روزنامه جوان در نقدی تند فیلم «عصبانی نیستم» را اثری ضدمردمی و ضدقومیتی توصیف کرد.

در نقد روزنامه جوان از فیلم «عصبانی نیستم» آمده است:

«عصباني نيستم» روايت يك دانشجوي به اصطلاح ستاره‌دار با نام «نويد»(با بازي نويد محمدزاده) است كه با قهر دانشگاه و جامعه مواجه مي‌شود. او از شهرستان براي تحصيل به تهران آمده، اما به خاطر فعاليت‌هاي سياسي خود از دانشگاه اخراج مي‌شود. به يكي از همكلاسي‌هاي خود علاقه‌مند مي‌شود و تصميم به ازدواج با هم دارند، اما چون يك دانشجوي ستاره‌دار و اخراجي است، هيچ‌جا به او كار نمي‌دهند. «عصباني نيستم» برخلاف اسمش فيلمي با تدوين عصبي و تصاوير مغشوش است كه در آن آدم‌ها، به اجبار فيلمساز - و نه منطق درام- از ابتدا تا انتهاي فيلم به جان هم مي‌افتند و قصد كشتن يكديگر را دارند. تنها در يك فيلمفارسي مبتذل و زير صفر است كه مي‌بينيم جوان عصبي به رقيب عشقي خودش حمله مي‌كند، او را از ماشين بيرون مي‌اندازد و به باد كتك مي‌گيرد، بي‌آنكه حتي يك نفر جلوي اين كتك‌كاري را بگيرد يا حتي بايستد براي تماشا! رابطه نويد و ستاره قانع كننده نيست.

چرا نويد براي رسيدن به ستاره اين همه اضطراب دارد و چرا ستاره براي رسيدن به نويد، بي‌پولي و اوباش‌منشي او را به جان مي‌خرد؟ در فيلم تنها همين را مي‌بينيم كه نويد سر كلاس دانشگاه در حال خواندن يك بيانيه سياسي است و ستاره به او اعتراض مي‌كند كه چرا پشت آدم‌هاي بزرگ، خودش را مخفي مي‌كند و حرف خودش را صراحتاً نمي‌زند. بعد از اين صحنه، نويد و ستاره را مي‌بينيم كه عاشق هم شده‌اند! فيلم از پاسخ به اينكه نويد و ستاره به رغم اختلاف طبقاتي و فرهنگي و جغرافيايي و قومي چرا اين همه به هم دلباخته شده‌اند، ناتوان است. نويد بيش از آنكه شمايل قهرماني را كه به جنگ مشكلات مي‌رود،داشته باشد، ضدقهرماني است پرخاشگر و جامعه‌ستيز با حركاتي هيستريك و بيمار‌گونه. بازنمايي دردهاي اجتماعي فيلم در حد گزارش‌هاي نازل تلويزيوني است.

همه‌چيز در حد بيانيه مطرح مي‌شود. نوع حمله فيلم به احمدي‌نژاد سطحي است. نشان دادن تصاوير مربوط به كليه‌فروشي و گذاشتن نريشن صحبت‌هاي رئيس‌جمهور سابق درباره نبود مشكل اقتصادي، پيش پا افتاده‌ترين راه براي زدن يك شخصيت سياسي است، چون بي‌محل و بدون مناسبت به فيلم تحميل شده است. مثل تصاوير «سبز» فيلم كه كشيدن چك بي‌محل براي جشنواره‌هاي غربي است. اما از همه بدتر، نگاه توهين‌آميز و وقيح اين فيلم به مردم و جامعه امروز ايران است. «عصباني نيستم» نماد و نمود تمام‌عيار يك فيلم ضدمردمي و ضدقوميتي است. فقط كافي است در مورد شخصيت‌پردازي كرد‌ها در اين فيلم تأمل كنيم. در فيلم تنها دو كاراكتر كرد وجود دارد؛ يكي دلال و مفسد اقتصادي و ديگري - نويد- يك روان‌پريش كف كرده و متنفر از آدم‌ها - مثل خود فيلم- است.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    12 0
    تهران سعادت آباد میدان کاج به نوشته روزنامه ها مردی هیکل درشت رقیب عشقی خود را کارد آجین می کند مردم تماشا می کنند پلیس نیز دو ساعت طول می کشد و مجروح می میرد این جواب قسمت اولت برای بقیه سکوت سزشار از نگفته هاست.
    • حسن A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
      1 1
      اینو به روزنامه جوان بمی گی؟؟؟ نمی ترسی؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    1 1
    با احمدی نژاد کاری نداشته باشید چون دامن خیلی ها رو می گیره
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    8 2
    اینها فیلم را دیده اند؟ چرا ما نمی توانیم ببینیم تا قضاوت خودمان را داشته باشیم. مگه جوان تافته جدابافته از بقیه است؟ یا اصولا قرار است آنها جای ما فکر کنند و تصمیم بگیرند؟
  • تو خوبی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    10 1
    هنوز اکران نشده چه جوری عوامل جوان یه نسخه اشو دیدن؟ من مردم دوست دارم فیلم بد، ضد قهرمانانه، ضد مردم و.... ببینم به تو چه مربوطه؟ بس نیست واسه زندگی مردم 40 سال تصمصم گرفتین؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
      0 4
      با این ادبیات وطرز تفکر باید هم دیگران برات تصمیم بگیرن.
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    0 2
    یکی از مشکلات فیلمسازهای ما اینه که آنقدر که نکات منفی جامعه را می بینن، نقاط مثبت را نمی بینن. کسی منکر وجود مشکلاتی از نوع آنچه که در فیلم « عصبانی نیستم» آمده نیست اما چرا هیچ فیلمسازی برای نشوند دادن نقاط مثبت این مردم ، زحمتی به خودش نمیده؟ چرا برای ترویج فرهنگی وسینمایی خوبیهای جامعه، تلاشی نمی کنن؟ به کجا میریم؟ اینهمه خودزنی برای چیه وما را به کجا میرسونه؟ والله اگه در کنار پنج تا فیلم از نوع « عصبانی نیستم»، یک فیلم با نگاه مثبت به مردم وجامعۀ ایران، ساخته شده بود، معضلات اجتماعی کمتری داشتیم.با احترام به همۀ فیمسازان، گمان می کنم دراین مورد خیلی کوتاهی کردن.