق بازار خودرو در سال گذشته شد، افزایش تقاضا برای خودروهای تولید داخل با رونمایی از مدل های جدیدی بود که در نیمه دوم سال گذشته از سوی خودروسازان معرفی شد.

تصمیم اخیر بانک مرکزی برای توقف سود 15 درصدی بانکها که به پیش فروش های خودرو نیز اصابت کرد،موضوع دیگری است که خودروسازان را شوکه کرد.چرا که تقاضا برای پیش خرید خودروها کاهش یافت.

بازار خودرو در سایه پدیده دونرخی

 از سال 91 که کمبود عرضه در بازار موجب افزایش نرخ خودروها نسبت به قیمت کارخانه ای آنها شده بود، پدیده دونرخی در بازار خودرو دیده نشده بود.

حتی در مقاطعی به دلیل کمبود تقاضا، بهای برخی خودروها در بازار از نرخ کارخانه پایین تر آمده بود. این موضوع در سال 95 معکوس شد و در نیمه دوم سال در برخی خودروهای رده قیمتی بالای 50 میلیون تومان که جزو محصولات جدید خودروسازان محسوب می شوند، اتفاق افتاد.

البته برخی کارشناسان سود مشارکتی که پیش از این خودروسازان اعلام می کردند را عامل دو نرخی بودن خودرو عنوان می کنند.

بررسی ها در بازار خودرو نشان می دهد که در حال حاضر قيمت برخي خودروهاي جديد مانند رنو كپچر در كارخانه و بازار بین 11 تا 14 ميليون تومان است. قيمت هايما اس7 هم در كارخانه 79ميليون و 500هزار تومان اســت، اما در بازار با اختلاف حدود 7ميليون توماني با نرخ 86ميليون تومان خريد و فروش مي شود. یا خودرویی مثل كراس اوور H30 در كارخانه 45ميليون تومان است و در بازار با اختلاف 8 تا 10ميليون توماني 53 تا 55 ميليون تومان به فروش می رسد.این اتفاق برای خودرویی مثل برليانس H320 هم اتفاده که با اختلاف 7ميليون تومان به فروش می رسد.

در سایر خودروهای تازه وارد هم وضع به همین منوال است؛ کارشناسان خودرو، تيراژ پايين توليد، عرضه محدود و افزايش تقاضا براي اينگونه خودروها را عامل تفاوت چند ميليون توماني قيمت آن از كارخانه تا حاشيه بازار عنوان می کنند. به طوری که خودرویی مثلا پژوه 2008 هنوز مشخص نیست که قیمتی دارد،چون با وجودی که تولید آن آغاز شده اما میزان تولید با تقاضا هماهنگ نیست و برای این محصول ازهم اکنون بازار سیاه تشکیل شده که موجب افزایش چندبرابری قیمت این محصول از کارخانه تا بازار خواهد شد.

گره کار کجاست؟

فرید زاوه كارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید:« با توجه به شرايط كنوني توليد و عرضه خودرو و اينكه خودروهاي جديد در بازه قيمتي بيش از 50ميليون تومان عرضه مي شود، انتظار رقابتي شـدن بازار خودروهاي پرتيراژ بيهوده است.»

این کارشناس خودرو البته علت اصلی تفاوت قيمت خودروهاي مونتاژي در تيراژ پايين عنوان می کند که بنا به گفته او به هیچ وجه جوابگوي تقاضاي بازار نيست. متعادل نبودن عرضه و تقاضا علت اختلاف قيمتي اين خودروها در بازار بوده و اين چيز عجيبي نيست.

زاوه اضافه می کند:« مشتريان از خريد خودروهاي قديمي خسته شده اند و به محض اينكه خودرو جديدي به بازار عرضه مي شود، براي آن صف خريد تشكيل مي دهند. اما به دليل محدوديت هاي فيزيكي رشد يكباره عرضه اين خودروها ميسر نبوده و رشد پلكاني عرضه اين خودروها نيز زمانبر است.»

 به گفته او، اگر وزارت صنعت دخالت هاي خود را از بازار خودرو بردارد و مدام قوانين را تغيير ندهد، مي توان در ميان يا بلندمدت (تا دو سال آينده) شاهد رقابتي شدن بازار خودرو و بهبود خدمات در بازه 50 تا 100ميليون تومان بود اما در كوتاه مدت طي يكي، دو سال آينده چنين اتفاقي نخواهد افتاد.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =