۴ احتمال در پرونده حریری/ چرا سعودی‌ها پیشنهاد فرانسه را پذیرفتند؟

قرار است سعد حریری ظرف روزهای آینده به پیشنهاد ریاست جمهوری فرانسه به پاریس منتقل شود.

عربستان این پیشنهاد را از طرف‌های فرانسوی پذیرفته که در آن آمده است، حریری شهروند فرانسوی است و احتمالا دستگاه قضایی فرانسه تحقیقات در زمینه بازداشت او را آغاز کند و این مساله باعث می‌شود مقامات ارشد عربستانی تحت پیگرد قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با جدیت مساله بازداشت سعد حریری،‌ نخست وزیر مستعفی لبنان را در عربستان دنبال می‌کند.

روزنامه فرانسوی لیبراسیون در این باره می‌نویسد: سناریوهای متعدد فرانسوی برای کمک به عربستان مطرح بود که مهمترین آن انتقال حریری به پاریس برای اقامت موقت در آنجا به بهانه این است که جانش در لبنان در خطر است تا با مواضع عربستان همخوانی داشته باشد و وجهه این کشور حفظ شود. بعد از آن تصمیم گرفته می‌شود که حریری در فرانسه بماند یا به بیروت برود. به نظر می‌رسد عربستان با این معامله در مقابل سکوت حریری و یا تکذیب بازداشتش در عربستان موافقت کرده باشد.

همچنین منابع فرانسوی گفتند، ماکرون پیامی لبنانی را از جبران باسیل،‌ وزیر خارجه لبنان دریافت کرده که نشان می‌دهد ریاض احتمالا با نگه داشتن خانواده حریری قصد باج‌خواهی سیاسی و تضمین اجرای شروطش را داشته است.

این منابع به الاخبار گفتند، محمد بن سلمان چند ساعت‌ از ماکرون وقت خواسته بود تا جوانب امر را بررسی کند. بعد ماکرون با او تماس گرفته و ولیعهد موافقت خود را اعلام کرده مشروط بر اینکه حریری به پاریس برود نه به بیروت و برای چند روز در آنجا بماند.

یک منبع فرانسوی به الاخبار گفت: تصمین‌هایی که عربستانی‌ها خواسته‌اند و جزئیات پایان بازداشت در نشست وزیر خارجه فرانسه و ولیعهد عربستان بررسی شد.

به رغم اینکه فرانسه در اظهارات علنی نوعی انعطاف‌پذیری نشان داده و به شکل دیپلماتیک سعی در خاموش کردن فتیله بحران دارد اما شبکه‌های غیرعلنی به مقامات ریاض ابلاغ کرده‌اند، بازداشت حریری امری بسیار خطرناک است و عربستان باید نسبت به آنچه در آینده رخ می‌دهد هوشیار باشد.

این گروه‌ها به فرانسه ابلاغ کرده‌اند، کشورهای بزرگ احتمالا تحریم‌های جدی علیه ریاض درنظر بگیرند چراکه ریاض قوانین بین‌المللی را در خصوص سفر هیئت‌های بین‌المللی نقض کرده است.

اما خطر واقعی این است که فرانسوی‌ها به ریاض گفته‌اند اگر بازداشت حریری ادامه یابد دستگاه قضایی فرانسه وارد عمل شده و اتهاماتی را علیه مسؤولان ارشد عربستان وارد خواهد کرد و در این صورت آنها در آینده نمی‌توانند به اروپا سفر کنند چون مصونیت دیپلماتیک آنها هیچ کمکی به آنها نمی‌کند.

به نظر می‌رسد این تهدید پنهانی و تمایل لبنان به بین‌المللی کردن موضوع ولیعهد عربستان را به توافق با ماکرون واداشت.

العهد گزارش داد، تابعیت فرانسوی حریری نهایتا به دادش رسید

منابع فرانسوی تاکید کردند، از آنجایی که فرانسه به تعهدات عربستان در این توافق اطمینان ندارد ریاست‌جمهوری فرانسه با دولت دونالد ترامپ در تماس است تا خروج حریری از عربستان را بدون هیچ دردسری تضمین کند.

منابع فرانسوی گفتند، سفارت فرانسه در امارات این موضوع را با مقامات امارات در راس آنها محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی که نفوذ زیادی نزد محمد بن سلمان دارد، پیگیری می‌کند.

چهار احتمال در پرونده حریری

۱.محمد بن سلمان همچنان سعد حریری را در بازداشت نگه دارد و تبعات دیپلماتیک و سیاسی آن را هم بپذیرد.

۲. محمد بن سلمان تنها سعد حریری را از ریاض آزاد کند و خانواده‌اش را گروگان نگه دارد که این راه حل خوبی نیست.

۳. محمدبن سلمان حریری و خانواده‌اش را آزاد کند و تبعات آن را در صورت به حرف آمدن حریری و افشاگری‌هایش در رسانه‌ها بپذیرد.

۴.بن سلمان راه حل فرانسه را بپذیرد که برون رفتی عزت‌مندانه برای بن سلمان رقم می‌زند چون حریری اول به پاریس می‌رود و بعد به بیروت بازمی‌گردد.

در بندهای این توافق فرانسه و عربستان آمده است، حریری نخست وزیر لبنان باقی خواهد ماند تا لبنانی‌ها برون رفتی مناسب برای این مساله را بیابند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =