ایرنا نوشت: وزارت خارجه عراق و لبنان با صدور بیانیه هایی جداگانه تصمیم تازه ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را محکوم کردند.

وزارت خارجه لبنان چهارشنبه شب با صدور بیانیه ای تاکید کرد که بر اساس قطعنامه های سازمان ملل «بیت المقدس شرقی» جزئی از مناطق فلسطینی است که در سال 1967 اشغال شده است.

بیانیه وزارت خارجه لبنان این اقدام آمریکا را «تجاوز به حقوق اعراب و فلسطینیان»، «عامل تحریک احساسات همه مسلمانان و مسیحیان» و «تهدید علیه امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه» دانست.

وزارت خارجه لبنان همه سیاست ها و اقداماتی را که به «راه حل دو کشور» و «هویت عربی شهر قدس» آسیب می زند و باعث تغییر در «وضعیت تاریخی و حقوقی مناطق مقدس» می شود به شدت محکوم کرد.

پیش از این «میشل عون» رئیس جمهوری و «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان نیز این اقدام آمریکا را محکوم کردند.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه ای تصمیم ترامپ مبنی بر برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

احمد محجوب در این بیانیه بر موضع عراق مبنی بر رد این تصمیم تاکید و نسبت به عواقب نامعلوم آن هشدار داد.
وی بر موضع ثابت عراق مبنی بر حمایت دائمی از مساله فلسطین و حقوق ملت فلسطین بویژه برپایی دولت مستقل فلسطین با پایتختی قدس شریف تاکید کرد.

در بیانیه آمده است: 'دولت و ملت عراق این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در تلقی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اشغالگر را رد می کند'.

سخنگوی وزارت خارجه عراق افزوده است : چنین تصمیمی تجاوز به هویت بیت المقدس و جایگاه دینی و عقیدتی آن نزد همه ادیان به ویژه مسلمانان به شمار می رود.

وی این تصمیم را اقدامی ناعاقلانه خواند و از جامعه بین المللی خواست با مردود شمردن چنین تصمیمی که منطقه را به اقدامات و واکنش های نامعلوم می کشاند از ملت فلسطین حمایت کنند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =