تعدیل مالیات بر ارزش افزوده طلافروشان، یکی از خواسته‌های اعضای این صنف است که از چند سال پیش مطرح شده است، آنها می‌گویند چون مالیات بر ارزش افزوده باعث گران شدن طلا شده، مردم کمتر خرید می‌کنند و واحدهای صنفی طلافروشی به سمت تعطیلی رفته‌اند.

امید سلیمی بنی: شاید دو صنف بیش از همه با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکل داشتند، سنگ فروشان و طلافروشان. اعضای این دو صنف می گویند نباید مالیات 9 درصدی ارزش افزوده از کل کالای آنها کسر شود، بلکه باید فقط از "ارزش افزوده" ای که پس از فرآوری و کار روی مواد خام به وجود می آید، گرفته شود، ولی سازمان امور مالیاتی این تلقی را قبول ندارد و می گوید باید این دو صنف هم مانند سایر اصناف، مالیات بر کل فاکتور را به میزان 9 درصد از مشتری بگیرند و به دولت بدهند.
پیش از این در گزارشهای متعددی به ماجرای صنف طلافروش و مالیات برارزش افزوده طلا پرداخته ایم. حتی زمانی که  چالش دوباره دریافت مالیات از طلا مطرح شد هم به موضوع  ایرانی ها همچنان معترض به مالیات اشاره کردیم. با این حال راهکارهایی مانند بررسی مالیات بر ارزش افزوده زیور آلات طلا در کارگروه اتحادیه طلا و جواهر هم به جایی نرسیده و همچنان مردم و طلافروشان معترضند  چرا از مبلغ کل طلا مالیات بر ارزش افزوده گرفته می شود؟

در یک سال اخیر طلافروشان کارزاری برای تعدیل مبلغ مالیات بر ارزش افزوده تشکیل داده اند که به صورت ناامیدانه تلاش دارد این مالیات را تعدیل کند. امیرحسین کمالی، سخنگوی این کارزار است که درباره مسایل مربوط به اعتراض زرگرها به مالیات بر ارزش افزوده طلا توضیحاتی را ارائه کرد که در ادامه می خوانید:


چرا طلافروشان به مالیات بر ارزش افزوده اینقدر معترضند؟
واقعیت این است معضل ارزش افزوده صنعت طلا و جواهر را به تعطیلی کشانده. در دو سال گذشته بیش از 4 هزار و 800 واحد تا اوایل سال 96 به دلیل مالیات بر ارزش افزوده طلا تعطیل شده اند. 800 واحد در تهران و بقیه مربوط به سایر استانهاست. این تعطیلی به دلیل رکود ناشی از مالیات بر ارزش افزوده است که نمی صرفد مردم از طلافروش، طلا بخرند و طبعا طلافروش هم قادر به تامین هزینه های خود نیست. میزان بیکاری این صنف برای تعطیلی واحدها، بر اساس میانگین اگر 2 نفر را برای هر واحد فروش در نظر بگیریم بیش از 10 هزار نفر می شود ولی چون برخی از واحدهای تعطیل شده، کارگاهی بوده اند هر واحد تا 4 نفر هم اشتغال داشت که شرایط فعلی باعث بیکاری آنها شد.

به همین منظور کارزار (کمپین) برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده تشکیل دادید؟
بله، بر اساس نیاز دوستان و همکاران این کارزار شکل گرفت و راههای قانونی خوبی هم رفتیم. در 16 آذرماه جاری، این کارزار یکساله می شود. در صنف عده ای معترض داشتیم و گفتیم از راه قانونی مطالبات را پیگیری کنیم. تا امروز با حدود 80 نماینده مجلس دیدار مستقیم داشتیم و قولهای خوبی گرفتیم. با چند عضو کمیسیون اقتصادی، ریاست و نواب رئیس این کمیسیون دیدار داشتیم. با آقای دکتر عارف و نمایندگان دیگر دیدار داشتیم. چند جلسه با نمایندگان در کشور داشتیم، از جمله در زمستان 95 در کرمان، نشستی تشکیل شد و پس از آن، هم اندیشی در هتل درویشی مشهد به میزبانی اتحادیه مشهد مقدس انجام شد. همه اینها با حضور نمایندگان بود.

این نشست ها، فایده ای هم به حال خریداران طلا یا اعضای صنف شما داشت؟
راستش خیلی فایده ملموسی نداشت، اگر فایده داشت تا الان به جایی می رسیدیم. ما توانستیم حرفمان را به گوش مسولان برسانیم. عده ای اصلا خبر نداشتند. می گفتند طلافروشها مگر مشکل دارند؟ وقتی می گفتیم ابرچالش دولت یعنی بیکاری جوانان را می توانیم با سرمایه خود حل کنیم و اشتغالزایی کنیم ولی شرایط باعث شده کارگاه ها و مغازه های زیادی تعطیل شود، تازه متوجه می شدند.

لایحه اخیر دولت برای قانون مالیات بر ارزش افزوده را چطور ارزیابی می کنید؟
وزارت اقتصاد اخیرا لایحه ای به مجلس داده که مالیات بر ارزش افزوده صنف طلا از 9 درصد به 3 درصد برسد. منتهی قرار شد این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شود و بعد به صحن علنی برود. در مشهد، سال گذشته دکتر پورابراهیمی گفت اولین قانونی که سال آینده (96) بررسی می کنیم همین است ولی انتخابات ریاست جمهوری و رای اعتماد کابینه و مانند آن مطرح شد و فاصله افتاد تا الان که در کمیسیون لایحه بررسی می شود و تقریبا روزهای آخر است تا به صحن بیاید.

شما با این لایحه موافقید؟
ما می گوییم 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را نباید از کل کالا گرفت. ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده می گوید باید ارزش کالای خام را از کالای نهایی کم کرد و بر اساس آن، مالیات گرفت. ما می گوییم اجرت ساخت و فروش طلا را باید از این بخش بگیریم نه از همه وزن طلا، سازمان مالیاتی می گوید باید از کل فاکتور مالیات گرفت. مشکل ما مالیات از اجرت است که باید فقط از آن، مالیان گرفته شود ولی اینها می گویند باید از کل گرفت. البته این را هم باید در نظر داشت در نهایت مردم این مالیات را می پردازند و وقتی توان پرداخت نداشته باشند، اعضای صنف هم دچار رکود و تعطیلی می شوند.
ما از اتحادیه ها خواستیم پیشقدم شوند و کاری انجام دهند. در تیرماه گذشته، جلسه خوبی در حاشیه افتتاح نمایشگاه طلای اصفهان برگزار شد ولی هیچ نتیجه ای نگرفتیم. حتی نمایندگان استان اصفهان و کمیسیون اقتصادی هم تشریف نیاوردند. جلسه ای به دعوت کمیسیون تخصصی اتاق اصناف ایران با روسای اتحادیه ها در 22 مهرماه امسال در اتاق اصناف برگزار شد و اینجا روسای اتحادیه ها طوماری را امضا کردند که فقط مالیات بر ارزش افزوده را از روی اجرت پرداخت می کنیم وگرنه تمکین به این قانون برای ما بسیار سخت است. مشاور مالیاتی اتاف اصناف ایران هم حضور داشت و صحبتها بیان شد. بعد، انتخابات اتاق تهران بود و ما در سطح ایران 5500 امضا جمع کردیم که باید مالیات بر ارزش افزوده از اجرت دریافت شود نه از کل فاکتور مشتری.


اقدام بعدی شما چه خواهد بود؟
به دعوت اتحادیه طلای قزوین، جلسه ای پنجشنبه این هفته برگزار خواهد شد و قرار است رئیس کمیسیون اصل 90 و آقایان پورابراهیمی و حسن پور رئیس فراکسیون اصناف به همراه مشاوران اتاق ایران و رئیس کمیسیون تخصصی و روسای اتحادیه های مراکز استانها و اعضای کمپین حضور داشته باشند و به تفاهم ضمنی برسیم تا مجلس هم قبول کنند مالیات بر ارزش افزوده از اجرت اخذ شود نه از کل فاکتور.

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    11 0
    با سلام خدمت شما هموطنان عزیز طلافروشان ازاول دریافت شروع به کار مالیات سالانه میدهند جدای از این مالیات بر ارزش افزوده است که طلا فروش باید از شما مشتری بگیرید وبه اداره دارایی تحویل به دهد یعنی مغازه دار نوکر بی حقوق اداره مالیات بر ارزش افزوده بر علیه مردم یعنی گران شدن طلا وضرر زیاد شما مردم عزیز وکسادی کار مغزه دارن میباشدو