توصیه یک مهندس زلزله: از تهران بروید، زلزله بیاید، فاجعه سه‌قرن اخیر است/ مطالبه شهر ایمن داشته باشید

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی از پایتخت نشینان خواست که این شهر را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در پی زلزله ۵.۲ ریشتری دیشب در تهران پروفسور فریبرز ناطقی‌الهی، مهندس زلزله، بنیانگذار مقاوم سازی و مديريت بحران و استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی به خبرآنلاین گفت: سالهاست دارم مي‌گويم در تهران زلزله خواهد امد و بارها گفته‌ام اگر آن زلزله مطرح رخ دهد، بزرگترین فاجعه ٣ قرن اخير رخ می‌دهد.

او در رابطه با اینکه مردم چه راهکاری می‌توانند داشته باشند افزود: مردم تا مي‌توانند از تهران مهاجرت معكوس داشته باشند و از مسولين مطالبه شهر ايمن داشته باشند. متخصصان، اطلاعات را به جامعه انتقال دهند هرچه كه هست دوران انتقالي بيان تدريجي خطر گذشته است و بايد مردم از خطر واقعي بصورت مستقيم اگاه باشند. در رابطه با مسئولين، دير است ولي شهر تهران را كوچک كنيد، وام‌هاي مقاوم سازي بدهيد، مديريت بحران كنوني را پاك و مجددا طراحي كنيد با جديت تمام. موضوع شوخي بردار نيست.

ناطقی الهی چند روز پیش هم در میزگردی در خبرآنلاین در این رابطه گفته بود: یکبار به مردم تهران گفتم اگر می‌توانند از تهران بروند، این حرف دل من است. من هم اگر می‌توانستم بدون شک دست خانواده و مادرم را می‌گرفتم و از این شهر می‌رفتم.

این استاد نمونه کشوری افزود: اصل قضیه این است که دولت وظیفه‌ی بسیار حساسی دارد که آن را نادیده می‌گیرد، در تهران شهرداری، شهرداری مناطق و شورای شهر کلید اصلی این شهر هستند. من در تمام بحث‌ها گفتم که توسعه تهران در توقف توسعه تهران است! یعنی تهران نباید به سمت گسترش برود. 

ناطقی الهی در رابطه با اینکه اگر در پایتخ زلزله ۷.۲ ریشتری بیاید چه اتفاقی می‌افتد گفت: ببینید زلزله یک مسئله پیچیده‌ای است، یک زلزله ۷.۲ در تهران یک سناریو وحشتناک غیرقابل تجسم است. به نظر من اصلا دربارش فکر نکنیم چون ابعادش قابل تصور نیست، آسیب پذیری به پارامترهای مختلفی بستگی دارد مثل محتوای فرکانسی، طول مدت زمان رخ داد و یکی قدرت زلزله. باز بستگی دارد بستر خاک چه باشد، خاک تهران با کردستان تفاوت دارد. خاک ما از شمال تهران تا جنوب تهران ۱۵۰ تا ۳۰۰ متر آبرفت است، اینجا اتفاقات مختلفی می‌افتد،. پس نمی‌توان خیلی نسخه پیچید.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ادامه داد: ولی تصور مهندسی من این است که بزرگترین فاجعه ۳ قرن گذشته در تهران رخ می‌دهد. در یک سخنرانی هم گفتم شاید بزرگنمایی هم کرده باشم ولی گفتم باید مثل چرنوبیل ماشین‌های بتون اینجا را مسدود کنند، اگر پارامترهایی که نگرانشان هستیم با این ساخت و سازی که داریم، با این شریان‌های حیاتی، با این توان مدیریت از نظر من فاتحه تهران باید خوانده شود. بارها بر اساس مطالعاتی کردم گفته‌ام که مثل چرنوویل باید کامیون‌های بتن را آورد و تمام شهر را با بتن پر کرد.

ناطقی‌الهی در رابطه با علت این پیش‌بینی وحشتناکش گفت: چون در این حالت، تحت هیچ شرایطی ما امداد، نجات، جستجو، آزاد کردن مردم از زیر آوار، حمل و نقل و ... نداریم و باید منتظر آمار وحشتنانک مرگ و میر، موش‌های تهران، آتش‌سوزی بعد از زلزله و ... باشیم. من همیشه گفتم که درباره بعد از زلزله وقتی چشمانم را می‌بندم شهر را با آتش می‌بینم. در ۹۰ درصد خانه‌ها علمک‌ها پشت دیوارهای آجری هستند که خواهند ریخت و پشت این دیوارهای آجری هم کنتر برق وجود دارد. دیوار آجری می‌ریزد علمک می‌شکند، برق جرقه می‌زند و تا تخلیه گاز تهران بزرگ بخواهد صورت بگیرد ما سوختگی وحشتناکی خواهیم داشت. فرض کنید ۲۰ درصد ساختمان‌ها سالم باشد، شهری که ۸۰ درصدش از بین رفته و شریان‌های حیاتی دیگر در خدمت نیست دیگر به چه دردی می‌خورد؟

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    خودت با خانوادت اول برو ، منم میام
    • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      بخاطر اینکه آلودگی تهران کمتر شه میخوان جمع زیادی رو بترسونن و از تهرون بیرون کنن
    • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      مادربزرگ من دیشب خیلی جوگیر شده بود.هر چی پتو و تن ماهی تو خونه بود رو جمع کرد داد دستم گفت برو اینا رو بین همسایه های آسیب دیده توزیع کن
    • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      18 60
      دوستان جایی که من الان هستم رادیو آنتن نمیده.اگه میشه بهم اطلاع بدین آیا زلزله دیشب خسارت جانی هم داشته یا نه؟
    • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      کشته ی این ملت جوگیرم که دیشب باون وضع مضحک یکی یه دونه پتو کشیده بودن رو سرشون و ریخنه بودن تو پیاده رو ها و میدونا. حالا تو زندگی هر کدومشون نگاه کنی 1000 تا زلزله 8 ریشتری فجیع تر در جریانه.اکثرشونم پراید یا سمند یا پرشیای سفید داشتن
    • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      83 8
      شما ماشاالله شجاعی اصلا نترس بمون تهران یا از آلودگی یا از زلزله تلف شی
    • شهرستاني A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      58 6
      بيچاره خودش گفته مجبورم تهران بمانم
    • فردوس توسی A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      27 8
      به کجا بروند مگه جایی هم سالم مونده؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    حرف زیاد از شما مدیران و مهندسان شنیدیم 38 سال ،" این حرف دل من است. من هم اگر می‌توانستم بدون شک دست خانواده و مادرم را می‌گرفتم و از این شهر می‌رفتم. "
  • بی نام RO ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    58 87
    بزرگترین فاجعه ۳ قرن گذشته ؟ لطفا ازشون بخواهین مستندات عدد ۳ رو ارایه کنن.
    • نیما A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      96 8
      باهوش جان، دلیلش اینه که حدود 300 سال پیش یه فاجعه در اثر همین زلزله تو تهران رخ داده
    • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      59 4
      مستندش میشه تاریخ. بری مطالعه کنی تا 200 سالش راحت تو اینترنت هست مثل جنگها قحطی بلایای طبیعی مثل همین زلزله های قبلی
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    این توصیه ها رو 20 سال پیش باید میکردی استاد یه حرفی بزن که بشه آخه. حالا چطوری میشه رفت؟ خودت حاضری بری؟
    • رحيم شهرستاني A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      83 19
      شما تهراننشينها كه املاكتون اينقدگرونه كه با فروش يك خونه توتهرون ميشه بزرگترش روتوشهرستون خريد باقي پولش روهم باهاش كاروكسب راه بياندازيد
    • نگار A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      72 2
      بنده خدا سالهاست ذاره میگه، کو گوش شنوا؟ یکیش خود شما که طلبکار هم میشی. همین الان نظرات رو بخون، طرف گفته به خاطر آلودگی هوا میخوان مردم رو از تهران بیرون کنن
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
      0 1
      توجه کن الان نمیگه که "بیرون بیایید" میگه "بیرون بروید" یعنی من می مانم ولی تو برو
  • بي نام ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    شما بگيد كجا بريم همه جا همينه اينقدرم استرس به مردم نديد
  • شهرام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    51 19
    اینهمه در کشور تحصیل کرده زلزله، دانشجو و استاد دانشگاه داریم، عجیبه هیچ یک از حضرات تا کنون مهر تأیید یا عدم تأییدی بر سخنان جناب ناطق اللهی نزده اند. عجیب تر اینکه هنوز هیچ یک از مسئولین هم در خصوص اظهار نظرات جناب ناطق اللهی واکنشی نشان نداده اند. به هر حال این حق شهروندی من است که اگر بخواهم تصمیمی هم برای ترک تهران بگیرم، قبل از هر اقدامی به صحبت و احتمالأ هشدارهای مسئولان مملکت توجه کنم. امیدوارم اگر این سخنان مورد تأیید است، توسط مقامات مسئول و آنهم از طریق رسانه صدا و سیما پخش شود تا همگان به اهمیت موضوع واقف شوند/
    • نگار A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      36 6
      شما الان نشستی که مهر تایید بگیری بعد اقدام کنی؟ حداقل جای امن بشین که اگر ایشون درست گفته بود زنده بمونی
    • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      37 2
      منظورت کدام مسئوله ؟ رئیس مدیریت بحران کشور که بدون تخصص لازم در این پست قرار گرفته را میگی ؟ خنثی ترین مدیر در چهار و سال و نیم دولت روحانی بوده این شخص.
    • بی نام DE ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      26 3
      در جواب اقا شهرام همین حرفهارا دکتر عکاشه پدر زلزله شناسی ایران هم می گوید.
    • شهرام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      3 9
      صحبت من کاملأ منطقیه.شنیدن این جمله که : از تهران بروید، نباید از دهان ایشون باشه.
  • بی نام US ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    121 9
    همینطوری بریم تو بیابون بشینیم؟ حکومت و وظیفه حمایت از شهروندان کجای ماجراست؟
    • بی نام DE ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      15 72
      به نظرت حکومت تو این قضیه چیکار میتونه بکنه استاد
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    113 7
    مهندس فعلا که اسنپ یه تنه کلی به جمعیت تهران اضافه کرده, ایکاش واقعا میشد از تهران رفت
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    81 11
    آقای پرفسور میشه لطف کنید بگید در حال حاضر خودتان کجا زندگی میکنید ؟ شما چرا از تهران مهاجرت نکردید؟ به همون دلیل و به هزاران دلایل مشابه امکان مهاجرت در حال حاضر فراهم نیست
  • بی نام RO ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    90 8
    خب عزیزم شما برو در شهرستان استاد شو. نه مردم دیگه حاضرن بمیرن بدونن شما در تهران چه میکنید . به غیر سیاست اشتباه خودتون بود که شهرستان را محروم از امکانات کردید حالا با اینکه تهران هوا آلودگی مرگ بدون صدا چرا مردم ول نمیکنن؟؟؟؟
  • جواد IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    89 7
    درود به شرفت... ببینید که یک انسان شریف چگونه بارها و بارها هشدار میدهد و اطلاع رسانی میکند و عمق فاجعه را بهتر از هر فیلمی به ما نشان میدهد ولی برعکس... ما مردم همچنان گوش نمیدهیم و فقط میگوییم ان شاالله چیزی نیست و امیدوار به اینکه اتفاقی نیفتد و همچنان روال قبل و کارهای گذشته و اشتباهاتمان را تکرار میکنیم... آیا سناریو از این دردناکتر هم دیده اید؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      36 4
      همیشه راهکارها همینطوری بوده کمبود آب داریم راهکار کارشناسی آب مصرف نکنید بنزین کیفیت نداره """"""""""""بنزین مصرف نکنید کمبود برق داریم برق مصرف نکنید گاز در زمستان فشارش کم میشه گاز مصرف نکنید گوشت گران شده گوشت نخورید زلزله میاد از شهر بیرون برید هوا نداریم نفس نکشید . . .
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    39 2
    چه راهکاری. دستشون درد نکنه
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    69 10
    ساده ترین راه را پیشنهاد نکنید. کجا برویم؟کار و زندگی و بچه هایمان در این شهر هستند. شما بگویید هنگام زلزله از کدام ساختمانها دوری کنیم. یک شناسنامه ساختمان برای ساختمانها بنویسید تا بدانیم این ساختمانی که در آن زندگی می کنیم چند ریشتر را دوام می آورد. لذا مجبور نمی شویم که همه مان بریزیم در خیابان و عده ای در همان چهارچوب های ساختمان می مانیم. عدم شفافیت باعث شده که مردم در یک تهران تاریک زندگی کنند و شما هم فقط آنها را می ترسانید. این راهش نیست.
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    127 4
    از ایران بریم
  • بی نام RO ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    56 8
    ایشان اگر به گفته خودشان اعتقاد دارند خودشان اولین کسی باشند که به گفته خودشان عمل میکنند. آن موقع مردم باورخواهند کرد.
  • حسین IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    47 5
    یادمه قبلا هشدار داده بودند که زلزله میاد و در این سایت با نظرات مسخره میکردند . حالا زلزله اومده و باز هم به هشدارها میخندندو میگن میخواهند مارو بندازن بیرون . اولا عزیز جان زلزله که بیاد دیگه نیستی که بگی چرا نگفتی . دوما عقل حکم میکنه که باور داشته باشیم زلزله خواهد آمد و اگر هم بیاد در تهران فاجعه ای رخ خواهد داد که در هیچ جای دنیا رخ نداده است . کشورهای مختلف ساختمان سازی که میکنند طبق اصول ایمنی میسازند نه داخل تهران که در کوچه های 5 متری راه میری ساختمان رفته بالا . والله زلزله بیاد ملت از خانه ها هم بزنن بیرون در کوچه ها زیر آوار گیر خواهند کرد . مراقب باشید با خنده خنده نرید زیر آوار . مسئولیت کارو ...هم با خودتان است . اگر افراد به شهرهای خود برگردند مشکل اشتغال کاملا حل میشود .
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    36 8
    خوبه دیگه. ماشین نیاریم بیرون، خونه هامون رو ترک کنیم... دیگه چی؟ حکومت این وسط چیکاره هست؟ ماشین های بی کیفیت و آلاینده و خونه های نا امن رو کی میسازه تحویل مردم میده؟ خجالت اوره....
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    38 7
    واقعیت تلخ ما ایرانیها اینه که با رفتن از این شهر و آن شهر به امنیت و آرامش نمی رسیم... تنها با رفتن از این دنیا شاید.........
  • بی نام US ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    62 14
    اگر این توصیه عاقلانه بود الان ژاپن باید خالی از سکنه بود. عوض اینکه مردم را از خانه زندگیشان اواره کنید خانه هایشان را مقاوم کنید. فقط کافیست یکسال مال این مردم را خرج همین مردم کنید.
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    12 5
    مسئولان محترم خبرانلاین الان شرایط پر استرسی برای مردم است و قاعدتا کسی در این دو روز نمی تونه کار انجام بده. به نظرم زمان مناسبی برای این خبر نیست. الان باید در کنار اگاهی بخشی برای محافظت از خود در زلزله که شما به خوبی انجام دادید تا حدی خبرها و تحلیل های به این وحشتناکی را کاهش داد و از چند روز بعد این کار را انجام داد. با سپاس از شما
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    11 17
    این نوع نشر خبر از شما بعیده این تیتر ، با متشنج کردن بیشتر جو فعلی و بدون استناد به مدارک علمی به روز و واقعی ، چه فایده ای داره؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    9 27
    کدوم پژوهشگر علمی ، با بستن چشمهاش به سبک فیلمهای آخرالازمانی هالیوودی ، راجع به آینده کابوس پردازی میکنه؟ این چه خبری بود آخه؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    12 20
    ایشون غیر از این داستان سرایی های ترسناک ، چه پیشنهاد هاو راهکارهای عملی در راستای مسوولیتشون به مردم دادن که الان راه فرار رو بهترین گزینه میدونن؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    18 10
    سلام جناب استاد مگر این همه ساخت وساز را نمی دیدید ایا این خانه ها برای اجنه ها ساخته می شد یا برای افرادی که از شهر ها وروستاها بیایند مدام می گویند مراقب باشید ایا یک زمین بدون ساخت وجود دارد که دران پناه گیریم اگر از خانه بیرون اییم در این خیابانهای تنگ زیرساختمانهای دیگر خواهیم رفت پس روی اعصاب ما راه نروید وبگذارید اگر زلزله امد در خانه هایمان بمیریم
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    16 8
    این همون نیست که میگفت پل صدر مشکل داره؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    7 1
    لطفا به اخباری که در کانال منتشر میکنید کمی توجه داشته باشید با توجه به اخبار مختلف شما که هر کدام تفشیری از زلزله را به همراه دارد بیشتر باعث سردرگمی هشتید کمی متفاونت باشید لازم نیست هر خبری پخش کنید من به این خبر کاری ندارم اما رسانه برای اطمینان هست نه سردرگمی ما
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    4 26
    من دیشب تا صبح توی مسکن مهر پردیس بودم و جایی نرفتم. ول کنید این حرف ها رو
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    34 3
    زلزله تهران هشدار جدی هست ولی واقعا دیگه برا ایمن سازی تهران خیلی دیر شده واسه همینه این بنده خدا میگه از این شهر برید....
  • محمد. A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    20 11
    بله بهترین راه حل مهاجرت از تهران هست. کسانی هم جانشان مهم نیست بمانند در تهران تا اخر عمر با استرس و کابوس زلزله زندگی کنند.
  • حسین IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    9 26
    تا 5.2 ریشتر که هیچی نشد . . . تا 6 ریشتر هم تهران دوام میاره
    • حسین IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      23 12
      عزیز جان زلزله 5 ثانیه بیشتر بود تهران با خاک یکی شده بود . خیلی غرور نگیر که خدا بخواهد به یه فوت بندید .
  • بی نام DE ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    12 54
    شما مگه چند وقت پیش ننوشته بودید که با زلزله 5 ریشتری هم خانه های قدیمی تخریب می شوند؟ اینکه خدا رو شکر تهران خرابی نداشت نشون می ده تهران شهر مدرن و مقاومیه.
  • دلارام RO ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    22 23
    تاخدانخواد اتفاقی نمیفته بهتره الان دست به دعاباشیم نه اینکه دل مردم روخالی کنیم.بهتره از مال مردم خوردنامون ناراحت باشیم و توبه کنیم نه اینکه حرفای مایوس کنندخ بزنیمِمم اصفهانم ولی دیشب تا الان فقط گریه کردم و ناراحتم.ِبنظرم مردم تهران خیلی خوش قلبن واینومیدونم خدابخاطر قلب مهربونشون مراقبشونه.امیدوارم خدا درهای رحمتشو به روی همه هموطنانم بازکنه ومراقبشون باشه
    • مازیار US ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      13 2
      با شما موافقم که صد در صد پروردگار تنها قدرت هستی هست و انرزی مثبت دنیا فقط از سمت خداست و خدا هم هیچ ظلمی رو دوست نداره و باعث ناراحتی خدا میشه قطعا همینطوره ولی ایا این به معنی این هست که تو یه ظرف یا مثال بهتر یه ماشینی که ظرفیت و امکاناتش برای امنیت فقط 5 نفر تایید شده راننده اجازه بده 10 یا 20 نفر سوار بشن.بعد همگی دعا کنن که به سلامت به مقصد برسن.البته همین مثال ساده خودش نشون دهنده اینه که جایی که امکانات کمتر از تعداد افراد هست باعث بقول شما حق خوری یا ناحقی و .... میشه.
  • محمد IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    26 1
    بهترین راه برای توقف جمعیت تهران انتقال پایتخت یا صحیحتر مرکز کشوره
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    42 5
    دیشب بعد از زلزله راحت گرفتم خوابیدم . انقدر مشکلات بزرگ تو زندگی دارم چه مردن در اثر زلزله فان به حساب میاد . احتمال اینکه تو خیابون در اثر تصادف بمیرید . یا یک شهابسنگ بخوره تو سرتون از زلزله بیشتره . از زندگی تون لذت ببرید و بیخود استرس و ......نخورید .
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    6 42
    تهران تا 8 ریشتر هم هیچی نمیشه
  • پارس A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    25 6
    وقتی همه ی امکانات رو جمع کردی تهران چطور انتظار داری مردم برن شهر های دیگه؟ شما خودت حاضری این کارو بکنی جناب مهندس بعید میدونم.راهش اینه که امکانات بقیه استانها هم سطح تهران بشه تا مردم هجوم نیارن سمت پایتخت . که هم الودگی کم بشه هم مردم تهران و راحت زندگی کنند هم بقیه استانها هم خدایی نکرده با یه زلزله تلفات میلیونی ندیم . واقعا درک این مسائله اینقدر سخته؟ ادمین بچاپ این نظر بیستم منه پخش نمیکنی . مشکل داری با من یا با حقیقت مشکل داری؟
    • گلناز A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
      26 18
      دقیقا تهران چه امکاناتی داره؟ امکاناتش به خاطر جمعیت بالاشه نه چیز دیگه. من حتی میخوام بی ار تی هم سوار شم باید مثل روستایی ها ساعت 6 صبح بزنم بیرون که جا برا ایستادن باشه. دو سه نا ورزشگاه داره و یک عالمه شغل کاذب. این صحبت واقعا برای من ملموس نیست. خوب شهرهای دیگه ام امکانات بالقوه دارند. ولی موضوع سر اینه که از لحاظ فرهنگی جوریند که زندگی توشون راحت نیست من دانشجوی همدانم امکانات که کاملا مثل تهران داشت ولی با فرهنگش راحت نبودم. خواهشا کسائی که می نویسند تهران امکانات داره منظورشون چه نوع امکاناتی هست ما هم متوجه شیم.
  • مسعود A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    45 4
    چرا پایتخت را منتقل نمیکنید؟ امکانات را از تهران کم کنید، مساله حل میشود.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    13 2
    باید مشکل رو از ریشه حل کرد. موضوع زلزله وقتی حل میشه که ساخت و ساز اصولی باشه...اگه پایتخت رو منتقل کرد یه جا دیگه و همونجاهم مثل تهران شد مشکل بیشترهم میشه
  • نیما پاکسیما A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    19 5
    مثل اینه که دولت ژاپن به شهروندان توکیو بگه امکان زلزله ی قوی هست و توکیو خیلی پرجمعیت شده و خیلی ها باید شهر رو ترک کنن. این که نشد حرف. البته من خودم اگه پول و شرایطش رو داشتم از تهران که هیچی از ایران میرفتم ولی نه به خاطر ترس از زلزله.
  • مازیار US ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    19 0
    میگن وقتی از اول به فکر نباشی اخرش به فکر میافتی .حالا اینکه تو این سالها شهرای کوچیک و روستاها و نسبتا خالی شدن و شهرای بزرگ به معضل مهاجرت دچار شدن مقصر اصلیش کیه؟.وقتی از یه سمت مردم بخاطر ریز گردها و گرد و خاک و یا از یه سمت دیگه بخاطر کمبود امکانات و ... راهی میشن .باید فکر اینجاها رو هم میکردین .حالا مانور میخواد برای بعد از زلزله چکار کنه .زیرساختهای یه شهر رو هم بیمه میکنه .؟؟؟؟؟وقتی که یه نفر بخاطر نداشتن کار تو شهرستان یه نفر بخاطر نبود بیمارستان وامکانات ضعیف درمانی یه نفر بخاطر اب و هوا یه نفر بخاطر عقاید خانواده و هزاران مسائل تن به مهاجرت میده برای ازادی و رفاه بیشتر .دلیلش فقط نبود مدیریتی عقلانی از هر نوعی هست .
  • مازیار US ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    13 1
    شباهت این زلزله تو شهرای بزرگ مثله قایقهای کوچیکی هست که تو دریا غرق شدن و یا در حال غرق شدن هستند و مردم بخاطر حفظ زندگی خودشون به قایق های بزرگتر پناه میرن که اینکار هم در عاقبت قایقهای بزرگتر رو هم غرق میکنه .و در یک کلمه به معنی اخر خط یا نابودی کامل همه چی هستش.
  • بی نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    4 0
    به دلایل مختلفی زلزله تهران خطرناک است و باید پایتخت تغییر کند اولین دلیل جمعیت زیاد این شهر است که در صورت زلزله بزرگ کشته ها میلیونی خواهد بود. دلیل دوم خسارت بزرگ تهران است همه کارشناسان جهانی هشدار داده اند که تهران هشتمین شهر دارای خاک سست جهان است خب اگر چنین است مقاوم سازی هم به درد بخور نیت و هولناک خواهد بود سومین دلیل این است که تمام امکانات کشور در تهران جمع شده است که درصورت زلزله مخرب کشور از نظر سیاسی سقوط خواهد کرد و هرج و مرج ایران را فرا خواهد گرفت که خدا آن روز را نیارد و چهارمین دلیل، بیش از 200 سال از زلزله آخری تهران گذشته و این زلزله ها نشان از شروع کار است .