ایرنا نوشت: سی ان ان گزارش داد: وزارت امور خارجه آمریکا قصد ندارد هیاتی از مقامات بلندپایه خود را برای همراهی «ایوانکا ترامپ» دختر رئیس جمهوری این کشور به اجلاس جهانی کارآفرینی در هند اعزام کند.

این شبکه خبری دیروز (جمعه) در گزارشی افزود: تصمیم «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا به خودداری از اعزام هیاتی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه برای همراهی با ایوانکا در این نشست، در بحبوحه افزایش تنش ها بین وی و کاخ سفید گرفته شده است.

چندین مقام وزارت امور خارجه آمریکا به همراه یک منبع نزدیک به کاخ سفید (که نامش فاش نشده) به سی ان ان گفتند که تصمیم تیلرسون ربطی به طرح های اصلی وی برای کاهش بودجه وزارت امور خارجه ندارد و بیشتر به این دلیل است که ایوانکا ریاست هیات اعزامی آمریکا را به این اجلاس بر عهده دارد.

اجلاس جهانی کارآفرینی که هر ساله با حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان برگزار می شود امسال در تاریخ 28 تا 30 نوامبر (7 تا 9 آذر) درهند برگزارخواهد شد.

اجلاس امسال با موضوع حمایت از کارآفرینان زن برگزار می شود و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند ژوئن (خرداد) گذشته از ایوانکا ترامپ برای حضور در این اجلاس دعوت کرد.

این اجلاس در گذشته بارها با حضور «جان کری» وزیر امور خارجه و حتی «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا برگزار شده است اما به گفته یک مقام ارشد وزارت امور خارجه (که نامش فاش نشده) امسال در بالاترین سطح، معاون دستیار وزیر امور خارجه اجازه دارد در این اجلاس شرکت کند.

مقام مذکور افزود: آنها (تیلرسون و کارمندانش) از اعزام مقامات ارشد به این اجلاس خودداری می کنند، زیرا نمی خواهند از ایوانکا حمایت کنند. این موضوع نشانه دیگری از اختلافات بین کاخ سفید و وزارت امورخارجه آمریکا بویژه در شرایطی است که تیلرسون نیازی به مشکل آفرینی بیشتر با رئیس جمهوری ندارد.

یک منبع نزدیک به کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، گفت برخی ازمقامات کلیدی کاخ سفید این تصمیم وزارت امورخارجه آمریکا را نشانه بی اعتنایی وی قلمداد می کنند و سبک مدیریتی تیلرسون و بسته بودن محافل نزدیک به وی، برخی را در دولت آزرده خاطر کرده است.

منبع یاد شده خاطرنشان کرد که برخی در کاخ سفید حس می کنند که تیلرسون و تیم همراه وی اشتیاقی به حمایت وزارت امور خارجه از دختر ترامپ در این سفر ندارند.

«هِدِر نوئرت» سخنگوی زن وزارت امور خارجه آمریکا به سی ان ان گفت: وزارت امور خارجه متعهد است از کارآفرینی و افزایش قدرت اقتصادی زنان حمایت کنند و اجلاس هند فرصتی برای نشان دادن اهمیت چنین موضوعاتی است.

در اجلاس پارسال که در سیلیکون ولی کالیفرنیا برگزار شد جان کری، معاون وی و دو تن از دستیاران معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا شرکت داشتند. در اجلاس جهانی کارآفرینی که در سال 2015 در کنیا برگزار شد اعضایی از تیم اوباما با هیاتی بزرگ شرکت داشتند. همچنین در سال 2013 زمانی که مالزی میزبان این اجلاس بود جان کری در آن حضور یافت.

اجلاس امسال در حالی برگزار می شد که کاخ سفید به تیلرسون دستور داده بودجه این وزارتخانه را کاهش دهد. در حال حاضر پست دستیار دائم وزیر امور خارجه در امور آسیای جنوبی و مرکزی خالی است.

اجلاس کارآفرینی در دوران ریاست جمهوری اوباما در سال 2010 آغاز به کارکرد و از این رو تغییر در رویکرد آمریکا موضوعی بوده که انتظار آن می رفت. با وجود این وزارت امور خارجه آمریکا عمدتا تاکید کرده که متعهد است روابطش رابا هند گسترش دهد.

یکی از منابع ناشناس در این زمینه گفت: قرار بوده «آلیس ولز» سرپرست دستیار وزارت امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی به این اجلاس اعزام شود اما از این تیم خارج شده است.

یک مقام دیگر گفت بسیاری از کارکنان وزارت امور خارجه شرکت خواهند کرد اما از ارائه توضیح درباره این که چرا مقاماتی در سطحی بالاتر در اجلاس امسال شرکت ندارند، خودداری کرد.

مقام مذکور افزود از تنش های داخلی درباره حمایت از دختر ترامپ که همچنین مشاور ارشد کاخ سفید است اطلاعی ندارد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که فهرستی از مقامات ارشد دولتی شرکت کننده در این اجلاس را ارائه داده از اشاره به مقامات ارشد این وزارتخانه خودداری کرده است.

سخنگوی ایوانکا ترامپ از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =