امیر طاهرخانی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص مصوبه دولت مبنی بر توقف پذیرش دانشجو در فنی و حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی افزود: ریاست کمیسیون آموزش نامه ای را به ریاست مجلس نوشته که انطابق مصوبه دولت با قانون مجلس مبنی بر پذیرش دانشجو فنی حرفه ای در سال 89 را بررسی کنند.
وی اظهار داشت: در این نامه از ریاست مجلس خواسته شده که تطبیق مصوبه دولت با قوانین مجلس مشخص شود که اگر مغایریتی وجود داشت تذکرهای لازم داده شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مصوبه دولت محاسن و معایبی دارد، گفت: انحلال این مراکز با توجه به تجربه خوبی که داشتند، ممکن است صدماتی را به دنبال داشته باشد اما از این بابت که از موازی کاری جلوگیری می شود مصوبه خوبی است.
وی گفت: بهتر بود که دولت به جای اینکه به یک باره این موسسات را منحل کند، این موضوع را به صورت لایحه به مجلس ارائه دهد.
پذیرش دانشجویان فنی و حرفه ای در دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با توجه به مصوبه توقف پذیرش در دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه ای از احتمال پذیرش دانشجویان کاردانی پیوسته (فنی و حرفه ای) در دانشگاه آزاد و موسسات غیرانتفاعی در صورت ابلاغ رسمی مصوبه به سازمان سنجش خبر داد.
محمد حسین سرورالدین در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مصوبه دولت درخصوص عدم پذیرش دانشجو در آموزشکده های فنی و حرفه ای هنوز رسما از سوی وزارت علوم به ما ابلاغ نشده است و فعلا اعلام نشده که در آزمونی که پیش رو داریم پذیرش باید به چه نحوی باشد.
وی اظهار داشت: البته پیش از این موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد نسبت به پذیرش دانشجو کاردانی پیوسته اعلام آمادگی کرده بودند و با ابلاغ این مصوبه احتمال دارد داوطلبان این آزمون در دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی پذیرفته شوند.
رئیس سازمان سنجش آموز کشور گفت: آموزش و پرورش قبل از ابلاغ مصوبه دولت نسبت به پذیرش دانشجو در آموزشکده های فنی و حرفه ای اعلام آمادگی کرده بود اما باید دید با ابلاغ این مصوبه، تکلیف آموزش و پرورش برای ظرفیت در آموزشکده های فنی و حرفه ای چه خواهد بود.
وی افزود: اگر آموزش و پرورش از سازمان سنجش درخواست پذیرش دانشجوی کاردانی فنی و حرفه ای کرد ما نیز اجرا می کنیم.
به گزارش مهر، شورای عالی اداری در یکصد و سی و هفتمین جلسه خود به استناد مواد 151 برنامه سوم و 55 برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و به منظور یکپارچه سازی مدیریت آموزشهای مهارتی فنی و حرفهای متناسب با نیازهای شغلی کشور و افزایش مهارت و توانمندی جوانان کشور تشکیل سازمان ملی مهارت را به تصویب رساند.
بر اساس مصوبه دولت، "دانشگاه جامع علمیـکاربردی" و "آموزشکدههای فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش" با کلیه وظایف، اختیارات، امکانات و منابع انسانی به ترتیب از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش منتزع و در "سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور" ادغام میشوند و سازمان مذکور با تغییر عنوان به سازمان ملی مهارت به وزارت کار و امور اجتماعی وابسته می ماند.
هماکنون 303 مرکز آموزش علمی-کاربردی دولتی و 337 مرکز غیردولتی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی-کاربردی در سطح کشور وجود دارد و تعداد آموزشکدههای فنی و حرفهای تابعه وزارت آموزش و پرورش نیز 144 واحد است.
با ابلاغ مصوبه دولت مبنی بر ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزشکدههای فنی-حرفهای و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و تشکیل سازمان ملی مهارت، پذیرش دانشجوی جدید در دورههای علمیـ کاربردی و آموزشکدههای فنی و حرفهای از سال 1389 متوقف شد.
نظر شما