مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست اضطراری خود پیش نویس قطعنامه ای را که اقدام ترامپ را درباره قدس محکوم می کند با 128 رأی موافق تصویب کرد.

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره، مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نشست اضطراري خود پيش نويس قطعنامه اي را که اقدام ترامپ را درباره قدس محکوم مي کند با 128 رأي موافق تصويب کرد.

128 کشور به درخواست سازمان ملل از آمريکا براي پس گرفتن تصميم به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي راي مثبت دادند هر چند آمريکا تهديد کرده بود کمکهاي خود را قطع مي کند.

9 کشور عليه قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل درباره قدس راي منفي و 35 کشور راي ممتنع دادند.

رياض المالکي وزير خارجه تشکيلات خودگردان فلسطين در سخناني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت قدس کليد جنگ و صلح در خاورميانه و کل جهان است.

المالکي گفت: مسئوليت مسأله فلسطين بر عهده سازمان ملل متحد است. تمام محافل بين المللي به حق مالکيت فلسطين بر قدس اقرار دارند.

وزير امور خارجه فلسطين گفت آمريکا پس از اقدام رئيس جمهور اين کشور در زمينه ي شهر اشغالي قدس، ديگر نمي تواند ميانجي گري عادل در فرآيند به اصطلاح صلح باشد.

وزير امورخارجه ترکيه: تصميم ترامپ ناقض قوانين بين المللي است

چاويش اوغلو وزير خارجه ترکيه در نشست اضطراري مجمع عمومي سازمان ملل اعلام کرد: تصميم ترامپ قانون بين المللي از جمله قطعنامه هاي سازمان ملل را نقض مي کند.

چاووش اغلو گفت که اعلام شهر قدس به عنوان پايتخت اسراييل (رژيم صهيونيستي) رسيدن به صلح پايدار در خاور ميانه (منطقه غرب آسيا)‌ را تضعيف مي کند.

نيکي هيلي: سازمان ملل هميشه دشمن اسرائيل بوده است

نيکي هيلي نماينده آمريکا در نشست اضطراري مجمع عمومي سازمان ملل مدعي شد اين سازمان همواره با اسرائيل از در دشمني وارد شده و اين براي سازمان ملل شرم آور است.

نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد گفت، اين نهاد هميشه رويکردي خصمانه عليه رژيم صهيونيستي (اسرائيل) داشته است.
نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد گفت که شرم آور است که سازمان ملل سال هاست که محلي براي خصومت با اسرائيل بوده است و دبيرکل هاي فعلي و پيشين اين نهاد بين المللي نيز به اسرائيل توجهي نکرده اند.
هيلي گفت: «اين اقدامات سبب مي شود تا به اعتبار اين نهاد بين المللي آسيب وارد شود، که براي تمام کشورهاي جهان مضر است. براي من سوال است که با وجود اين همه دشمني، چرا اسرائيل گزينه ماندن در سازمان ملل را انتخاب کرده است. فکر مي کنم که اسرائيل براي اثبات خودش در اين سازمان تاکنون مانده است، اسرائيل براي حيات خود به عنوان يک ملت بايد ايستادگي کند.»
نماينده آمريکا در سازمان ملل افزود: «آمريکا يکي از بزرگترين حاميان سازمان ملل متحد و آژانس هاي وابسته به آن بوده است، ما اين کار را براي منافع و ارزش هاي خود انجام داده ايم. وقتي اين کارها را انجام مي دهيم، احترام متقابل را انتظار داريم.»
هيلي گفت: «اقدام دولت [آمريکا] در تغيير محل سفارت، خواسته مردم آمريکا بود، زيرا ما در مقابل ملت خود پاسخگو هستيم.»
نماينده آمريکا در سازمان ملل افزود: «اين حق ماست که محل سفارت خود را انتخاب کنيم!»

سفير آمريکا در سازمان ملل متحد با لحن تهديدآميز گفت واشنگتن راي مجمع عمومي درباره قدس را فراموش نخواهد کرد.

نيکي هيلي جلسه مجمع عمومي سازمان ملل را پس از پايان سخنان نماينده رژيم صهيونيستي ترک کرد.

نماينده رژيم صهيونيستي: اسرائيل تنها نظام دموکراتيک در خاورميانه است!

نماينده رژيم صهيونيستي در نشست اضطراري مجمع عمومي سازمان ملل مدعي شد: اسرائيل تنها نظام دموکراتيک موجود در خاورميانه است. بارها دست خود را به سوي طرف مقابل براي برقراري صلح دراز کرديم و پاسخ رد دريافت کرديم.

نماينده رژيم صهيونيستي در سازمان ملل متحد اعلام کرد اسرائيل هرگز از قدس بيرون رانده نخواهد شد.

نماينده ونزوئلا: اقدامات اشغالگران در قدس غير قانوني است

نماينده ونزوئلا در نشست اضطراري مجمع عمومي سازمان ملل اعلام کرد: اقدامات اشغالگران در قدس باطل و غير قانوني است. جنبش عدم تعهد قدس را بخشي از اراضي فلسطين اشغالي مي داند.

نماينده پاکستان: در تأييد قطعنامه درباره قدس به جامعه بين المللي مي پيونديم

نماينده پاکستان در نشست اضطراري مجمع عمومي سازمان ملل اعلام کرد: از آمريکا مي خواهيم در تصميم خود تجديد نظر کند. در تأييد قطعنامه درباره قدس به جامعه بين المللي مي پيونديم.

نماينده اندونزي: اسرائيل بايد به قطعنامه هاي بين المللي درباره قدس پايبند باشد

نماينده اندونزي در نشست مجمع عمومي سازمان ملل اعلام کرد: اسرائيل بايد به قطعنامه هاي بين المللي درباره قدس پايبند باشد.

نماينده سوريه: خواهان اعطاي عضويت کامل به فلسطين در سازمان ملل هستيم

منذر منذر معاون نماينده دائم سوريه در سازمان ملل در نشست اضطراري مجمع عمومي سازمان ملل اعلام کرد: ما خواهان اعطاي عضويت کامل در سازمان ملل به فلسطين هستيم. سوريه با وجود جنگ تروريست ها عليه اين کشور به حمايت خود از فلسطين ادامه مي دهد.

وي گفت: تصميم آمريکا در مورد قدس يکجانبه است و ارزش قانوني ندارد.

نماينده چين: جامعه بين المللي براي پايان دادن به تنش درباره قدس متحد باشند

نماينده چين در نشست اضطراري مجمع عمومي سازمان ملل اعلام کرد: از جامعه بين المللي مي خواهيم در تلاش هاي خود براي خاموش کردن آتش تنش درباره قدس متحد باشند.

نماينده کره شمالي: از مبارزه ملت فلسطين حمايت مي کنيم

نماينده کره شمالي در نشست اضطراري مجمع عمومي سازمان ملل اعلام کرد: بر حمايت خود از مبارزه ملت فلسطين که از حقوق خود و دستيابي به استقلال دفاع مي کنند تأکيد مي کنيم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    18 16
    تصميم رييس جمهور آمريکا مبني بر انتقال سفارتخانه اش به قدس اشغالي به قدري در جهان تنفر سياسي در پي داشته است که حتي انگليس که روزگاري بيانيه بالفور را در حمايت از رژيم صهيونيستي صادر کرد نمي تواند از آن حمايت کند .
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    14 33
    اعتباری برای آمریکا باقی نمونده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    15 30
    با سرعت هر جه تمام ترامپ به سمت سراشیبی میره
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    6 6
    اظهارات ترامپ در واکنش به راي مخالف کشورها به تصميمش درباره انتقال سفارت به قدس را ديپلماسي قلدرمابانه دانست.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    3 7
    به نظر می‌رسد کشورهایی که به این پیش‌نویس قطعنامه قدس رای مثبت داده‌اند مشمول بازنگری روابط دیپلماتیک شوند اما تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا تا آن حدی که همگان متصور هستند، تاثیرگذار نخواهد بود.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    3 5
    جامعه ملل به خوبی می‌دانند که وترامپی به دنبال تضعیف جایگاه سازمان ملل است.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    3 6
    آراء کشورهای اسلامی دقیقاً برای خنثی‌سازی نگاه و تصمیم ترامپ بر علیه تمامی اسناد حقوقی در عرصه بین المللی است.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    3 7
    رئیس جمهوری آمریکا با اعلام تصمیم خود صراحتاً تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت و پیمان‌های بین المللی را نادیده گرفته و نقض کرده است
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    2 4
    ترامپ حتی پیمان اسلو که در سال ۱۹۹۳ به امضاء رسیده بود و بیل کلینتون رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده ناظر بر آن بوده است را رسماً نادیده گرفت و سیاست‌های گذشته آمریکا را هم زیر سوال برد.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    2 5
    زنجیره تهدید کشورهایی که قرار بود علیه تصمیم ترامپ رای دهند، از «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل تا ترامپ و مابقی شخصیت‌های سطح دوم و سوم ایالات متحده ادامه دارد؛ چراکه دفاع از اسرائیل راهبرد استراتژیک واشنگتن از گذشته تاکنون بوده و خواهد بود
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    1 5
    باید توجه داشت که قطعنامه‌های مجمع و شورای امنیت تقریباض در یک راستا هستند اما در مجمع عمومی سازمان ملل بحث اتحاد برای صلح مطرح است. این مدل از قطعنامه توسط دیوان دادگستری بین المللی به تصویب رسیده است و از این نظر دارای وجاهت دولتی و بین‌المللی خواهد بود.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    2 7
    ترامپ به دنبال ساخت ذهنیت علیه فلسطین و به نفع اسرائیل است
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    5 2
    درست است که قطعنامه ملل متحد علیه آمریکا و تصمیم آن در مورد قدس به تصویب رسید و همگان در این فکر هستند که واشنگتن با شکست روبه‌رو شده است اما واقعیت این است که ترامپ به دنبال ایجاد این ذهنیت برای دنیا است که قدس به عنوان پایتخت اسرائیل باید به رسمیت شناخته شود
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    2 5
    قطعنامه قدس،یک موفقیت چشمگیر برای احترام به قواعد بینادین وحقوقی بین المللی و یک نه معنادار و جسورانه به جریان قلدرمزاج و تجارمسلک ترامپ ونتانیاهو در پی داشت.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    2 6
    قطعنامه این رویه منصفانه را مورد تاکید قراردادکه خانم هیلی با رویکردهای منسوخ شده تهدید، بی ادبانه وخودشیرینی های ناپسند نمی تواند اراده اکثریت های اعضا را نقض نماید و حتی این رفتار نتایج معکوس به همراه دارد.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    1 6
    دونالد ترامپ، بعد از دهه ها قدرت نمایی ایالات متحده، این کشور را به ابرقدرتی تنها و منزوی بدل کرده است که نه تنها در عرصه داخلی از مشروعیت و مقبولیت برخوردار نیست
  • مهدی A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    1 13
    ایالات متحده آمریکا که زمانی سرزمین فرصتهای طلایی معرفی می شد و گرین کارت ورود به این سرزمین را به شهروندان دیگر کشورها هدیه می داد؛ حال از ترس گافهای امنیتی، درهای خود را به روی شهروندان دیگر کشورها بسته و در عرصه بین المللی نیز جز رژیم جعلی و آسیب پذیر اسرائیل، هیچ متحد و شریک استراتژیکی برای خود باقی نگذاشته است
  • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    1 13
    عقبگرد و انزوای ایالات متحده آمریکا در حالی صورت می گیرد که اتحادیه اروپا نیز با خروج انگلیس از این اتحادیه، مواجه شدن کشورهای این حوزه با بحران مهاجران و در نتیجه در پیش گرفتن سیاستهای ملی گرایانه به جای همکاری جویانه و روی کار آمدن احزاب راست گرا، بدترین دوران خود را از زمان تشکیل اتحادیه تجربه می کند و انشقاق و پراکندگی به وجه بارز اتحاد آنها تبدیل شده است.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    1 4
    در شرایط کنونی که چین و روسیه نیز با وجود دارا بودن برخی مؤلفه های قدرت، هنوز توان یا اشتیاقی برای بازیگری در سطح بین المللی ندارند؛ می توان از حاکم شدن فضای «بی قطبی» بر روابط بین الملل سخن گفت؛ شرایطی که در آن همه ابرقدرتهای قدیمی به نوعی تضعیف شده اند و قدرتهای جدید هنوز نقش خود را به عنوان بازیگر بین المللی کنش مند تعریف نکرده اند.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    1 6
    توسل آمریکا به وتو در شورای امنیت که امکان رجوع به مجمع عمومی را فراهم کرد، خود به شکلی بارز انزوای آمریکا دراین‌باره را به نمایش گذاشت
  • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    1 8
    دوران زورگویی آمریکا به پایان رسیده
  • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    7 1
    واسه ترامپ هیچی جز مسایل داخلی و اسراییل مهم نیست
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    12 1
    نتیجش مهمه. آخرش سفارت انتقال پیدا می کنه
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    2 3
    با این اقدام روند مذاکرات صلح به اتمام رسید
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    2 10
    آمریکا صلاحیت میانجی گری را ندارد.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    3 1
    تصمیم آمریکا در واقع به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل است و این تصمیم، تلاشی برای تقویت قوانین رژیم اسرائیل است که قدس را به عنوان پایتخت همیشگی رژیم اسرائیل می داند.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    2 5
    این اقدام آمریکا مخالف با قطعنامه ای است که در 29 نوامبر سال 1947 درباره تقسیم سرزمین ها و بر پایی دو دولت یهودی و فلسطینی تصویب شده است. در این قطعنامه به قدس وضعیت ویژه ای در زیر قیمومیت سازمان ملل داده شده است.
  • آوا IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
    0 0
    قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل هیچ ضمانت اجرایی نداره. همین هفته پیش بود یک قطعنامه توی مجمع عمومی برضد ایران تصویب شد اما چه اتفاقی افتاد تعداد قطعنامه های ضد ایرانی مجمع عمومی خیلی زیادتر ازچیزی که ما فکر می کنیم اما هیچ کدوم ضمانت اجرایی نداشتند
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    1 1
    لطفا،9کشوری که رای منفی دادن نام ببربد،تاجهانیان ناقصان بین المللی رو بشناین،ممنون