بررسی مضررات هیولای دریای مازندران، موضوعی است که محمد درویش در مطلب جدید خود به آن پرداخته است.

درویش نوشته است : " یک نوع عروس دریایی بسیار زیبارو در سواحل شمالی و جنوبی ایالات متحده آمریکا زیست می‌کند که البته فکر نکنم نامش - Mnemiopsis Leidyi - به زیبایی خودش باشد ! چندی پیش با ورود آرام و بی سروصدای این موجود آبزی از طریق دریای سیاه به سواحل کاسپین (مازندران)، شاهد یک تنش بزرگ و بی‌سابقه در بوم‌سازگان (اکوسیستم) بزرگترین دریاچه‌ عالم بودیم که سبب شد تا از این عروس دریایی با عنوان هیولای کاسپین یاد کنند.
هیولایی که حالا نه‌ تنها سه دریای مازندران، مدیترانه و سیاه را متأثر کرده است، بلکه به گزارش مجله فوکوس چاپ آلمان، حالا دامنه‌ تجاوز خود را تا دریای بالتیک در شمال اروپا گسترش داده و دانشمندان زیست‌شناس را به شدّت نگران کرده است. "

وی در ادامه عنوان می کند : " عروس دریایی آمریکایی که خسارات سنگینی را به دریای کاسپین (مازندران) و دریای مدیترانه وارد آورده بود، چندی پیش نیز در دریای بالتیک خود را نشان داد. دانشمندان توانستند ثابت کنند که این گونه‌ی دریایی به خودی خود به این مناطق مهاجرت نکرده است. موطن اصلی این گونه از عروس دریایی در واقع کناره های شرقی ایالات متحده آمریکا است،
اما این عروس نه چندان دلپذیر! شهرت خود را بسیار دورتر از سواحل آمریکا بدست آورد، یعنی در دهه‌ هشتاد قرن گذشته؛ زمانی که او به همراه کشتی‌های تجاری قاره ‌پیما وارد دریای سیاه و دریای کاسپین شد و توانست در آنجا با رشد شگفت‌آوری به تکثیر و زاد و ولد پرداخته و بوم‌ سازگان این دو دریا را دگرگون سازد و بیش از همه صنعت ماهیگیری موتوماهیان یا ساردل را نابود سازد. "

متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 73304

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۴
    0 0
    از اینکه به جای خزر از کاسپین و مازندران استفاده کردیدن یک دنیا از شما ممنونم