با توجه به فروش فیلم‌ها در فصل پاییز می‌توان نتیجه گرفت مخاطبان سینما همچنان برای آثار کمدی سر و دست می‌شکنند و فیلم‌های اجتماعی و آثار دیگر ژانرها چندان مورد توجه سینماروها قرار نمی‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخلاف دو فصل گذشته که تعداد فیلم‌های کمدی اکران شده در سینماها بیشتر بود درفصل پاییز آثار کمدی کمتری روی پرده رفت، با این حال گیشه سینماها در فصل پاییز با اکران همان تعداد کم آثار کمدی رونق نسبتا خوبی به خود دید. البته در مقایسه با مخاطبانی که در نیمه اول سال برای تماشای فیلم‌ها به سینماها رفتند باید گفت سالن‌های سینما در فصل پاییز یا همان ابتدای نیمه دوم سال با افت مخاطب رو به رو شده است. فروش فیلم‌هایی که در این فصل اکران شدند هم نشان از استقبال کمتر مخاطبان دارد، نکته‌ای که برخی از مدیران اصناف سینمایی نیز به آن اشاره کرده‌اند. در یکی دو ماه اخیر اکران تعداد زیادی از فیلم‌ها در کنار هم  صدای اعتراض برخی از تهیه کنندگان را درآورد، در واقع آنها اکران این تعداد فیلم را به فیلم‌سوزی تعبیر کردند و معتقد بودند این سیاست نه تنها کمکی به ترغیب مردم برای سینما رفتن نمی‌کند بلکه فرصت انتخاب را فیلم مورد علاقه‌شان را هم از آنها می‌گیرد و باعث می‌شود سینماها با افت مخاطب رو به رو شوند.

در ادامه این تصمیم‌گیری و در آغاز فصل پاییز تعداد زیادی فیلم  به روی پرده رفت که با توجه به دست نیافتن به رقم قابل توجهی در فروش این آثار جایشان را با فیلم‌های دیگر عوض کردند.

با این تفاسیر و با توجه به رقم فروش آثار کمدی که از ابتدای امسال روی پرده سینماها رفتند و با استقبال خوبی رو به رو شدند باید گفت همچون گذشته مخاطبان سینما ثابت کردند از فیلم‌های کمدی نسبت به سایر ژانرها استقبال بیشتری می‌کنند و فروش بالای این آثار در مقایسه با فروش فیلم‌های اجتماعی که در بهترین حالت به رقمی حدود نصف فروش آثار دست پیدا کردند گواه این مدعاست. همانطور که 5 فیلم پرفروش امسال از ابتدای سال تا کنون نیز فیلم‌های کمدی «نهنگ عنبر، سلکشن رویا»، «گشت2»، «خوب، بد، جلف»، «اکسیدان» و «ساعت پنج عصر» بودند.

 البته رونق فروش فیلم‌ها در فصل پاییز با اکران چند فیلم کمدی در ماه آذر که آخری‌اش هم «آینه بغل» به کارگردانی منوچهر هادی است بیشتر شد و پیش‌بینی می‌شود این فیلم نیز تا پایان اکران به رقم قابل توجهی از فروش دست پیدا کند و با توجه به استقبالی که همچنان از این فلیم با بازی محمدرضا گلزار، جواد عزتی، یکتا ناصر و نازنین بیاتی می‌شود این فیلم نیز در میان 10 اثر پرفروش امسال قرار بگیرد. اما پرفروش‌های فصل پاییز امسال با توجه به تاریخ اکرانشان تنها به فیلم‌های کمدی محدود نمی‌شود. «خالتور» و «آینه بغل» تا به الان به فروشی بالای 5 میلیارد تومان دست پیدا کردند و با توجه به ادامه اکرانشان بیشتر هم می‌فروشند، این دو فیلم در حال حاضر در رتبه ششم و هفتم جدول پرفروش‌های امسال هستند. نکته جالب اینکه هر 5 فیلم قبلی نیز از آثار کمدی هستند. با این شرایط باز هم تنها فیلم‌های کمدی هستند که به فروش بیشتر و رکورد زدن در جدول فروش امیدوارمان می‌کنند.

 اما از میان فیلم‌هایی که در پاییز امسال روی پرده سینماها رفتند چند اثر اجتماعی هم فروش خوبی کردند. فیلم سینمایی «زرد» اولین ساخته سینمایی مصطفی تقی‌زاده با وجود اینکه در ژانر کمدی نبود در گیشه مورد استقبال خوبی قرار گرفت و به رقم فروش 4 میلیارد و 800 میلیون تومان دست پیدا کرد. «خفه‌گی» فیلم فریدون جیرانی نیز که از حضور دو ستاره محبوب سینما یعنی الناز شاکردوست و نوید محمدزاده بهره بوده بود و البته فضای کاملا متفاوتی هم داشت به میانگین فروش خوبی دست پیدا کرد و حدود 4 میلیارد تومان فروخت. فیلم توقیفی شهرام شاه‌حسینی «خانه دختر» که بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان به اکران رسید علیرغم انتظار برای فروش بیشتر دو میلیارد و 800 میلیون تومان فروخت. یکی دیگر از فیلم‌هایی که با توجه به ژانرش که سینمای کودک بود شاید بتوان به عنوان پدیده اکران فصل پاییز از آن نام برد «قهرمانان کوچک» است که نزدیک به دو میلیارد و 500 میلیون تومان دست پیدا کرد. با توجه به عدم استقبال از فیلم‌های ژانر کودک در سینما با توجه به شرایط نامساعدی هم که معمولا در اکران این فیلم‌ها تاثیر می‌گذارد می‌توان گفت این فیلم حسین قناعت توانست حداقل گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.

«ثبت با سند برابر است» بهمن گودرزی، «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی، «ایتالیا ایتالیا» کاوه صباغ‌زاده از دیگر فیلم‌های اکران شده در این فصل بودند که نتوانستند به رقم دو میلیارد فروش دست پیدا کنند. البته اکران دو فیلم اول همچنان ادامه دارد اما نمی‌توان اتفاق ویژه‌ای در گیشه را برای این آثار متصور شد.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =