بحران لجستیک در فروشگاه‌های آنلاین ایرانی

فروش در دنیای آنلاین کار سختی نیست اما کار زمانی سخت می‌شود که باید کالای خریداری شده را با رعایت اصول و استانداردهای بین‌المللی به دست مشتری برسانید.

به گزارش خبرآنلاین، فروشگاه‌های آنلاین ایرانی هم زمان با تغییر گرایش نسل جدید به خرید از سایت‌ها با سیل عظیمی از کلیک روبرو شده و این چیزی است که بسیاری از استارتاپ‌ها آرزوی آن را دارند.

اما این تنها روی خوش ماجراست و زمانی پتانسیل واقعی این سایت‌ها مشخص می‌شود که در رخدادهای فروش و حراجی‌های آنلاین مشتریان زیادی به آنها اعتماد کرده و خرید می‌کنند.

اخیرا فروشگاه‌های ایرانی با کپی برداری از رخداد حراجی آنلاین آمریکایی بلک فرایدی دست به تبلیغات گسترده فروش زدند اما ظاهرا بدون برنامه‌ریزی اصولی (و متاسفانه رو آوردن به سیستم هیئت‌وار) خود را برای این حجم از مشتری آماده نکرده بودند.

در حال حاضر این سایت‌ها با بحران عظیم لجستیک روبرو شده و نتوانسته‌اند رضایت مشتری را به نحو احسن به خود جلب کنند.

تاخیر در ارسال سفارش، مشتری آزاری است که باعث می‌شود تا کاربران در خریدهای بعدی نسبت به فروشگاه‌های آنلاین دچار تردید شده و ترجیح دهند کالا را گران تر اما سریعتر و به صورت فیزیکی به دست بیاورند.

برخی مشکلاتی که این روزها مشتریان فروشگاه‌های آنلاین با آن مواجه هستند به شرح زیر است:

 

پشت خط ماندن طولانی کاربران برای رهگیری سفارش به دلیل تعریف غلط سیستم

هنگ کردن نرم افزار آنلاین برای رهگیری و عدم دسترسی به وضعیت واقعی سفارش کالا

عقب بودن و آپدیت نبودن ماژول رهگیری سفارش علی رغم تبلیغات فراوان درباره نرم افزارهای پشتیبانی آنلاین

عدم سینک بودن اپراتور انباردار با مسوول ارسال سفارش و پیکِ آورنده کالا

تاخیر بیش از یک هفته در ارسال کالا به دلیل حجم بالای سفارشات

مجبور کردن پیک‌ها به بردن کالای بیش از اندازه و بیش از تایم وعده داده شده

آفلاین شدن ارسال سفارشات و عدم پیگیری فروشگاه برای ارسال به موقع کالا

45 دقیقه پشت خط ماندن در حالی که نوبت شما نفر دهم در صف انتظار است، چه معنایی می دهد؟ باگ نرم افزاری؟ دروغ بودن شماره نوبت؟ یا اینکه هر نفر 4.5 دقیقه مکالمه می‌کند؟ یعنی اوضاع سفارشات بی ریخت است؟

ادعای آنلاین بودن کار آسانی است اما عدم رعایت اصول مشتری مداری و استانداردهای تعریف شده بین‌المللی باعث عقبگرد مردم از فضای مجازی می‌شود و فروشگاه‌های آنلاین که پول هنگفتی به جیب می‌زنند ( برخلاف فروشگاه‌های آنلاین دنیا آمار فروش هم نمی دهند) را تبدیل به ویترین دروغ آنلاین می‌کند.

 

5656

 

 

 

کد خبر 733007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    197 2
    حراج هاشون همه خالی بندیه هدف بر اساس تیغ زدن جیب مشتری است و فرقی بین انلاین و آفلاین نداره در ایران
    • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
      66 0
      کالایی با قیمت اسمی 80 هزار تومان را در حراج به قیمت 39 هزار تومان خریداری کردم، امروز در یکی از مغازه های خرده فروشی محل که عموما چند درصدی از بازار های معروف گران تر است همان کالا را با قیمت 45 هزار تومان دیدم قیمت 80 هزار تومانی که به عنوان قیمت اصلی کالا درج شده بود به چه معناست؟
    • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
      11 0
      اقا بخدا همش دروغه من یه هفته پیش از حراجمه ....کالا سفارش دادم بعد یه هفته خودشون لغو کردن بدون اینکه من بگم نه کسی هست برسی کنه نه هیچی همش کلاه برداریه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    171 0
    یک هفته است جنس من نیومده و نوشته در انتظار تامین کالا. خوب اگر نداشتید برای چی زدید حراج؟
    • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
      75 1
      من هم همين وضعيت را در كالاي خريداري شده از .... دارم. بعد از يك هفته هنوز نرسيده
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
      39 0
      وضعیت من هم همینه.8 روز هست منتظر دریافت کالا هستم.تلفن ها رو پاسخگو نیستن.تمام خطوط چند روز هست تماس میگیرم ولی همش مشغول...
    • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
      28 0
      دوستان پولتونو موقع تحویل کالا به پیک بدهید تا درصورت تاخیر و موجود نبودن یا هر مشکل دیگر نگران پول خود نباشید.
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    121 1
    شركتهاي ايراني باصطلاح "مرد روزهاي سخت" نيستند
    • بردیا A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
      52 7
      کی هست؟ من، تو یا کدوم مدیر کشور؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
      62 4
      آره هيچكدوم نيستيم چون پول خوب نمي گيريم ولي اين شركتهايي كه فروشهاي روزانه ميلياردي دارند ديگه چه توجيهي دارند؟
    • بردیا A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
      43 3
      بیشتر مربوط به فرهنگه تا پول.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    99 5
    اینجا ایران است .. اینجا این مسائل طبیعی است
  • علی عارف A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    72 1
    و متاسفانه رو آوردن به سیستم هیئت‌وار خیلی زیبا و دلنشین انتخاب شده بود در تمامی ارکان مملکت تنها شیوه مورد وثوق مدیران و زعما همین سیستمه و بس
  • A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    58 2
    داغونن. اسم نمی آرم اما همشون یکی بدتر از دیگری. خیلی حال کردم به سیستم هیئتی. یعنی این تو ذات ماست که سیستم کامپیوتری اختراع شده تا سیستم وار کارها جلو برود اما در عمل در ایران سیستم فچل جواب می ده
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    84 2
    بهتر است خبرآنلاین نگاهی نیز به نقش خود در تبلیغ این فروشگاه ها بیاندازد نیمی از فضای تبلیغ سایت های خبری منتقد در دست همین فروشگاه ها است.
  • سعید IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    37 2
    این رو که همه میدونند. بچسبید به خلا های قانونی موچود در مملکت که اجازه میده یه همچین سایت هایی که مثل قارچ سمی در حال رشد هستند .
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    28 1
    چند روز پیش از یک انتشاراتی و کتابفروشی اینترنتی معروف ودارای نماد اعتماد کتاب خریدم وآنلاین پول کتاب ها را پرداخت کردم روز بعد زنگ زدن گفتند این کتاب ها رو نداریم تمام شده؟.شماره کارت بدید تا پولتون رو برگردونیم.نمی دونم چرا کتاب هایی رو که ندارن تو سایتشون برا فروش گذاشتن اگر تمام کردن پاکش کنند یا گزینه خرید نزارن.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    28 0
    هم سرورهاشون کشش هجوم خریداران در مناسبت هایی مثله جمعه سیاه و شب یلدا و نوروز رو نداره و هم پردازش موجودی انبار به کندی انجام میشه و به خاطر همین بعد از چند ساعت یا چند روز از سفارش کالا تماس می گیرن یا پیامک میزنن که متأسفانه کالای سفارش داده شده موجود نیست. هنوز مانده تا باگ این فروشگاه های آنلاین در بیاد و البته قیمت ها و تنوع کالاها پارسال خیلی بهتر بود. فکر کنم این نوسان دلار و افزایش قیمت اون تأثیر خودش رو در بی رونق بودن جمعه سیاه امسال گذاشت
    • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
      4 0
      تازه میخوان با آمازون هم رقابت کنن بیچاره ملت ایران که گیر زالوهایی مثل این فروشگاه ها و خودروساز ها و ... افتاده
  • شهروند معمولی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    62 1
    در سایتهای خارجی چون انسان هستند، تاکید می کنم چون انسان هستند جمسی اگر 50 دلار قیمت داشته باشد را می فروشند 20 دلار در حراجی آنلاین. اینجا یک کالا 50 هزار تومان هست قیمت واقعی اما در سایت می نویسند 100 هزار تومان و روی ان را خط می کشند و می نویسند 45 هزار تومان.ملت بدبخت ساده باور هم می روند کلیک می کنند و می خرند. آیا فلسفه فروش انلاین اینه؟ دروغگویی؟ شما چه فرقی با مغازه دار کلاهبردار دارید آقای آنلاین فروش؟ اگر مرد هستید بیایید اینجا پاسخ منِ خواننده رو بدهید. ممنون می شوم. اون کسی هم که مسووله یکی مثل خود شماهاست که با دروغ و دزدی اومده بالا . واسه همین با شماها کاری نداره
  • بی نام RO ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    28 0
    متاسفانه از مشتری مداری فقط لبخند زدن رو یاد گرفتن و پشتیبانی حقیقی وجود نداره. من از اولین مشتریان یکی از معروفترین فروشگاههای آنلاین بودم. اوایل به تدریج کارشون رو بهبود میدادن و هرچند همیشه بهترین قیمت و خدمات نبود، نامناسب هم محسوب نمیشد. اما بعد از اینکه رشد قابل ملاحظه ای پیدا کردن به تدریج کیفیت خدمات پایین و قیمت های نامناسب افزایش پیدا کرد. در نتیجه خرید آنلاین من هم به تدریج کاهش پیدا کرد و الان یک ساله که دیگه آنلاین خرید نمیکنم.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    20 0
    یه هفته اس کالای من در حال تامین می‌باشد.
    • بی نام DE ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
      1 0
      حالا برات از چین سوار کشتی می کنند میاد، نگران نباش.
  • مهرداد A1 ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    4 11
    من 15 سفارش آنلاین با 55 قلم کالا به با.... در واقعه بلاک فرایدی دادم تمام کالاهایی که تاکنون بدستم رسیده حداقل نصف قیمت است بله قیمت اولیه همه کالاها را همیشه بالاتر میزنند اما مگر در سوپر محل شما همه کالاها را با قیمت مصرف کننده نمی فروشند؟ اما یه سری به فروشگاههای زنجیره ای بزنید تا خیلی از آنها را با تخفیف 20 تا 50 تهیه کنید من بیشتر کالاها را با 1/5 قیمت واقعی خریدم و از 15 سفارش13تا را دریافت کردم وبرای خرید آنلاین باید یه کم حرفه ای بود هیچوقت کالای بدون برند یا برند نامشخص را آنلاین نخرید نمونه شلوار جین با برند کالینز که برند خوبی است ساخت ترکیه و کیفیت خیلی خوب به قیمت9900 تومان یا کتونی اوریجنال پوما 69000 هامل50000 راحتی ونس 70000تومن سمپاشی بیمورد کار خوبی نیست
    • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
      8 1
      سرت کلاه رفته
  • حمید IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    8 0
    چهارم آذر سفارش کالا به با... دادم الان که 13 آذر هستش جواب تلفن نمیدن توی پیگیری سفارش هم فقط نوشته در حال بررسی سفارش...بیجا میکنید سفارش میگیرید وقتی عرضه ندارید...
    • مهرداد A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
      1 5
      حمید جان من چند تا نظر بالاتر گذاشتم و گفتم 13 تا از 15 سفارشم ارسال شده الان همه 15 سفارشم ارسال شده البته 2 تای آخر هنوز بدستم نرسیده منم از همونجا خرید کردم فقط موقع خرید دقت کردم فروشنده خود با.... باشد یعنی از تامین کننده دیگه نخریدم که البته این دوسفارش آخری همون وضع را پیدا کرده یعنی تامین کننده کس دیگس برای همین یه خورده تاخیر داره می فرستن برات البته امیدوارم به هیاهو زیاد توجه نکرده باشی جواب تلفن را نصف شب هم میدن مجبورم نیستی منتظر بمونی به حرفهای ملت بیکار زیاد توجه نکن فقط مثل اینکه این فروشگاهها نون بعضی زالوها را بریده ناراحتن
    • بی نام A1 ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
      0 0
      به مهرداد اینطوری که شما میفرمایید هم نیست از همین فروشگاهی که شما میفرمایید بنده هم خرید کرده ام شما کافیه قیمت یک کالا را نگاه کنی ببینی چطور قیمتها را بالا میبره و تخفیف میده و...در جمعه مورد نظر هم من دقت کردم اکثرا جنسهای در انبار ماده خودش رو اورد برای فروش چیز خاصی نداشت من توجه شما رو جلب می کنم به اون علامت قیمت که گذاشته و تاریخجه قیمت کالا رو نشون میده شما برو ببین قیمتها رو چطو بعد 6 ماه بالا میره اونم کالایی که فروشنده خارجی با قیمت ثابت داره میفروشه چطور ممکنه از 80 تومن بره به 130 تومن؟ بعد 6 ماه؟ مواردی که دوستان بیان کردن درسته مواردی که شما بیان کردین اکثرا شلوار و..بوده نمیگم فروشگاه بدی است ولی از این کارها هم زیاد میکنه که فرهنگ خود ما ایرانی ها است
    • جواب بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
      1 0
      عزیز برادر منم نگفتم قیمتها را الکی بالا نمیبرند موافق حرفتم اما خریدار باید عاقل باشه و به صرف درج یه عدد قلابی حرف سایت را باور نکنه من خودم اوایل این کار چند سال پیش چند دفعه کلاه گشاد سرم رفت اما الان خیلی سخت میشه بهم چیزی انداخت اما اینا دلیل نمیشه که بگیم این حراج بد بوده و....... اصلا درش را تخته کنیم الان مغازه دارها و بازار دشمن خونی این جور فروشگاهها هستن چون نون مفتی که میبردن دیگه نیست
  • میلاد US ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    1 0
    اینور آب هم همین داستانه قیمت رو میبرن بالا بعد با آف به همون قیمت عادی میفروشن. اینجا هم همون خبراست
  • بی نام DE ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    0 0
    کلا فروشگاههای آن لاین همین اند. پست های آلمانی با اینکه خیلی پیشرفته اند بعضی وقت ها اینقدر اذیت می کنند که دیگه جدیدا می گم منت به پولم و می رم مرکز شهر و از مغازه ها می خرم. از آمازون فقط کتاب هایی که پیدا نمی کنم و وسایلی که تو مغازه ها راحت پیدا نمی شه می خرم.