رهبر ارکستر ایتالیایی: از سخنرانی رئیس جمهور ایران شگفت‌زده شدم

ایسنا: رهبر ارکستر جوانان جهان که به ایران سفر کرده تا با ارکستر سمفونیک تهران اجرایی داشته باشد، سخنرانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران را در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، شگفت‌انگیز توصیف کرد.

در پی امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه هنر تهران با دانشگاه ساپینزا رم و ارکستر جوانان ایتالیا، ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان جهان دو اجرا را در رم و تهران به روی صحنه می‌برند.

با سفر شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران به ایتالیا، اجرای رم برگزار شد. حالا نوازندگان ارکستر جوانان جهان در این اجرا به همراه رهبر خود به تهران آمده‌اند تا اجرای دوم را به صحنه ببرند.

دامیانا جورانا، رهبر ارکستر جوانان جهان با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در در سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، گفت: «امروز فرصتی پیش آمد تا سخنان رئیس‌جمهور ایران را بشنوم. او به نکته جالبی اشاره کرد و آن اتحاد و همبستگی بود. به نظر من اتحاد نه تنها میان کشورهای اسلامی بلکه در همه جای دنیا باید باشد. ما هر کمکی از دست‌مان بربیاید برای کمک و همبستگی انجام بدهیم و این آمادگی را داریم من خیلی از این سخنرانی هیجان زده شدم، جمله‌ای بود که رئیس‌جمهور شما به زیبایی به آن اشاره کرد؛ او گفت راه زندگی تمدن‌های مدرن، وحدت و اتحاد است. ما نیز به دنبال آن هستیم.»

رهبر ارکستر جوانان جهان درباره ارزیابی‌اش از ارکستر سمفونیک تهران گفت: «در یک سال و نیمی که با ارکستر در ارتباط بودم باید بگویم سطح ارکستر خیلی بهتر شده و ارتباطاتی که بر مبنای همکاری ما و ارکستر سمفونیک تهران شکل گرفته، ارتباطاتی دلپذیر است.»

او با اشاره به یکی از بندهای تفاهم‌نامه مبنی بر ساخت قطعات موسیقایی عرفانی که دارای بار ارزشی هستند، اظهار کرد: «قرار بر این شده که چهار آهنگساز ایرانی و چهار آهنگساز ایتالیایی انتخاب شوند. ما با دانشگاه هنر جلساتی داشتیم که قرار گذاشتیم که آنها روی قطعات ما و ما روی قطعات آنها کار کنیم. صحبت‌های اولیه انجام شده و پروژه بعدی انجام این کار است.»

این رهبر ارکستر ایتالیایی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران ظرفیت اجرای اپرا را دارد و آیا او برای برگزاری اپرا در ایران برنامه‌ای دارد؟ بیان کرد: «هنر ایران کاملا ظرفیت اپرا را دارد. ایتالیا در قرن 17 و 18 میلادی اپراهایی داشت که صرفا با حضور آقایان انجام می‌شد و مردهایی بودند که می‌توانستند به جای خانم‌ها بخوانند. با در نظر گرفتن تمام ملاحظات فرهنگی می‌شود قطعاتی را از آن دوره استخراج کرد و با کارگردانان بسیار خوبی که در ایران حضور دارند می‌توانیم ترکیبی میان موسیقی و نمایش انجام بدهیم که ترکیبی فوق‌العاده خواهد بود.»

5757

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =