ایرنا نوشت: بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با تهدید کشورهایی که قصد دارند در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص قدس علیه آمریکا رای بدهند، پا را از حد خود فراتر گذاشته است.

یلدریم روز پنجشنبه در نشست فارغ التحصیلان دانشگاه استانبول تکنیک با اشاره به تنها ماندن آمریکا در رای گیری پیش نویس ارائه شده به شورای امنیت در خصوص وضعیت قدس افزود: آمریکا در رای گیری اخیر در کنار 14 کشور عضو شورای امنیت تنها ماند.

وی بیان کرد: با وجود وتوی پیش نویس ارائه شده به شورای امنیت در خصوص قدس از سوی آمریکا، اکنون که این موضوع قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده و به رای گذاشته شود، کشورهایی را که می خواهند در مجمع عمومی علیه آمریکا رای بدهند، از سوی رییس جمهوری آمریکا تهدید می شوند.

وی اظهار کرد: رئیس جمهوری آمریکا با اظهاراتی از قبیل این که 'اگر علیه آمریکا رای دهید، کمک های مالی را قطع خواهیم کرد، مراقب رفتار خود باشید'، پا را از حد خود فراتر گذاشته است.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز دیشب برای جلب آرای اعضای سازمان ملل متحد در نشست مجمع عمومی این سازمان در خصوص قدس و رایزنی برای محکومیت تصمیم آمریکا همراه با ریاض المالکی همتای فلسطینی خود عازم نیویورک شد.

چاووش اوغلو پیش از سفر به آمریکا با اشاره به انتشار موضع نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد و تهدید کشورها و دیپلمات‌ها از سوی وی در خصوص رای به پیش نویس ارائه شده به مجمع عمومی سازمان ملل افزود: جامعه جهانی در برابر بی‌عدالتی ها اعتراض می کند و دیگر هیچ کشور شرافتمندی گردن خود را در برابر این فشارها خم نمی‌کند.

وی بیان کرد: انتظار حمایت بیشتری از پیش‌نویس قطعنامه درباره قدس در مجمع عمومی سازمان ملل داریم و علاوه بر مسلمانان، بسیاری از کشورهای مسیحی نیز از تصمیم آمریکا در خصوص قدس و وتوی پیش نویس ارائه شده در شورای امنیت سازمان ملل آزرده خاطر شده‌اند.

وی خطاب به مقامات آمریکایی اظهار کرد: با یادداشت نام دیپلمات‌هایی که به پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت داده‌اند، چه کار می‌خواهید بکنید؟ اجازه اشغال آن کشورها را هم خواهید داد یا آنها را تنبیه خواهید کرد؟

چاووش‌اوغلو اضافه کرد: وجدان جهانی تصمیم آمریکا را در خصوص قدس که خلاف قوانین بین‌المللی و ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل بود، رد کرد و ما هم به ابتکار رئیس جمهوری ترکیه موضع خود را در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول اعلام کردیم.

 با وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی آمریکا، این پیش‌نویس امروز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته می شود.

انتظار می‌رود با توجه به منزوی شدن آمریکا در رای‌گیری شورای امنیت، حمایت کشورهای عضو سازمان ملل در مجمع عمومی از این پیش‌نویس گسترده باشد.

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که در آن از آمریکا خواسته شده بود از تصمیم خود در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صرف‌نظر کند، سه روز پیش با وتوی آمریکا مواجه شد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =