چهارمین نشست روسای کتابخانه‌های عضو اکو در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد و اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به نمایندگی از ایران سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چهارمین نشست روسای کتابخانه‌های عضو اکو با پیام رئیس جمهوری تاجیکستان که توسط عبدالجبار رحمان زاده دستیار رئیس جمهور قرائت شد آغاز شد.

اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که به نمایندگی از ایران در این نشست شرکت کرده است طی سخنانی در این نشست گفت: تعامل بین فرهنگی و ارتباطات علمی در قالب اکو کمکی است به دانش افزایی و توسعه علم و معرفت، زیرا کشورهای حوزه اکو از اشتراکات فرهنگی و معنوی فراوانی برخوردارند که ریشه در تاریخی چند هزارساله دارد.

او همچنین تاکید کرد: اجماع دیدگاه‌های کشورهای عضو اکو فرصتی را فراهم می‌آورد که به دیگران یادآوری کنیم که تقدس دین در حفظ کرامت انسان است و کرامت انسان در حفظ حرمت و حریم انسانی است. این همان امر مقدسی است که در باور آحاد مردم می تواند جوانه بزند و به بالندگی برسد و به همراه خود رشد و شکوفایی اندیشه و دانش بشری را ایجاد کند. قطعا نشر کتاب و کتابخانه در شکل دهی به این امر می تواند موثر باشد. اکوی فرهنگی این رسالت را بر عهده دارد که هم موجب تقریب اندیشه ها و هم موجب حفظ، حراست و صیانت از فرهنگ جوامع شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین گفت: در این میان نهاد کتابخانه و در راس آن، کتابخانه‌های ملی، از این قابلیت برخوردار است که همچون پلی ارتباطی بین جوامع و فرهنگهای مختلف، ایفای نقش کند. کتابخانه های ملی می‌توانند با تبادل و اشتراک منابع با یکدیگر، به شناخت مردم کشورهای منطقه از یکدیگر یاری رسانند. برگزاری انواع کارگاه های آموزشی، نمایشگاه های کتاب، عکس، نسخ خطی و نظایر آن، از دیگر روش های افزایش شناخت و تفاهم میان ملت هاست. انتقال تجربیات ارزشمند در هر یک از کشورها در حوزه های دانشگاهی، کتابخانه های عمومی، مدارس و خدمات کتابخانه ای برای گروه های خاص (نظیر معلولان و نابینایان) از دیگر زمینه های همکاری است.

همچنین در بخش دیگری از این نشست محمدمهدی مظاهری، رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز سخنرانی کرد.


58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =