چند سال پیش از درگذشت بنیانگذار انقلاب، مرحوم آیت‎الله مهدوی‎کنی از ایشان پرسیده بود که چرا فراتر از اختیارات رهبری در قانون اساسی عمل می‎کند؟

به گزارش خبرآنلاین، آیت‎الله عباس قائم مقامی عضو جامعه روحانیت مبارز که مهمان کافه خبر خبرآنلاین بود، در خلال گفت‎وگویش به خاطره ای از مرحوم آیت‎الله مهدوی‎کنی پرداخت و گفت: ایشان برای خود من تعریف کرد که نزد امام رفته و پرسیده بودند که «چرا به پیمانی که طبق قانون اساسی با مردم به عنوان رهبر بسته اید عمل نمی کنید؟ چارچوب های عمل و وظایف و اختیارات شما در قانون اساسی مشخص شده، چرا گاهی احکامی فراتر از قانون صادر می کنید؟»

وی با بیان اینکه این ماجرا مربوط به همان سالهای جنگ و احتمالا مربوط به سال 65 و این حدودهاست که جریان موسوم به راست در موضع انتقادی بودند، ادامه داد: امام هم به این مضمون فرموده بودند که «شرایط جنگ است. ما از همه طرف داریم تهدید می شویم آن وقت تو انتظار داری من به خاطر عموم آیه "اوفوا بالعقود"، مصلحت اسلام و مردم را نادیده بگیرم؟ نمی شود، این شرایط اضطراری است». منظورم این است که امام هم به استناد شرایط اضطراری به خیلی از تصمیم ها و رفتارها تن دادند که از نظر عقلی و شرعی هم در همان شرایط کاملا توجیه پذیر است ولی هرگز آنها را یک رویه و قاعده و قابل تعمیم به شرایط طبیعی نمی دانستند. لذا پس از رفع شرایط اضطراری فرمودند که باید به شرایط عادی بازگشت.
مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    5 0
    مشکل قضیه اینجاست که بعده‌ها هر کسی ممکنه به خودش اجازه بده با بهانه کردن شرایط اضطراری قانون رو دور بزنه. به نظرم اون دوره بهترین دوره برای تمکین به قانون بود تا در هیچ شرایطی کسی بهانه‌ای برای گذر از قانون نداشته باشه. متاسفانه عبارت در این دوره حساس کنونی بهانه‌ای برای بسیاری کارهای فراقانونی شده.
  • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    6 0
    ما هم که الحمد الله همیشه در " برهه خاص زمانی" هستیم
  • بی نام US ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    8 0
    من همیشه برام سوال بوده که چرا کشور ما همیشه در "شرایط حساس کنونی" به سر می بره؟
  • میم IN ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    4 0
    پس حصر هم مشمول همین استثنا میشه؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    3 0
    البته ما بعد از انقلاب همواره در شرایط حساس و بحرانی بوده ایم و هرگز شراط عادی نداشته ایم.
  • ایمان A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    4 0
    چرا همیشه از همه طرف تهدید می شویم و همیشه هم کشور در شرایط حساس وخطیر بسر می برد؟