ایسنا نوشت: امروز شصت و دومین روز آلوده تهران در سال ۹۶ است. تاکنون بیش از دوماه مردم تهران هوای سرشار از آلاینده استنشاق کرده‌اند.

طی دو روز گذشته شاخص کیفیت هوا در بسیاری از مناطق تهران به حد هشدار رسید و در نهایت تداوم هوای آلوده منجر به تعطیلی چند روزه مدارس شد البته آلودگی هوای تهران مشکل جدیدی نیست و راهکارهای قانونی مانند «منع پلاک گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری» در نظر گرفته شد اما متاسفانه چنین قوانینی هیچ وقت به مرحله اجرا نرسید.

این روزها تهران در داشتن هوای آلوده تنها نیست چون افزایش شاخص آلاینده‌ها باعث تعطیلی کلیه مدارس ارومیه و تبریز شد. بدیهی است قصه این روزهای تهران و سایر کلانشهرهای ایران قصه تازه‌ای نیست. همین قصه تکراری است که باعث شد سال گذشته، دولت یازدهم تدبیری بیندیشد و قوانینی را برای کاهش آلودگی هوا وضع کند. یکی از مهمترین این قوانین «منع پلاک گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری» بود که قرار شد از مهر ماه سال ۹۵ اجرایی شود.

اما سئوال اصلی این است که چرا موتورهای کاربراتوری؟ این دستگاه چه ویژگی داشت که مسئولان را مجاب به حذف آن کرد؟ موتورسیکلت‌های کاربراتوری، که در شهرهای بزرگ از آن برای کارهای مختلف اعم از مسافرکشی تا باربری استفاده می‌شود و به دلیل تنظیم نبودن نسبت هوا به سوخت، آلاینده‌ ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون را حتی تا ۱۰ برابر بیشتر از خودروها تولید می‌کند؛ ذراتی که در شرایط حاضر مسئله اصلی آلودگی هوای تهران است. مهم‌تر از همه اینکه موتورهای کاربراتوری می‌توانند در نقاطی که حتی خودروهای پاک و کم‌آلاینده به دلیل وجود طرح ترافیک با محدودیت رفت . مواجه هستند، تردد کنند. همین عوامل کافی است تا موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به چالش عمده کلانشهرها تبدیل کند.

۱۹ درصد آلودگی شهر تهران از موتورهای کاربراتوری است

اخیرا مسعود زندی- سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست-در جریان نشست توسعه همکاری‌های محیط زیستی بین ایران و اتحادیه اروپا با بیان اینکه در حال حاضر حدود دو میلیون موتورسیکلت در حال تردد در تهران وجود دارد، گفت: بالغ بر ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران از منبع موتورسیکلت‌های کاربراتوری در حال تردد است.

موتورسیکلت‌ها ۴ برابر خودروها آلودگی دارند

همچنین چندی پیش، نیره پیروزبخت - رییس سازمان ملی استاندارد - در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت استاندارد موتورسیکلت‌های موجود با قاطعیت اعلام کرد که یک موتورسیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودرو ایجاد آلودگی می‌کند بنابراین باید موتورسیکلت‌ها مطابق با استانداردهای روز اروپا تولید شوند و مبنای استاندارد ما، استاندارد روز اروپاست که در آن همه موتورسیکلت‌ها باید انژکتوری باشند، یعنی آنچه در مصوبه ریاست جمهوری نیز به آن اشاره شده است.

با حذف موتورهای کاربراتوری درصد قابل توجهی از