رونمایی روحانی از روش جدید دولت در بودجه‌نویسی لایحه سال ۹۷/ بودجه‌های گذشته ردیف اندر ردیف بود/۱

رئیس جمهور گفت: سازمان برنامه و بودجه مسئولیت بسیار سنگینی در بودجه سال 97 برعهده دارد و باید به دقت نظارت کند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان که امروز برای تقدیم لایحه بودجه سال 97 در مجلس حضور یافته بود در ابتدای سخنانش گفت: امسال اولین بودجه سال دوازدهم و پنجمین بودجه از ابتدای دولت من است در موقع قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود و امیدواریم که مجلس هم در روند بررسی های 40 روز در اواخر دی ماه شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس باشیم و تا آغاز دهه فجر لایحه در اختیار دولت به صورت قانون قرار بگیرد.

وی افزود: لایحه بودجه 97 کاملا متفاوت از بودجه های سال های گذشته است. در واقع در این لایحه به خوبی روشن شده است که بودجه تنها یک لیست درآمدی و هزینه ای نیست بلکه بودجه سالانه برشی از برنامه چهارساله دولت است.

*من به محضر ملت ایران و شما نمایندگان می گویم که تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت 96 و چارچوب های اصلی آن در این لایحه تبلور دارد. بودجه سال 97 به معنای اغاز اجرای برنامه های دولت دوازدهم است و تمام وعده های اصلی که دولت به مردم در انتخابات داده است و هرآنچه مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات بود که مردم از ما اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری ها و تحرک در طرح های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود را در این لایحه مشاهده می شود.

*در تبصره 14 یا 18 و 19 این لایحه به خوبی قابل مشاهده است که یک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود. روند جدیدی را دولت آغاز کرده است و این روند در سال های بعد ادامه خواهد داشت.

*بودجه سال 97 بر پایه شفافیت است. پرداخت اعتبار به دستگاه ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنهاست آنچه که در گذشته انجام می گرفت این بود که دستگاهی به ما می گفت من سال گذشته 1000 تومان گرفته بودم، 990 تومان را خرج کردم و حداقل 10 درصد برای سال آینده اضافه می خواهم. آن کسی که 1000 تومان بودجه داشت و صرفه جویی کرده بود و 800 تومن خرج کرده بود به مراتب در سال بعد کمتر دریافت می کرد. رقابتی برای هزینه کردن بود خصوصا در ماه های آخر سال. تلاش می کردند بودجه ها را هزینه نکننند تا بودجه بیشتری بگیرند. تسلسلی در گرفتن اعتبارات ایجاد شده بود که پایانی هم نداشت. مسیری انتخاب شده بود که به نفع کشور نبود. شفافیت نداشت، دستگاه ها تشویق به اجرا نمی شدند. و ما نمی دانستیم یک خدمت برای دولت هزینه دارد. اگر بناست ما بیماری را معالجه کنیم با چه هزینه ای؟ اگر عمل جراحی لازم است با چه هزینه ای؟ اگر دانشجو می خواهد تربیت شود با چه هزینه ای؟ وقتی هزینه دستگاه های دولتی را با بخش خصوصی مقایسه می کردیم گاهی اصلا قابل مقایسه نبود. دانش آموز دبستانی را با کیفیت درسی پایین تر و قیمت گران تر تربیت می کنیم. دولت یا باید با بخش خصوصی رقابت کند یا واگذار کند. باید برمبنای عملکرد و هدف و نتیجه بوجه ریزی کنیم نه بر منبای هزینه پارسال. تمام بودجه ما براساس هزینه پارسال است . و این روند در بودجه امسال آغاز شده است.

*حدود 34 درصد بودجه 97 بودجه عملیاتی است و باید این روند ادامه پیدا کند تا همه بودجه های ما عملیاتی شود. در بخش استانی 100 درصد بودجه عملیاتی خواهد شد. از طرف دیگر بودجه به نحوی تنظیم می شود که همینه هزینه ها و اعتبارات در اختیار تهران است. دو تا سه درصد اعتبارات هزینه ای و مقدای بودجه عمرانی به استان ها می دهیم. در سال 97 به جای 4 درصد ، 24 درصد در بخش هزینه ای در اختیار استانی قرا رمی گیرد. 30 درصد بودجه عمرانی به استان ها واگذار می شود. بگذاریم استان ها بدانند چه مقدار هزینه و درآمد دارند و خودشان درآمد کنند. نمایندگان در هر استانی راحت تر بتوانند بر کار استان و استان دار و مسئولان استان نظارت کنند. ما برمبنای عملکرد های سه ماهه نظارت کنیم و بودجه در اختیار آنها بگذاریم.

*سازمان برنامه و بودجه مسئولیت بسیار سنگینی را برعهده دارد و باید به دقت نظارت کند.

*مشکل دیگر بودجه این است که در طول سال های گذشته ردیف اندر ردیف بوده است. دوتا برادر در یک دستگاه بودند دو ردیف کردند پسر عمو آمده چهار ردیف شده. معلوم نیست این ردیف ها در اختیار کیست و چه کسی بر آنها نظارت می کند. به ما کمک کنید باید بر این ردیف ها نظارت کنیم و مشخص شود این پول کجا مصرف می شود.

2929

کد خبر 735458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =