عصر ایران نوشت: در بودجه سال ۱۳۹۷ برای محاکم و دادسراهای کل کشور ۵۱۸۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که حاکی از سرانه ۶۵ هزار تومانی برای هر شهروند ایرانی و کمتر از یک سوم سرانه دادسرای روحانیت است.

برای دادستانی ویژه روحانیت سال 1397، بیش از 37 میلیارد و 300 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته اند.
این عدد در بودجه سال 1396، حدود 30 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است. هر پرونده در دادسرای روحانیت چقدر هزینه دارد؟

در این باره نکات زیر قابل تأمل است:

1 - در این که یک نهاد قضایی باید از بودجه سالانه سهمی ببرد، تردیدی وجود ندارد و دادسرای ویژه روحانیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. کسی انتطار ندارد قضات این دادسرا تبرعاً و به طور رایگان در این محکمه قضاوت کنند.

2 - از مسوولان دادسرای ویژه روحانیت انتظار می رود توضیح دهند چه تعداد قاضی و کارمند در دادگاه ویژه روحانیت فعالیت می کنند و اصولاً چقدر پرونده در سال مورد بررسی قرار می گیرد که لازم است برای رسیدگی به آنها 37 میلیارد تومان بودجه بگیرند؟ به ویژه آن که دادستان روحانیت در قم اخیراً گفته است تعداد پرونده های روحانیون در دادسرای روحانیت کاهش یافته است (و بودجه افزایش).

3 - تعداد کل روحانیون و طلاب در کشور بین 150 الی 200 هزار نفر اعلام شده است.
با این وصف، دادگاه ویژه روحانیت به ازای هر روحانی و طلبه حدود 200 هزار تومان از بودجه عمومی پول می گیرد، این در حالی است که گذر قریب به اتفاق روحانیون و طلاب به دادسرای روحانیت نمی افتد و تنها درصد بسیار بسیار اندکی از آنها درگیر این دادسرای ویژه می شوند. از این رو، می توان گفت که این دادسرا برای رسیدگی به هر پرونده، میلیون ها تومان بودجه می گیرد. نکته اینجاست که بخش قابل توجهی از پرونده ها نیز، چندان پیچیده نیستند و به گفته دادستان ویژه روحانیت غرب کشور، بسیاری از پرونده ها مربوط به سوانح رانندگی است.

مسوولان دادسرای ویژه روحانیت اعلام کنند برای هر پرونده در این دادسرا چقدر از بودجه عمومی هزینه می شود؟

نکته قابل توجه اینجاست که در بودجه سال 1397 برای محاکم و دادسراهای کل کشور 5180 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که حاکی از سرانه 65 هزار تومانی برای هر شهروند ایرانی و کمتر از یک سوم سرانه دادسرای روحانیت است.

شفافیت در بودجه، یک مطالبه ملی است و توضیحات دادستانی روحانیت درباره بودجه دریافتی اش - اگر توضیحی بدهد - می تواند در این راستا ارزیابی شود که ای بسا قانع کننده هم باشد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =