توصیف علیرضا کوشک‌جلالی از «الیورتوئیست»/ بگذار مردم بی‎لبخند، بخندند

علیرضا کوشک جلالی از تیم سازنده نمایش «الیورتوئیست» که توانسته‌اند با تمام موانع اثری را تولید کنند تا با عموم مردم ارتباط برقرار کند تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا کوشک جلالی کارگردان، مترجم، نمایشنامه‌نویس، پژوهشگر و نویسنده با بیان اینکه کارهای موزیکال سالهای سال است در اروپا به صورت جدی انجام می‌گیرد و مخاطبان بسیاری را دارد درباره نمایش موزیکال «الیورتوئیست» به کارگردانی حسین پارسایی که این روزها در تالار وحدت روی صحنه رفته است گفت: از اینکه این سبک از نمایش در ايران هم مورد توجه قرار گرفته است بسیار خوشحال هستم خصوصا در زمانی که اکثر متن های نمایشی که تولید می شود دور از توده مردم است و آنها را از تئاتر گریزان می‌کند، این نوع از متن و اجراها می‌توانند مردم را به تئاتر و کارهای نمایشی نزدیک کند.

او توليد نمایش موزیکال «الیورتوئيست» و جنبه‌های موسیقی، حرکات موزون و نمایشی آن را قابل تقدیر دانست.

این کارگردان شناخته شده و موفق ایرانی که تا به حال بیش از 40 نمایش را در آلمان روی صحنه برده، همچنین جایزه نمایشنامه نویسی مردمی آلمان را در سال 1991 از آن خود کرده و این روزها نمایش «در انتظار آدولف» را روی صحنه تماشاخانه ایرانشهر دارد تولید چنین کارهای موزیکالی را با این ابعاد کاری بسیار سخت از لحاظ هماهنگی و تولید دانست و گفت: علاوه بر محتوا، سهم تفریح و سرگرمی در تئاتر بسيار ناچيز و بي كيفيت است در حالیکه در عصر حاضر مردم به این نیاز دارند که کارهای سطح بالایی چون الیورتوئیست را ببنید، بخندند، لذت ببرند و تفریح کنند و در عین حال سلیقه آنها ارتقاء پيدا كند.

کارگردان نمایش‌های مسخ، پابلو نرودا، بازرس، موسیو ابراهیم و گل های قرآن و ....با بیان اینکه اجراهای زیادی از الیورتوئیست را در کشورهای اروپایی دیده، همچنین عنوان کرد: تئاتر الیورتوئیست می تواند موتور تولید چنین کارهایی را در ایران راه بیاندازد و از این جهت بسیار شایسته و قابل تقدیر است اما برخی صحنه ها مثل جایی که نانسی کشته می شود می توانست دراماتیک تر باشد که البته این موضوع کاملا سلیقه ای است.

کوشک جلالی تولید چنین کارهای نمایشی را بدون حمایت های گسترده دولتی و خصوصی غیر ممکن دانست و با تبریک به این گروه نمایشی که توانسته اند با مشکلات سر راه کنار بیایند و اثری را تولید کنند که با توده مردم ارتباط بگیرد گفت: زمانی که در میان مردم این موزیکال را می دیدم، شاهد بودم که چگونه با آنچه روی صحنه اتفاق می افتاد ارتباط برقرار می کنند، می خندند، غمگین می شدند و این موضوع موفقیت بزرگی است که کارگردان (حسین پارسایی) توانسته با تولید یک اثر کلاسیک سطح بالا آن را به وجود بیاورد و مخاطب را جذب کند.

این نمایشنامه نویس که کلاس ها و کارگاه های بسیاری را در طی این سال ها داشته درباره ظرفیت تئاتری موجود در ایران برای تولید کارهایی از این دست هم عنوان کرد: من همیشه و بارها گفته ام که تئاتر ما از نظر استعداد و توانایی هیچ کمبودی از دیگر کشورها ندارد و حتی در بعضی زمینه ها بهتر و جلوتر هم هستیم اما تنها چیزی که تئاتر ما را زجر می دهد امکانات سخت افزاری و مالی است.

او با اشاره به اینکه تنها یک تالار وحدت در تهران داریم و سالن های تئاتری دیگر آنقدر محدود هستند که برای نوبت گرفتن از آنها گروه های مختلف در حال جنگ با یکدیگر هستند گفت: تاتر ما از لحاظ سخت افزاری و امکانات و بودجه به اندازه چند سال نوری از کشورهای دیگر عقب است در حالی که  از نظر استعداد هیچ کمبودی متوجه جوانان ما نیست و در این سال ها این واقعیت را با کارهایشان نشان داده اند.

این کارگردان حمایت های دولتی را از تئاتر بسیار کم و محدود به عده ای خاص دانست و ادامه داد:در حالیکه دولت باید در این زمینه از هنرمندان حمایت کند تا سطح سواد و دانش و سلیقه مردم را هم بالا ببرد اما متاسفانه چنین چیزی نه تنها اتفاق نیافتاده که سال به سال به جای حمایت بیشتر دولت خودش را بیشتر کنار کشیده و موجب شده برخی از گروه های تاتری برای نجات خودشان و تامین هزینه هایی که دارند به تولید هر کاری دست بزنند که این موضوع  تاتر ایران را در سراشیبی خطرناکی قرار داده است. 

58243

کد خبر 737476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =