۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۵

محمدرضا عطارزاده

نگاهی به وضع تحقیق و پژوهش درکشورهای همسایه نشان می‌دهد برخی از این کشورها در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی با رویکرد مدیریت منابع آب در مقایسه با ایران بسیار ضعیف و فقیر هستند.

باتوجه به فعالیت‌های موثری که طی سال های گذشته در این زمینه توسط ایران در داخل کشور و کشورهای همسایه انجام شده است نتیجه می‌گیریم ما می‌توانیم بازار تحقیقات را در منطقه به خود اختصاص دهیم و توانمندی‌های خود را در این زمینه به نمایش گذاشته و به مرحله اجرا درآوریم.

تمام مسئولان تحقیقات در صنعت‌ آب کشور به دنبال توسعه امر تحقیقات بوده‌ و هستند و دستاوردهای ما در این زمینه ناشی از همین امر است. مسائلی مانند تغییر اقلیم یا گردش سرمایش و گرمایش، مسائلی نیستند که به تازگی مطرح شده باشند، بنابراین با پیگیری تحقیقات در این زمینه‌ها می‌توان به نتایجی رضایت‌بخش برای حل مسائل موجود در صنعت آب دست یافت.براین اساس  موسسه تحقیقات‌ آب تنها محور تحقیقات موجود در صنعت آب نخواهد بود  بلکه هرکسی در هرجایی که دست به کار تحقیقاتی می‌زند جزو این مجموعه است.

اما این موسسه را تکیه‌گاه اصلی تحقیق و پژوهش در صنعت آب کشور می‌دانیم یعنی از این مجموعه هم انتظار سوال داریم و هم جواب. از این نظر کار سختی برعهده موسسه تحقیقات آب گذارده شده است. باید تاکید داشت صنعت آب کشور نیازمند تحقیقات کاربردی،‌ عملیاتی و  اجرایی است و با وجود این که طی سال‌های اخیر گام‌های اساسی در این زمینه برداشته شده اما هنوز در این زمینه با خلاءهایی مواجه هستیم.بنابراین  باید از فرصت‌های پیش‌رو به درستی استفاده کنیم زیرا فرصت‌ها تکرار شدنی نیستند. به عنوان مثال بحث باروری ابرها روزی در گوشه‌ کوچکی از وزارت نیرو دنبال می‌شد اما فرصتی به نام خشکسالی این امکان را به وجود‌ آورد تا به صورت گسترده روی این امر کار شود و امروز شاهد فعالیت چشم‌گیر مرکز مطالعات و تحقیقات باروری ابرها هستیم و بایستی حتی‌الامکان این فعالیت را در راستای نیازهای کشور گسترش دهیم.

در مجموع باید از هر مکانی و در هر سطحی استفاده کنیم و از این طریق به ارتقا تولیدات کشور بپردازیم.

*معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72575

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =