۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۸

معامله 18/51 درصد سهام شرکت صدرا گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص تلاش قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء برای تصاحب سهام این شرکت را دامن زده است.

 منتقدان این معامله بر این باورند که صدرا به عنوان یک شرکت رقیب طی چهار سال گذشته به ورطه زیان دهی غلتانده شده است تا حال به بهای ناچیز خریداری شود. به طوری که سایت ادیا که برخی مدیران نفتی برکنار شده دولت محمد خاتمی نزدیک است روز گذشته نوشت: از بورس خبر می‌رسد در پی خرید 51 درصد سهام صدرا در روز شنبه توسط قرارگاه خاتم سپاه پاسداران دیگر سهامداران عمده صدرا نیز ترجیح داده‌اند تا از خیر سهام رو به رشد خود در این مجموعه عظیم صنعتی بگذرند.

به همین علت هم روز سه شنبه سرمایه‌گذاری تدبیر بلوک 6/5 درصدی سهام خود در صدرا را برای فروش گذاشت که این سهام توسط سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان یا همان صندوق قرض الحسنه بسیجیان شریک سیاسی و اقتصادی سپاه خریداری شد.

همچنین بنا بر ادعای این سایت، شنیده می‌شود صندوق بیمه آینده ساز نیز خود را ناگزیر از فروش 7 درصد سهام خود در صدرا دیده است و برای فروش این سهام در روزنامه اطلاعات آگهی کرده است.

سهام صدرا در روزهای اخیر به قیمت میانگین 1167 ریال برای هر سهم خرید و فروش می‌شد که نسبت به دو هفته گذشته افزایش بیش از صد درصدی را نشان می‌دهد و با توجه به روند افزایش قیمت این سهام به طور معمول بورس‌بازان به امید روزهای بهتر از فروش سهام خود خودداری می‌کنند.

در عین حال سایت ادیا اعلام کرده: شنیده می‌شود که قرارگاه خاتم دو روز پیش نیز با تشکیل کنسرسیومی با مشارکت آستان قدس رضوی وکیسون51 درصد از سهام پتروپارس را به قیمت 2100 میلیارد ریال خریداری کرده است. البته این خبر هنوز تأیید نشده اما آنچه روشن است این است که این معامله توسط فردی به نام هاشمی نسب انجام شده که شنیده می‌شود مدیرعامل سابق شرکت کیسون بوده است

اگر این شنیده‌ها درست باشند قرارگاه خاتم در سه روز اول این هفته نزدیک به 3000 میلیارد ریال خرید سهام علنی انجام داد. وبرای تصاحب 90 درصد سهام صدرا فقط یک گام باقیمانده تا بیمه ایران نیز سهام 7 درصدی خود را برای فروش عرضه کند؛‌ امری که چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ارسال گفت و گویی با معاون حقوقی و امور قراردادهای قرارگاه خاتم الانبیاء، سعی کرد به شبهه‌های ناشی از معامله صدرا پاسخ گوید.

معاون حقوقی و امور قراردادهای قرارگاه سازندگی خاتمی‌الانبیا (ص) گفت: سهام مدیریتی شرکت صدرا (18/51درصد) توسط کنسرسیومی متشکل از برخی شرکت‌های تابعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و شرکت‌های خصوصی غیرتابعه خریداری شده است و خبر خریداری تمامی سهام صدرا به نام شرکت‌های تابعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) کذب محض بوده و از اساس بی‌پایه است.

به گزارش روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکتر ولی‌الله احمدوند، معاون حقوقی و امور قراردادها قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در جمع خبرنگاران اقتصادی خبرگزاری‌های معتبر کشور، در واکنش به انعکاس اخبار نادرست و فضاسازی رسانه‌ای توسط برخی روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی متعلق به یک جریان سیاسی خاص، پیرامون خرید سهام شرکت صدرا گفت: روند قیمتی سهام شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) از سال 1384 سیر نزولی داشته و در اسفندماه 87 قیمت سهام آن از مبلغ اسمی (هرسهم یک‌هزار ریال) هم پایین‌تر آمد و ارزش واقعی سهم در بورس اوراق بهادار به رقم 480 ریال رسید.

وی اظهار داشت: آگاهان به قوانین تجاری و بورس اوراق بهادار به خوبی می‌دانند اگر این وضعیت ادامه پیدا می‌کرد، شرکت سهامی صدرا با میلیاردها تومان سرمایه گردش مالی، دانش فنی پیشرفته و نیروی انسانی متخصص در ورطه ورشکستگی گرفتار شده و طبق قانون باید منحل می‌شد و هزاران نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم به خاطر این اتفاق بیکار و ضربه بزرگی نیز به صنایع حساس نفت و گاز ایران که هم‌اکنون در تحریم شدید آمریکا و اروپا قرار دارد، وارد می‌آمد.

دکتر ولی‌الله احمدوند ادامه داد: در پنجم اردیبهشت ماه سال جاری، بخشی از سهام شرکت صنعتی دریایی ایران در تالار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و کنسرسیومی متشکل از برخی شرکت‌های تابعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و شرکت‌های خصوصی غیرتابعه در فرآیند فروش موفق شدند 18/51 درصد از سهام این شرکت را به منظور حفظ سرمایه ملی کشور خریداری کنند.

معاون حقوقی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: علی‌رغم تمامی فشارهای بین‌المللی و فضای تحریم حاکم بر پروژه‌های کشور که منجر به اختلال در پیشرفت برخی پروژه‌های عمرانی شده است، به یاری خداوند این قرارگاه به اعتراف همه دست‌اندرکاران متخصص در حوزه نفت و گاز نقش و کارکرد موفقی داشته است.

معاون حقوقی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در پایان با اشاره به عدم استقبال سایر شرکت‌ها و اشخاص حقوقی برای خرید سهام صدرا خاطرنشان کرد: ما انتظار داشتیم با رقبای قدرتمندی همچون شرکت تأسیسات دریایی و صندوق بازنشستگی نفت در روز برگزاری مزایده در تالار بورس روبه‌رو شده و رقابت کنیم اما به دلیل زیان انباشته سنگین، سوءمدیریت در دوران گذشته، عدم شفافیت اطلاعات شرکت که منجر به عدم اعتماد کارفرمایان و اشخاص ثالث طرف معامله با صدرا شده و در نهایت منجر به عدم تناسب درآمدها با هزینه‌های جاری صدرا شده بود، رقبا از این رقابت صرف‌نظر کرد.

شرکت‌های دست‌اندرکار پروژه‌های نفتی و مرتبط با فعالیت صدرا از وضعیت بسیار نابهنجار و بحرانی صدرا و ریسک خیلی بالای خرید آن به دلایل زیان بالا و بدهی‌های غیرمتعارف حال و موجل آن توان مقابله، کنترل و مدیریت ریسک اینچنینی را در سازمان مدیریتی خود نمی‌دیدند و به همین خاطر در عرصه رقابت وارد نشدند و کنسرسیوم یادشده سهام مدیریتی 18/51 درصد را خریداری کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =