لاریجانی: افزایش ۷۰ درصد حقوق نمایندگان کذب محض است

«افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان» اتهامی بود که در دو روز گذشته خانه ملت را سیبل انتقادات پیاپی رسانه‎ای قرار داده و با عبور از دیوارهای پارلمان حتی از تریبون علنی مجلس عنوان شد و از سوی رئیس قوه مقننه قویا تکذیب شد.

به گزارش خبرآنلاين، اين موضوع چنان مهم بود كه در ابتداي شروع جلسه علني امروز-سه شنبه،28 آذر- نمايندگان در مقام تذكر برآمدند و از رئيس مجلس خواستند تا به شفاف سازي بپردازد.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان اولين چهره‌اي بود كه در تذكري گفت: برخی حرف هایی که این روزها مطرح می شود تعریض به شان مجلس است و هیات رئیسه باید از شان و اقتدار مجلس دفاع کند.

كاظم دلخوش نماينده مردم صومعه سرا نيز در تذكر دیگري توضيح داد: این روزها در رسانه های مختلف از جمله رادیو، تلویزیون، روزنامه ها، فضایی مخصوصا راجع به بحث قیمت بنزین یا یارانه ها ایجاد شده که دل مشغولی و اضطرابی را در مردم ایجاد کرده است. اما این واقعا درست نیست. زیرا دولت تازه لایحه پیشنهادی‌اش را داده و قطعا نمایندگان مردم با بررسی این لایحه نمی گذارند به حقوق مردم تعدی بشود و اینگونه نیست که هر چه در لایحه بیاید مجلس آن را تصویب کند.

لاريجاني در پاسخ به بخشي از اين دو تذكر توضيح داد: بنده خواهش می کنم رسانه ها توجه داشته باشند که بی جهت اضطراب در کشور ایجاد نکنند. نمایندگان محترم نیز در حد وسع مردم در خلال بررسی لایحه بودجه تصمیم می گیرند و کمیسیون های مختلف و کمیسیون تلفیق ابعاد مختلف موضوع را بررسی می کنند و بی جهت التهاب در کشور ایجاد نکنند.

رئيس مجلس در ادامه صحبت‌هايش گريزی به شایعات افزايش 70 درصدي حقوق نمايندگان زد و گفت: در مورد مسئله مجلس نکاتی بعضا شنیدم که لازم می دانم این نکته را شفاف کنم. اولا باید گفت بودجه مجلس تنها توسط هیات رئیسه تصمیم گیری نمی شود، بلکه بر اساس آئین نامه داخلی مجلس کمیسیون بودجه و هیات رئیسه مجلس مشترکا در این باره تصمیم می گیرند. بنابراین موضوع پنهانی وجود ندارد.

كل بودجه مجلس ميزان اندكي است

او تأكيد كرد: حالا بگذریم از اینکه کل بودجه مجلس میزان اندکی است، زیرا ما پرسنل زیادی نداریم و اینکه گفته شده که حقوق نمایندگان 70 درصد اضافه شده صددرصد کذب است. زیرا چنین چیزی وجود ندارد. حرف باید بر روی قاعده زده شود. از طرف دیگر حتی ما در هیات رئیسه بحث کردیم که امسال بودجه مجلس را کاهش دهیم. از این رو بودجه کل مجلس را امسال به خاطر مشکلات کشور کاهش دادیم البته در حدی که می توانستیم.

لاريجاني با تاکید بر اینکه افزایش حقوق نمایندگان مانند قبل است و حقوق نمایندگان به میزان رشد همه کارکنان دولت افزایش می‎یابد، تشريح كرد: ما هیچ توقعی و حتی حرفی نداریم. بودجه مجلس را باز هم کاهش بدهند! اما نباید در این رابطه حرف خلافی زده شود. افزایش 70 درصدس حقوق نمایندگان، صد در درصد خلاف است، زیرا اصلا چنین عدد و رقمی در بودجه وجود دارد.
كساني كه پوپوليسم را تقبيح كردند،‌ خودشان دچارش شدند

او ادامه داد: چرا حرفی می زنید که ذهن ها را خراب کند. کسانی که در گذشته پوپولیسم را تقبیح می کردند، امروز خودشان گرفتار یک نوع پوپولیسم جدید نشوند. قطعا همه موضوعات شفاف است، حال چرا در یک فضا حرف خلاف واقع زده می شود، حتی من شنیدم که گفته شده که دیوان محاسبات، بودجه مجلس را رسیدگی کرده و بعد رئیس این دیوان این موارد را خط می زند! قطعا این موضوع صحیح نیست. دیوان محاسبات یک مرجع مستقل بوده و من به خاطر ندارم در این چند دوره که در مجلس هستم یک بار به دیوان محاسبات مطلبی گفته باشیم و دیوان محاسبات چنین کاری کرده باشد. البته من گذشته را خبر ندارم.

رئیس قوه مقننه به تشريح جزئيات بودجه مجلس پرداخت و گفت: بودجه مجلس دو بخش بیشتر ندارد اولی مربوط به حقوق و مزایا کارکنان مجلس است و دومی هزینه های مربوط به خدمات مرکز تحقیقات و مرکز پژوهش‌های مجلس است. به جزء این دو مورد، موضوع بیشتری وجود ندارد و مجلس هزینه‌های بسیار اندکی دارد. اینگونه فضاسازی‌ها درست نبوده و به مصلحت کشور نیست. ما ابتدای سال درباره چالش‌های مهم کشور بحث کردیم و مجلس و کمیسیون‌ها اکنون وقت خود را صرف این مسائل می‌کنند.

او ادامه داد: امروز بودجه کشور تنگناهایی دارد و تمام زمان ما اکنون صرف این می‌شود که با این تنگناها چگونه می‌توان وضع آبادانی کشور را توسعه داده و اشتغال ایجاد کرد. یک مرتبه یک حرف خلافی زده می‌شود و در این شبکه‌ها انتقال پیدا می‌کند که بودجه نمایندگان 70 درصد اضافه شد! درحالیکه این موضوع قطعا خلاف است.

لاريجاني در ادامه خطاب به برخي از نمايندگان كه از شفاف نبودن بودجه مجلس گله كرده بودند، گفت: برخی از آقایان گفتند که بودجه مجلس شفاف نیست! شفاف به چه معناست؟ بودجه مجلس مانند بقیه نوشته شده و هر کسی می‌تواند آن را ببیند و هر کدام از همکاران مسئله‌ای دارند آن را ملاحظه کنند. این موضوع مشکلی ندارد و چیزی را که ما در هیأت رئیسه با کمیسیون بودجه مشترکا تصویب کردیم ارقامی است که وجود دارد و این امر خلاف عادت نیست و متناسب با شرایط کشور و همه کارکنان کشور بوده است.

لاريجاني مخالف افزايش حقوق نمايندگان است

در كنار توضيحات رئيس مجلس، غلامرضا تاجگردون در قامت رئيس كميسيون برنامه و بودجه نيز لازم دانست تا نسبت به شايعات افزايش حقوق نمايندگان توضيح دهد.

او گفت: مطالبی در فضای مجازی منتشر شده است که برخی از همکاران در مجلس و حتی برخی از مقامات مسئول بدون اطلاع به آن دامن زدند. آن هم در شرایطی که هنوز بودجه سال ۹۷ به تصویب نرسیده است. چیزی در بودجه ۹۷ درباره افزایش حقوق نمایندگان یا بودجه مجلس نیامده است و اصلا چنین چیزی مطرح نیست که مثلا بودجه مجلس افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به سابقه حضورش در كميسيون برنامه و بودجه، افزود: به عنوان کسی که شش سال در کمیسیون برنامه بودم، هر سال از رئیس و هیئت رئیسه درخواست داشتم که حقوق نمایندگان متناسب با قانون باشد که در این دوران شخص آقای لاریجانی مخالف افزایش حقوق نمایندگان متناسب با حقشان بود. به طوریکه میزان دریافتی نمایندگان از آنچه در قانون خدمات کشوری آمده کمتر است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه چنین پیشنهادی در لایحه بودجه ۹۷ مطرح نشده است، گفت: بحث افزایش حقوق نمایندگان را تکذیب می کنم. نمایندگان مجلس آنقدر تخصص دارند که بدانند نباید بیشتر از سایر مقامات و افراد در کشور حقوق دریافت کنند.

تاجگردون توضيح داد: بودجه مجلس دارای دو آیتم عمرانی و هزینه‌ای است. این دو آیتم توسط دیوان محاسبات بررسی شده و دیوان نیز گزارش بسیار دقیق و مستند و مستقلانه‌ای را ارائه کرده است که ما آن را در کمیسیون با حضور یک فرد امین بررسی می کنیم. آقای مفتح را برای این موضوع گذاشته‌ایم.

رئیس کمیسیون برنامه همچنین اظهار کرد: اینکه این گزارش امسال با تاخیر اعلام شد به دلیل تمدید سال عمرانی تا پایان شهریور ماه بود. هر کسی بخواهد گزارش دیوان را مطالعه کند در اختیارش قرار می‌گیرد. مهمتر از همه آن است که ما باید حقوق ملت را رعایت کنیم. از دوستان عزیزی که در فضای رسانه ای حضور دارند خواهش می کنم که تنها به خاطر اینکه جمله‌ای گفته باشند باعث ایجاد تشویش اذهان نشوند و از این کار پرهیز نمایند.

امید دشمن به ناامیدی مردم از نظام

جمشيد جعفرپور نماينده مردم لارستان و خنج نيز حلقه اعتراض به خبر افزايش 70 درصدي حقوق نمايندگان را پي گرفت. او در بخشي از نطق خود نسبت به تلاش براي از بين بردن اعتماد عمومي گله كرد و آن را به خبر حقوق نمايندگان گره زد.

او گفت: از ابزارهايي كه دشمن به آن اميد بسته است، ‌گسترش نارضايتي عمومي است. اگر دشمن بتواند در جامعه اينگونه القاءكند كه همه مسئولان نظام بريده از مردم و تنها به فكر منافع فردي خود هستند بزرگترين سرمايه نظام كه اعتماد عمومي است از بين مي‌برد.
جعفرپور تأكيد كرد: در جديدترين حلقه از اين اقدامات فشار رواني بر نمايندگان متمركز شده و اعتمادزدايي مردم از منتخبان خود در دستور كار قرار گرفته است. کما اینکه يك خبر تاييد نشده از افزايش حقوق نمايندگان در فضاي مجازي منتشر شده است. پرداختن رسانه‌هاي بيگانه به اين موضوع نشان از جهت گيري براي از بين بردن اعتماد عمومي دارد.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه «اين مجلس همانند مجالس گذشته در سختي ها كنار مردم بوده است»، ‌تصريح كرد: از سوي فراكسيون ولايي مجلس به ملت ايران اطمينان مي‎دهم كه به فرض چنين پيشنهادهايي در مجلس بيان شود، نمايندگان با آن مقابله خواهند كرد.

او خطاب به نمايندگان از هر طيف و جناحی ادامه داد: امروز همكاري با هم براي حل مشكلات مردم، وظيفه ديني و ملي است.

27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =