ایسنا نوشت: با شدت گرفتن موضع‌گیری‌های ترکیه علیه کردها در شمال سوریه و تهدید به حمله نظامی به شهر عفرین، کردها می‌گویند برای این جنگ آماده‌اند و "عفرین را به گورستان اشغالگران ترکیه تبدیل می‌کنند."

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عائشه حسو، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط درباره موضعگیری‌اش نسبت به تحرکات نظامی ارتش ترکیه در مجاورت شهر عفرین، در 60 کیلومتری شمال غرب حلب و در مجاورت مرزهای ترکیه اظهار داشت: اگر ما مورد حمله‌ای نظامی قرار گیریم، تمامی ساکنان عفرین از جوانان تا کهنسالان و مردان و زنان آن، برای دفاع از شهر خود در آمادگی کامل هستند.

عائشه حسو گفت: عفرین از آغاز بحران سوریه از سه جهت در خاک کشور و در طرف چهارم از سوی ترکیه محاصره شده و به صورت مستمر هدف بمباران و تهدیدات مختلف قرار دارد، مسئولان ترکیه با وجود ساخت دیوار حائل علت این حملات را اینگونه عنوان می‌کنند که "عفرین همچنان تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی ترکیه محسوب می‌شود".

حسو افزود: به نظر من علت واقعی این حملات آن است که ساکنان عفرین که از گروه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند، مدیریت مستقل خود از طریق تصویب طرح ساختار فدرال را انتخاب کردند و ترکیه این را نمی‌خواهد وگرنه منافع مردم سوریه برایش اهمیتی ندارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بارها اعلام کرده که کشورش قصد پاکسازی تمامی شهرهای سوریه شامل عفرین، منبج، تل ابیض، کوبانی و قامشلی از وجود "تروریست‌ها" را دارد و البته منظورش از تروریست‌ها، "یگان‌های مدافع خلق کرد" بوده است. یگان‌های کرد که ستون نظامی نیروهای سوریه دموکراتیک را تشکیل می‌دهند، تقریبا کنترل بیشتر نوار مرزی سوریه با ترکیه را در دست داشته و همپیمان جدی آمریکا در عملیات نظامی این کشور علیه داعش در سوریه محسوب می‌شوند.

محمد زاهد غول، نویسنده و تحلیلگر ترکیه‌ای درباره تحرکات نظامی ارتش ترکیه در مجاورت مرزهای این کشور با شهر عفرین در گفتگو با الشرق الاوسط اظهار داشت: این تحرکات برای آن است که ترکیه در جنوب خود با کشوری کرد و مخالف، همسایگی نداشته باشد.

زاهد غول گفت: برای اینکه کشوری کرد به ضرر مردم سوریه تشکیل نشود ما از ارتش آزاد سوریه و تمامی گروه‌های سوری مدافع حقوق قومی و ملی خود در شمال سوریه حمایت می‌کنیم.

این نویسنده و تحلیلگر ترکیه‌ای با اشاره به حزب اتحاد دموکراتیک کردها که مدیریت مناطق کردنشین شمال شرق سوریه را در دست داشته و آنکارا آن را به ارتباطات جدی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) متهم می‌کند،‌ گفت:‌ ترکیه اعلام کرده که هرگز اجازه تشکیل یک کشور کرد در شمال سوریه را نخواهد داد و آمریکا حق ندارد شمال سوریه را در اختیار احزاب کرد "تروریستی" قرار دهد.

عقب‌نشینی نیروهای دولت سوریه در اوایل سال ۲۰۱۳ به کردها فرصت تشکیل دولت‌های بومی را در سه منطقه داد که اکثر ساکنان آن را کردها تشکیل می‌دهند، عفرین یکی از این مناطق کردنشین بود و علاوه بر آن منطقه الجزیره و کوبانی نیز غالبا کردنشین بودند اما تفاوت عفرین با این دو منطقه در آن بود که در منطقه‌ای نسبتا دور از دیگر مناطق کردنشین سوریه قرار داشته و شهرها و مناطق عرب‌نشین در اطراف، آن را محاصره کرده‌اند.

عائشه حسو با تاکید بر اینکه رئیس جمهور ترکیه متعهد شده عفرین را از یگان‌های مدافع خلق کرد آزاد کند، گفت: نیروهای ما شایستگی خود را در مبارزه با تروریسم ثابت کردند و پس از نابودی داعش و شکست آنها و بیرون راندن‌شان از شهر رقه، بزرگترین پایگاه سابق آنها در سوریه، این نیروها به نمادی جهانی تبدیل شدند.

حسو موفقیت دور دوم انتخابات محلی که در ابتدای ماه جاری میلادی برای اجرای طرح حکومت فدرال با همپیمانی گروه‌های عربی و مسیحی در شمال شرق سوریه برگزار شد را پاسخ روشن و مستقیمی به تهدیدات ترکیه دانست و گفت: همه گروه‌های مردمی در عفرین و شهرها و شهرک‌های شمال سوریه پس از طولانی شدن جنگ در سوریه و تبدیل آن به جنگی طایفه‌ای و مذهبی و دور از مفاهیم انقلاب و خروج آن از مسیر اصلی‌اش برای تغییر نظام، سیستم فدرال را انتخاب کردند و موضعگیری‌شان روشن و صریح بود.

وی افزود: عفرین گورستان اشغالگران ترکیه‌ای خواهد شد همانگونه که کوبانی و رقه به گورستان گرو تروریستی داعش تبدیل شدند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
    8 4
    کردهای سوریه پیاده نظام و نوکر امریکا هستن.اگه ترکیه بخواد ارتش ترکیه چند ساعته عفرین و تمام مزدوران رو از بین خواهد برد.این رئیس ستاد نیورهای غیر دمکراتیک سوریه و پان کردها یه غلط اضافی کرد
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
    6 4
    اولین موشک که شلیک شد مردم همه فرار می کنند تک و توک نیروهای تروریستی پ.ک.ک. هم کشته می شوند