۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۳

ساخت ماده‌ای جدید با قابلیت تغییر رنگ فوق‌العاده در برابر نور،‌ نویدبخش نسل جدیدی از ابزارهای نوری است.

پژوهشگران ژاپنی ساخت نسل جدیدی از مواد فتوکرومیک را گزارش کرده‌اند. این ماده که پرستو (Presto) نامیده می‌شود، با قرار گرفتن در برابر نور، هزاران بار سریع‌تر از مواد موجود متداول رنگ عوض می‌کند. به گفته پژوهشگران، این ساخته جدید می‌تواند به تولید طیف گسترده‌ای از محصولات جدید،‌ شامل عینک‌های آفتابی پیشرفته، ‌رایانه‌های قوی‌تر، تصاویر سه بعدی متحرک و ابزار‌های پزشکی بهتر منجر شود.

اغلب مردم، مواد فتوکرومیک را ماده‌ای نامریی می‌شناسند که در شیشه‌های بسیاری از مدل‌های گران‌قیمت عینک آفتابی به کار می‌رود. این مواد در مواجهه با نور خورشید تغییر رنگ می‌دهند. سال‌ها است که پژوهشگران به فکر استفاده از این ماده غیرعادی برای ذخیره‌سازیی اطلاعات نوری در رایانه‌ها و نیز به عنوان یک مولکول متغیر در کنترل بیشتر توزیع مواد افتاده‌اند. با این حال به گفته دانشمندان، مواد فتوکرومیک موجود به نسبت خیلی کند عمل می‌کنند و واکنش آنها از ده‌ها ثانیه تا حتی ساعت‌ها طول می‌کشد. علاوه بر این، مواد فعلی ثبات کافی ندارند و به همین دلیل نمی‌توان از آن‌ها برای بسیاری از کاربردهای پیشرفته استفاده کرد.

اما دانشمندان ژاپنی از ساخت نوعی ماده فتوکرومیک منحصر به فرد سخن می‌گویند که به محض مواجه شدن با نور فرابنفش ، آنا رنگی می‌شود و با خاموش شدن نور،‌ در عرض چندین هزارم ثانیه ناپدید می‌شود. سرعت بی‌رنگ شدن این ماده هزاران برابر مواد موجود است و علاوه بر آن، بسیار پایدار است و دوام بلند مدتی دارد. پژوهشگران در مطالعات آزمایشگاهی موفق شده‌اند نشان دهند که این ماده در هر دو حالت جامد و محلول،‌ در مواجهه با نور فرابنفش از حالت بی‌رنگ به آبی تبدیل می‌شود و با قطع نور،‌ به سرعت به حالت بی‌رنگ و اولیه خود باز می‌گردد.

پژیوهشگران معتقدند این ساخته جدید،‌ با توجه به سرعت تبدیل بی‌سابقه و پایداری قابل توجهش، دری تازه را به روی فناوری‌های آینده می‌گشاید.‌

ساینس‌دیلی، 30 آوریل- ترجمه: بهنوش خرم‌روز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =