مریم کاظمی، دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در اختتامیه این رویداد تئاتری گفت: «باید به گسترش فرهنگ و هنر کمک کنیم چون این یک وظیفه اجباری ا‌ست. جشنواره ما نیاز به کمک دارد، فوت جادویی را بدمید!»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اختتامیه بیست‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، فاضل عبادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و رئیس جشنواره با بیان این‌که در این روز فرخنده، از خداوند مهربان می‌خواهیم گل لبخند همواره بر لب کودکان و نوجوانان این سرزمین شکوفا باشد، گفت: «همدان بی‌تردید جزو معدود شهرهای به جا مانده از تاریخ کهن جهان است. در این شهر از فیلسوف تا عارف و محقق دینی و علمی به وفور پرورش یافته و شهره جهان شده است.»

رییس بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با تاکید بر این که این شهر با این سابقه فرهنگی با شایستگی تمام میزبان بسیاری از رویدادهای فرهنگی هنری ملی و بین‌المللی است، گفت: «جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان یکی از این رویدادهاست و با خوشحالی اعلام می‌کنیم در جشنواره بیست و چهارم بیش از ۲۰۰ هزار نفر به تماشای نمایش‌های جشنواره نشستند.»

عبادی تاکید کرد: «این هنر با پاک‌ترین احساسات جهانی سروکار دارد و هنری برای صلح و دوستی در جهان است.»

جشنواره‌ای با یک ربع قرن سابقه

در ادامه مراسم، مریم کاظمی، دبیر جشنواره ضمن سلام به کودک و نوجونان ایران به خصوص کودکان آسیب‌دیده در زلزله و تبریک میلاد پیامبر مهربانی، گفت: «جشنواره ۲۴ همراه با شوق دست‌اندرکاران و استقبال مردم به اتمام رسید و اینک باید به استقبال ربع قرن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برویم.»

دبیر جشنواره بیست و چهارم با تأکید بر نقش آموزش تئاتر در مدارس گفت: «باید در مهدهای کودک و مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود تا تئاتر دانش‌آموزی خوب و باکیفیتی را شاهد باشیم.»

 کاظمی ادامه داد: «کیفیت جشنواره تئاتر متاثر از زمان دوره فراخوان است. جشنواره‌ها معمولا جشن‌هایی با بریز و بپاش‌اند تا اجرای نمایش‌های خوب. باید از نمایش‌ها حمایت شود تا آثار خوبی را در طول جشنواره شاهد باشیم.»

دبیر جشنواره تصریح کرد: «باید به گسترش فرهنگ و هنر کمک کنیم چون این یک وظیفه اجباری ا‌ست جشنواره ما نیاز به کمک دارد، فوت جادویی را بدمید!»

در ادامه این مراسم، برترین‌های بخش‌هایی از جشنواره معرفی شدند.

مسابقه نمایشنامه‌نویسی

هیئت‌داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی متشکل از محمد چرمشیر، سیدحسین فدایی‌حسین و گیتا داودی پس از ارزیابی آثار حاضر در این بخش آراء خود را به شرح زیر اعلام کرد:

برگزیده:

دیپلم افتخار و جایزه نقدی این مسابقه مشترکا تقدیم شد به مریم منصوری برای نگارش نمایشنامه «اسب آبنوس» از تهران، شادی غفوریان برای نگارش نمایشنامه «هفت دست و یک انگشت» از مشهد و سینا شفیعی برای نگارش نمایشنامه «کوچه برزیلیا» از کرج.

نکوداشت احترام برومند

در ادامه احترام برومند که پیش‌تر اعلام شده بود در جشنواره بیست و چهارم از او تجلیل خواهد شد، با بیان این‌که خود را لایق نکوداشت نمی‌داند، گفت: «از مریم کاظمی، دبیر جشنواره و کسانی که از بنده تجلیل کردند ممنونم، این‌ها خواستند کم‌لطفی سالیانی  را جبران کنند که البته خود در آن دخالت نداشتند.»

 برومند در ادامه با اشاره به این که در کودکان دیروز، گوشه‌های گمشده خاطرات بچگی خود را جست‌وجو می‌کند، گفت: «زمانی که به شما نگاه می‌کنم، به بچه‌هایی که در دورانی که من کار کودک می‌کردم، کودکی خود را گذراندند، می‌بینم. شما هر آن‌چه هستید؛ دلسوزانه برای تعالی کشور کار می‌کنید و این برای من بزرگترین افتخار و جبران است.»

او در ادامه افزود: «جای شهرام کرمی را که چندین سال دبیری این جشنواره را بر عهده داشت، خالی و  اعلام می‌کنم مریم کاظمی می‌تواند جانشین خوبی برای او در سالیان سال باشد.»

مسابقه تئاتر خردسال

سپس هیئت‌داوران مسابقه تئاتر خردسال متشکل از پرستو گلستانی، افسانه زمانی و حسین صفی، آراء خود را به شرح زیر اعلام کرد:

در بخش موسیقی، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از رضا عباسی برای موسیقی نمایش «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» از همدان تقدیر کرد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی هم تقدیم شد به امین پروین برای موسیقی نمایش «هدیه کوچولو» از تهران.

در بخش طراحی صحنه، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به مجید بخششیان و سجاد انتظاری برای طراحی صحنه نمایش «نجات مادر» از مشهد.

در بخش بازیگری مرد، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به فرهاد اسماعیلی برای بازی در نمایش «جاده اردک‌ها» از تهران.

در بخش بازیگری زن، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به مریم اکبری برای بازی در نمایش «لاک‌پشت و خرگوش» از تهران.

در بخش بازیگر خردسال، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از هنرمند خردسال، آراد ترابی برای بازی در نمایش «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» از همدان تقدیر کرد.

در بخش نمایشنامه‌نویسی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی مشترکا تقدیم شد به سمیه منجم برای نگارش نمایشنامه «کی از همه قویتره» از لاهیجان و رامین کُهن برای نگارش نمایشنامه «هدیه کوچولو» از تهران.

در بخش کارگردانی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به رامین کُهن برای کارگردانی نمایش «هدیه کوچولو» از تهران.

نمایش برگزیده  از دید مردمی

در این جشنواره، آثار برگزیده از نگاه مردم هم معرفی شدند.

دربخش کودک، آزاده انصاری با «ماه پیشونی» از تهران موفق به دریافت جایزه شد. 

در بخش نوجوان، جایزه به سیدجواد رحیم‌زاده با «پسرها تنهایند» از مشهد رسید. 

در بخش بین‌الملل هم، کیو کمو  راماکیو  با «تک‌نوازی دو نفره» از دانمارک این جایزه را دریافت کرد. 

مسابقه تئاتر خیابانی

هیئت‌داوران مسابقه تئاتر خیابانی متشکل از منوچهر اکبرلو، سیدفاتح بادپروا و فریبا چوپان‌نژاد آرا خود را به شرح زیر اعلام کرد:

در بخش موسیقی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به شیرزاد عشقی و جواد ذاکری برای موسیقی نمایش «مبارک باشه» از میناب.

در بخش طراحی فضا و لباس هم تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به مهدی حبیبی و امیرحسین شفیعی برای طراحی فضای نمایش «یک مهمانی ساده».

در بخش بازیگری مرد، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی مشترکا از صبحان بامداد، میلاد حسین‌زاده، ابوالفضل زهرابی، سعید سرشار و رضا پورقصاب برای بازی در نمایش «بازی و کودک» از کیاشهر گیلان تقدیر کرد.

در بخش بازیگری زن، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی مشترکا از سیده‌شقایق هاشمی و رزا کریمی برای بازی در نمایش «سیاره فتالاموس» از تهران تقدیر کرد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی هم تقدیم شد به نرگس خاک‌کار برای بازی در نمایش «یک مهمانی ساده» از شهر ری

در بخش طرح و ایده، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از احمد بیگلریان برای طرح و ایده نمایش «خواستن و توانستن» از همدان تقدیر کرد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی هم تقدیم شد به بهداد بلیغ‌فر برای طرح و ایده نمایش «فتالاموس» از تهران.

در بخش کارگردانی، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از مریم مهدی‌پور پیربستی برای کارگردانی نمایش «بازی و کودک» تقدیر کرد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیم شد به مهدی حبیبی برای کارگردانی نمایش «یک مهمانی ساده».

هیئت‌داوران نمایش‌های زیر را جهت بررسی نهایی برای حضور در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیرخانه این جشنواره معرفی کرد:

نمایش «سیاره فتالاموس» به کارگردانی بهداد بلیغ‌فر از تهران

نمایش «یک مهمانی ساده» به کارگردانی مهدی حبیبی از شهرری

مسابقه تئاتر بین‌الملل 

هیئت‌داوران در بخش بین‌الملل متشکل از اردشیر صالح‌پور، حمیدرضا نعیمی و هنینگ فن گاف پس از ارزیابی آثار حاضر در این بخش، آرا خود را به شرح زیر اعلام کرد:

هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر از گروه موسیقی نمایش «نوازنده کوچک» از کشور کره جنوبی تقدیر کرد.

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار این بخش به پائولو کولتا برای موسیقی نمایش «دفتر خاطرات جوجه اردک زشت» از ایتالیا اهدا شد.

در شاخه طراحی صحنه، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر از بیانگ ووک چو برای طراحی صحنه نمایش «نوازنده کوچک» از کره جنوبی تقدیر کرد.

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار این بخش نیز به روبرتا دوری بودو برای طراحی صحنه نمایش «دفتر خاطرات جوجه اردک زشت» از ایتالیا تقدیم شد.

در بخش بازیگری مرد، محمود تیموری برای بازی در نمایش «من و در لجباز» از ایران جایزه دریافت کرد. 

ابراهیم رحمانی هم برای بازی در نمایش «بچه های خاکستری» از ایران جایزه دریافت کرد. 

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار این بخش به لوکا پاستور برای بازی در نمایش «دفتر خاطرات جوجه اردک زشت» از ایتالیا اهدا شد.

در بخش بازیگری زن، مینووش رحیمیان برای بازی در نمایش «ماه پیشونی» از ایران،  میانگ کیم برای بازی در نمایش «نوازنده کوچک» از کره جنوبی و ماریا فرانچسکا برای بازی در نمایش «دفتر خاطرات جوجه اردک زشت» از ایتالیا تقدیر شدند. 

در شاخه نمایشنامه‌نویسی، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر از امید نیاز برای نگارش نمایشنامه «بچه‌های خاکستری» از ایران تقدیر کرد.

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار این بخش هم به تونیو دی نیتو برای نگارش نمایشنامه «دفتر خاطرات جوجه اردک زشت» از ایتالیا اهدا شد.

در شاخه کارگردانی، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر از کیل جون لی برای کارگردانی نمایش «نوازنده کوچک» از کره جنوبی تقدیر کرد.

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار این بخش هم به تونیو دی نیتو برای کارگردانی نمایش «دفتر خاطرات جوجه اردک زشت» از ایتالیا اهدا شد.

همچنین هیئت‌داوران به اتفاق آرا، نمایش «دفتر خاطرات جوجه اردک زشت» از کشور ایتالیا را با اهدا تندیس جشنواره به عنوان نمایش برگزیده مسابقه بین الملل بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان معرفی کردند.

مسابقه تئاتر ایران 

هیئت‌داوران مسابقه تئاتر ایران نیز متشکل از بابک محمدی، حسین محب‌اهری، رضا فیاضی، احمد بیگلریان و مریم سعادت بود که آرا خود را به شرح زیر اعلام کرد:

در شاخه موسیقی، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از جعفر حدادپور برای موسیقی نمایش «پسرها تنهایند» تقدیر کرد. 

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی هم به سیدمرتضی طباطبائی برای موسیقی نمایش «عقل صورتی» اختصاص یافت.

در شاخه طراحی صحنه و لباس، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی به صورت مشترک از سینا ییلاق‌بیگی و زیبا موسوی برای طراحی صحنه و لباس «سفر شادی» تقدیر کرد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز به صورت مشترک به مهدی شریفی و زینب رشتی برای طراحی صحنه و لباس نمایش «دیواکولا» اختصاص یافت.

در شاخه بازیگری مرد، هیئت‌داوران این بخش با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از سعید ابک برای بازی در نمایش «عقل صورتی» تقدیر کرد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی هم به مهرداد باقری برای بازی در نمایش «عقل صورتی» تقدیم شد.

در شاخه بازیگری زن، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از سوده سعدائی برای بازی در نمایش «سفر شادی» تقدیر کرد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز به نسیم تاجی برای بازی در نمایش «سفر شادی» اختصاص یافت.

در شاخه نمایشنامه نویسی، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از مهدی فرشیدی سپهر برای نگارش نمایشنامه «عقل صورتی» تقدیر کرد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی هم به حمید قلعه‌ای برای نگارش نمایشنامه «پسرها تنهایند» تقدیم شد.

در شاخه کارگردانی، هیئت‌داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از سیدجواد رحیم زاده برای کارگردانی نمایش «پسرها تنهایند» تقدیر کرد.

مهدی فرشیدی سپهر نیز برای کارگردانی نمایش «عقل صورتی» تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را از آن خود کرد.

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =