۰ نفر
۱۵ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۰

تحلیل‌گر مستندات بخش بهداشت و علوم مؤسسه رسانه‌ای تامسون-روئیترز که متولی آی.اس.آی است، می‌گوید انتقاداتی که به سیستم علم‌سنجی وارد است، درست نیست و این استانداردها، صرفا ابزاری کمکی برای رسیدن به تصمیم درست هستند و نه بیشتر.

دیوید پندلبری: همیشه افراد در برابر استانداردها مقاومت می‌کنند. هیچ‌کس علاقه‌ای به سنجیده شدن با معیارها ندارد مگر اینکه همین معیارها او را بهترین ارزیابی کنند. این اساس فطرت انسان است. به این دلیل فکر می‌کنم گاهی باید به محققان یادآوری کنیم که استانداردها می‌توانند با ما دوست باشند.

نگرانی من بیشتر از زمانی است که مقالات یا کتاب‌ها در اختیار کمیته‌های بازبینی قرار می‌گیرند تا توسط آنها فردی ارزیابی شود. نتایج خواه‌ناخواه به واسطه متصدیان این جلسات و به اشکال گوناگون تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت.

در دهه‌های اخیر آنقدر علم گسترش پیدا کرده است که اغلب علوم به بخش‌های تخصصی کاملا مجزایی تقسیم شده‌اند. در نتیجه کمتر می‌توان در جلسات کمیته بازبینی محققانی را پیدا کرد که نسبت به موضوع ارائه شده اشراف کامل داشته باشند. این بخش کوچکی از مشکل است. باید به آن، دخالت آشکار سیاست‌های دانشگاهی، تضاد‌های شخصی محققان و حتی تعصب‌های نژادی و قومیتی را هم اضافه کرد.

اغلب تصور می‌شود اعداد و ارقام دقیق می‌توانند به بازگشت تعادل به این سیستم کمک کنند. به نظرم این ایده مشکلات متعددی دارد. اعداد بسیار‌دقیق به نظر می‌رسند و اغلب افراد بیش از آنچه که باید به آنها اعتماد می‌کنند. از سوی دیگر تکیه بر اطلاعات محض می‌تواند به طولانی شدن بحث‌های علمی دامن بزند ولی بعید می‌دانم برای پایان دادن به آنها کمک مؤثری باشد. گاهی هم این تصور اشتباه پیش می‌آید که یک استاندارد عددی می‌تواند پاسخگوی همه چیز باشد.

به عنوان مثال شاخص اچ-ایندکس را در نظر بگیریم. این شاخص که بهره‌وری و تاثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نمایش می‌دهد، این سال‌ها بسیار‌محبوب شده است. اینطور به نظر می‌رسد که هر مقاله‌ای در مورد محققان و تلاش‌های آنها نوشته می‌شود تلاش دارد از متغیرهای تعریف شده در این شاخص استفاده کند. این تأثیرپذیری تأسف برانگیز است. نمی‌شود تمام تلاش‌های تحقیقاتی را با یک شاخص ایده‌آل یا همه‌گیر ارزیابی کرد. غیرممکن است.

استانداردها به عنوان یک ابزار کمکی برای رسیدن به تصمیمات صحیح ‌تعریف می‌شوند، آنها میان‌برهای رسیدن به نتیجه نهایی نیستند. استفاده از آنها نیازمند جمع‌آوری داده‌های بیشتر و تجزیه و تحلیل دقیق‌تر آنها در کنار بهره‌وری از همان کمیته‌های بازبینی قدیمی البته متشکل از محققانی به مراتب آگاه‌تر و منصف‌تر است.

دیوید پندلبری: تحلیلگر مستندات بخش بهداشت و علوم مؤسسه رسانه‌ای تامسون-روئیترز

نیچر، ترجمه: محبوبه عمیدی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 73225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =