انتخاب خالد مشعل به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس

دور جدید مذاکرات دو هیأت از جنبش فلسطینی حماس و فتح برای رسیدن به راهکاری برای تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین روز دوشنبه در قاهره درحالی آغاز شد که کارشناسان امید چندانی به موفقیت آن ندارند.

عمر سلیمان رئیس سازمان امنیت مصر، میزبانی این دور جدید از مذاکرات را برعهده دارد و پیش‌بینی می‌شود دو هیأت مذاکره‌کننده فتح و حماس تا فردا در قاهره اقامت داشته باشند.

نبیل شعث و نبیل عمر سفیر فلسطین و نماینده آن در اتحادیه عرب از چهره‌های شاخص گروه فتح هستند که ریاست آنها را احمد قریع نخست‌وزیر سابق تشکیلات خودگردان بر‌عهده دارد. در آن سو نیز ریاست گروه حماس بر‌عهده موسی ابومرزوق است که معتقد است این آخرین باری است که طرفین برای رسیدن به یک تفاهم پایدار به قاهره می‌آیند.

این در حالی است که یک مقام سازمان آزادیبخش فلسطین که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفته است تنها در صورتی که فتح و حماس به توافق نرسند این آخرین دور از گفت وگوها بین دو طرف خواهد بود و اگر توافقاتی ولو اندک به دست‌ آید ممکن است طرفین بار دیگر گرد هم آیند. با این همه همین فرد تصریح کرده است که وضعیت گفت‌وگوهای کنونی بهتر از گفت وگوهای سابق نخواهد بود.

انتخاب مجدد خالد مشعل

در همین حال مقام‌های عالی‌رتبه در جنبش حماس، از انتخاب مجدد خالد مشعل برای سومین سال متوالی به مدت چهار سال به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خبر دادند. منابع عالی رتبه جنبش حماس به سایت اینترنتی اسلام آن‌لاین اعلام کردند: در پایان انتخابات داخلی در جنبش حماس که در مناطق مختلف خارج از فلسطین در روزهای اخیر صورت گرفته، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس برای بار سوم به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب شد. همچنین محمد نزال از رهبران جنبش حماس از عضویت این دفتر خارج و اسامه حمدان جانشین وی به عضویت دفتر سیاسی حماس درآمد.

منابع آگاه گفتند، اعضای رهبری سیاسی و مجلس شورای عمومی در نوار غزه اخیراً نوار غزه را به مقصد دمشق به منظور مشارکت در نشست‌های مجلس شورا و انتخاب رئیس دفتر سیاسی و اعضای آن ترک کردند. این مقامات گفتند، مجالس شوراهای محلی در خارج، برخی از اعضای خود را برای عضویت در دفتر حماس کاندیدا کرده بودند و طی انتخاباتی که طی روزهای اخیر صورت گرفت 15 عضو دفتر سیاسی حماس انتخاب شدند. از جمله اعضای دفتر سیاسی حماس ابومرزوق، عماد العلمی، عزت الرشق، سامی خاطر، محمد نصر و اسامه حمدان هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =