ایسنا به نقل از یک عضو کمیسیون انرژی نوشت: قطعا در سال ۹۶ افزایش قیمت سوخت نخواهیم داشت اما در مورد سال آینده نمی‌توان با قاطعیت اظهارنظر کرد، احتمالا مجلس در این باره احتیاط می‌کند.

حسین امیری خامکانی درباره موضوع افزایش قیمت بنزین، افزود: ‌دولت در ماده ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ پیش‌بینی کسب ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل تفاوت قیمت سوخت در سال ۹۶ و ۹۷ کرده است. اینکه این میزان چقدر باعث افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده‌ها می‌شود هنوز مشخص نیست و باید آن را محاسبه کرد.

وی با بیان اینکه قرار است منابع حاصله صرف ایجاد اشتغال شود، بیان کرد: تصویب این ماده در بودجه منوط به موافقت مجلس است که مجلس در حال بررسی این موضوع می‌باشد ولی قطعا می‌توان گفت که افزایش قیمت بنزین تا پایان سال جاری در دستور کار مجلس و دولت نیست و تنها دولت در لایحه بودجه سال آینده چنین پیشنهادی را مطرح کرده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت تنها مربوط به فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، گازوئیل و به طور کلی سوخت مایع خواهد شد، گفت: این افزایش قیمت شامل زیاد شدن قیمت سوخت هواپیما نیز می‌شود.

وی در مورد اینکه با افزایش قیمت سوخت هواپیما امکان افزایش قیمت بلیط هواپیما نیز وجود دارد؟ افزود: در حال حاضر یعنی قبل از افزایش قیمت سوخت هواپیما، بحث‌هایی در مورد افزایش قیمت بلیط وجود دارد چون برخی از شرکت‌های هواپیمایی گلایه‌مند هستند که دولت پول‌هایشان را نمی‌دهد. البته احتمالا در این باره دولت مدیریت‌های لازم را انجام می‌دهد.

امیری خامکانی در عین حال گفت: قطعا افزایش بلیط بر روی بسیاری از اقلام تاثیرگذار است. به طور مثال حتی سیب‌زمینی هم گران می‌شود چون وانت به عنوان حمل‌کننده بار سیب‌زمینی به دلیل گران شدن سوخت اتومبیل خود این افزایش قیمت را بر روی سیب‌زمینی خواهد گذاشت.

وی درباره موضع مجلس نسبت به پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت بنزین، بیان کرد: این موضوع در کمیسیون‌های انرژی، برنامه و بودجه و اقتصادی مورد بررسی است. کمیسیون انرژی عمدتا روی میزان تولید بحث می‌کند و تعیین قیمت‌ها در دو کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته درباره اینکه این پیشنهاد در مجلس رای بیاورد یا خیر، نمی‌توان پیش‌بینی کرد چون اکنون این موضوع در کمیسیون‌ها در حال بررسی است.

امیری خامکانی ادامه داد: البته از آنجا که این افزایش قیمت باعث اثرات روانی در جامعه می‌شود و ممکن است بر روی سایر قیمت‌ها تاثیر غیرمستقیم بگذارد، احتمالا مجلس احتیاط خواهد کرد.

وی در پایان گفت: استناد دولت برای افزایش قیمت‌ها به قانون هدفمندی یارانه‌ها است که در آن آمده بود که قیمت سوخت به فوب خلیج‌فارس برسد که آن هم بر اساس قیمت نفت است. باید بررسی کنیم که قیمت فوب چقدر شده و آیا بر اساس آن باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند یا نه؟ مواردی که همه منوط به رسیدگی بیشتر در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی است.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    2 0
    از الان قیمت بعضی از چیزها رفته بالا . این هم به دلیل بار روانی ناشی از اخبار افزایش قیمت حاملهای انرژیه. این که گفتم چیزها دلیلش این بود که اگه اسم ببرم، خودم هم در افزایش قیمتشون مؤثرم
  • امير A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    2 0
    چشم بسته غيب گفتند خب معلومه كه امسال گرون نميشه ، موضوع مربوط به بودجه سال 97 است و قانونا در سال بعد اعمال ميشه طبق معمول گراني را در تعطيلات عيد اعلام مي كنند .اين آقاي نماينده با اين نحوه اعلام خبر ميخواد بگه چقدر مجلس نگران و طرفدار منافع مردمهالبته قبل از افزايش قيمتها حقوقهاي خودشونو افزايش 70 درصدي دادند