ایلنا نوشت: مدیر روابط عمومی محیط زیست استان مرکزی گفت: برای جلوگیری از حریق تالاب میقان هواپیما و بالگرد از تهران درخواست کرده‌ایم.

مصطفی رودبارانی مدیر روابط عمومی محیط زیست استان مرکزی درباره آخرین جزییات آتش‌سوزی در تالاب میقان گفت: آتش از شب گذشته آغاز شده بود و در اوایل صبح شدت گرفته است. 30 درصد این تالاب نیزار است و کمتر از 5 درصد آن دچار حریق شده است.

او ادامه داد: باتوجه به باتالاقی بودن منطقه و نبود جاده امکان مهار آتش‌ توسط نیروهای آتش‌نشانی نیست البته ماشین‌ها و نیروهای آتش‌نشانی از صبح در منطقه حضور دارند.

رودبارانی افزود: صبح برای بازدید به منطقه حریق رفتیم، حجم نی‌ها بسیار زیاد است تا جایی که امکان داشت ما نیز در میان حریق بمانیم و راه فرار نداشتیم.

مدیر روابط عمومی اداره محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به حضور استاندار و مسئولان مدیریت بحران استان در این منطقه تصریح کرد: استاندار در خواست بالگرد از تهران را برای اطفای حریق هوایی کرده است همچنین نیروهای شهرداری اراک و کارخانه‌‌های اطراف تالاب با ماشین‌های سنگین مانند بولدزر در حال تلاش برای ایجاده راه هستند.

رودبارانی ادامه داد: همچنین با استفاده از این ماشین‌آلات قصد داریم آتش‌بری ایجاد کنیم تا بتوانیم با ایجاد منطقه حائل بخشی از نیزارهای تالاب را که هنوز آتش به آنها نرسیده حفظ کنیم.

او با تاکید براینکه راه دسترسی به منطقه نیزاری که دچار حریق شده وجود ندارد گفت: مدیریت بحران از دقایق اولیه صبح درخواست هواپیما برای اطفای حریق را از سازمان منابع طبیعی کرده بودند اما هنوز نرسیده و به احتمال زیاد در راه است. استاندار نیز درخواست بالگرد از تهران را کرده است.

مدیر روابط عمومی اداره محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه پرندگان مهاجر در بخش آبی تالاب حضور دارند یادآور شد: از اوایل صبح که شدت آتش بیشتر شد بخش عمده‌ای از پرندگان مهاجر از تالاب فاصله گرفتند و به دیگر مناطق و زمین‌های کشاورزی رفتند.

رودبارانی با بیان اینکه علت آتش‌سوزی در دست بررسی است خاطرنشان کرد: تالاب میقان مانند دیگر تالاب‌ها تعداد زیادی شکارچی ندارد اما احتمال دارد علت آتش‌سوزی بی‌احتیاطی شکارچیان غیرمجاز باشد یا افراد ناآگاه در این منطقه باشد.

او تصریح کرد: با توجه به کمبود بارندگی در منطقه سعی می‌کنیم جلوی این حریق به سرعت گرفته شود. با توجه به نزدیک بودن تالاب به شهر اراک متاسفانه این آتش‌سوزی بر آلودگی شهر نیز افزوده است.

آتس سوزی منجر به افزایش پارامترهای آلودگی هوا در اراک شد

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، رضا میرزایی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی درباره آتش سوزی تالاب میقان با اعلام اینکه آتش سوزی از ساعات اولیه بامداد امروز یکم دی ماه آغاز شده، گفت: از آنجایی که در فصل سرما قرار داریم و آتش از نیمه های شب آغاز شده، علت آتش سوزی نمی تواند طبیعی باشد و بررسی برای کشف علت آتش سوزی ادامه دارد.

میرزایی اشاره ای هم به حضور مدیریت بحران استان و معاون عمرانی استانداری از ساعات اولیه آتش سوزی در محل حادثه داشت و افزود: متاسفانه به دلیل شرایط خاص تالاب، همکاری خوب منابع طبیعی و آتش نشانی با محیط بانان و اداره کل حفاظت محیط زیست مرکزی نیز تاثیری در خاموش کردن آتش نداشت.

معاون حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: اگرچه آتش سوزی بخش بسیار اندکی از تالاب را درگیر کرده است اما این حادثه در قسمتی از تالاب به وقوع پیوسته که دارای عمق کم است و به همین دلیل امکان تردد خودرو یا حرکت با قایق وجود ندارد و همین شرایط، کار خاموش کردن آتش را سخت تر کرده است.

این مقام مسئول یادآوری کرد: خشکسالی و عدم بارش مناسب منجر به خشک شدن نی ها و آمادگی آن ها برای گسترش آتش شده است و همه این عوامل منجر به ارسال درخواست استان برای اعزام بالگردهای اطفاء حریق شده که موضوع در دست بررسی است.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که زیستگاه پرندگان مهاجر در تالاب میقان دور از آتش سوزی و بدون پوشش است، تصریح کرد: مضاف بر این، از آنجا که جهت وزش باد به سمت شهر و گوشه تالاب هست و همین امر منجر به جلوگیری از ادامه آتش سوزی به تالاب می شود.

به گفته میرزایی، به رغم آنکه صبح امروز هوای اراک در وضعیت سالم قرار داشت، پس از آتش سوزی در تالاب میقان و با توجه به جهت آتش که به سمت شهر است، پارامترهای آلودگی هوا در اراک افزایش پیدا کرده و کیفیت هوا در اراک دچار افت محسوسی شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: زیستگاه پرندگان مهاجر و قسمت اعظم تالاب از آتش به دور است و حتی امکان گسترش به آن بخشها وجود ندارد.

وی با یادآوری این موضوع که تالاب میقان در فاصله 7 کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به خشک شدن اکثر تالاب های مرکزی کشور، میقان یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر کشور است. در سال جاری نیز نزدیک به 12 هزار درنا، 4 هزار غاز معمولی، انواع اردک و سایر پرندگان در تالاب حضور دارند.

معاون حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: آب تالاب از محل ورود پساب تصفیه خانه شهری اراک، همچنین تخصیص حق آبه تامین می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ورود پساب تصفیه خانه به تالاب میقان باعث تغییراتی در قسمتی از این تالاب که بزرگترین معدن سولفات سدیم کشور هم داخل آن است، شده و رشد نی‌ها در سمتی از تالاب که ورود پساب تصفیه خانه صورت می گیرد را رقم زده است.

42234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =