۰ نفر
۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

معصومه ابتکار*

اگر افراد و گروه‌های خاص منتفع از تحریم ها فکر می کنند با طرح موضوع واردات بنزین آلوده، خاطره تلخ بنزین پتروشیمی از یاد مردم ببرند اشتباه کرده اند.

برای این ادعای دروغ، آنها هرگز سندی را ارایه نکرده و فقط با تکرار مطالب خلاف واقع که هیچ مرجع رسمی و قضایی آن را تایید نکرد، سعی در کدرکردن فضا و تاثیر بر اذهان داشته اند.

وضعیت آلودگی هوا از سال ۹۲ رو به کاهش داشته و این را آمار مراکز مختلف سنجش آلودگی از جمله شهرداری ها تایید می کنند. همچنین این آلودگی با کاهش چشمگیر بنزن یعنی ماده سرطان زایی روبروست که در بنزین پتروشیمی گاه تا هزار برابر وجود داشت و اکنون نیست.

دولت یازدهم سازوکار هماهنگی، شتاب دهنده و نظارتی برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که از سال ۷۹ آغاز ولی از سال ۸۴ به مدت ۸ سال متوقف ماند، دوباره در سال ۹۲ به کار افتاد؛ یعنی تشکیل کارگروه های استانی و ملی با حضور مقامات عالی و کارشناسان ارشد تمام دستگاههای مسئول در آلودگی هوا که به طور دائم تشکیل می شد، وضعیت را رصد می کرد، قوانین مربوطه را پیشنهاد و هشدارهای لازم را می داد. از جمله اقدامات:

- اعمال استاندارد یورو۴ در سال ۹۳ توسط خودروسازان
- بازرسی منظم خطوط تولید خودرو و در صورت عدم انطباق عدم مجوز شماره گذاری
- جایگزینی تدریجی بنزین یورو۴ از سال ۹۳ در جایگاههای بنزین ۸ کلانشهر و سپس سایر شهرها
- به رغم مشکلات شدید اعتباری و با تدبیر و تمهیدات دولت، از رده خارج کردن حدود ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده و نوسازی ۶۰ هزار تاکسی فرسوده
- توقف شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری از سال ۹۵ توسعه موتورهای برقی
- ارتقا حدود مجاز خروجی صنایع، پایش جدی صنایع تهران، توقف یا کاهش سوخت مازوت در نیروگاهها و ...

در عین حال از سال ۹۲ برای تدوین لایحه هوای پاک تلاش شد که در آن خلاء های قانونی در مقابله با آلاینده های هوا و آلوده کنندگان در نظر گرفته شده و می توان گام های مهمی را برداشت. اگر چه این قانون پس از تهیه و تصویب، در آخرین ماههای دولت یازدهم توسط مجلس دهم به تصویب رسید و حدود دو سال در مجلس نهم معطل ماند، اما با اجرای مصوبات دولت طی چهار سال نتایج نسبتا خوبی را شاهد بودیم. مانند:

سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ تهرانی ها ۷۳ روز بیشتر هوای سالم داشتند، روزهای سالم در اصفهان به ۳ برابر رسید، شیراز سال ۹۵ روز ناسالم نداشت و هوای کرج حدود ۲۰ درصد بهتر شد.

مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کردند طی ۳ سال ۹۳ تا ۹۵ تعداد بیماران ناشی از آلودگی هوا که براساس آمار اورژانس ها در روزهای آلوده محاسبه می شوند کاهش معنا دار پیدا کرد.

حالا اما با در دست داشتن «قانون هوای پاک» که در تدوین آن همه خلاء های قانونی در مقابله با آلاینده های هوا و آلوده کنندگان در نظر گرفته شده، می توان گام های مهمی برداشت.

مقابله با آلودگی هوا در جهان راه دشواری دارد و کشورهای موفق در این حوزه همچنان برنامه های خود را به صورت جدی، مستمر و لحظه ای دنبال می کنند. بنابراین اگر سخت گیری برای اعمال استانداردها و جدیت صورت نگیرد، نتایج برنامه از دست می رود. امید است با اجرای برنامه ها و اعمال قوانین مادران و کودکان در هوای سالم تنفس کنند.

* معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری

** این یادداشت پیش از این در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری منتشر شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    3 0
    من نمی دونم بنزینهای الان از کجا میاد؟ داخلیه با خارجی؟ اما نتایج پایش این بنزینها هم 2 ماه پیش اعلام شد بنزنش کم شده اما چیزهای دیگرش زیاد شده.در هز صورت هنوز بنزینها افتضاحه بازی سیاسی را تمام کنید خودتان هم در این هوا نفس میکشید