وقوع بیش از 130 زلزله در چهارمحال و بختیاری طی سال جاری

ایرنا نوشت : مسئول شبکه لرزه نگاری چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 130 زلزله در استان رخ داده که بزرگترین آن با قدرت 5 ریشتر در منطقه ناغان شکل گرفته است

سیدحسن میراحمدی  به مناسبت 5 دی ماه سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله افزود: چهارمحال و بختیاری یکی از زلزله خیزترین استانهای کشور با 12 گسل فعال است.
وی با بیان اینکه ابرگسل زاگرس یکی از مهمترین گسل های استان به شمار می رود، گفت: گسل زاگرس از خراجی، شمال جونقان، پردنجان و فارسان عبور می کند.
میراحمدی ادامه داد: با توجه به مشخصات گسل زاگرس که از جوان ترین گسل های ایران به شمار می رود احتمال وقوع زلزله بیش از 6 ریشتر نیز دور از انتظار نیست.
مسئول شبکه لرزه نگاری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: گسل های جونقان، کوه سوخته، زردکوه، محمدآباد شهرستان کوهرنگ، اردل، شیرمرد و بیزگرد از جمله مهمترین گسل های فعال در استان به شمار می رود.
میراحمدی با بیان اینکه بیشترین زلزله های رخ داده در استان در منطقه اردل و ناغان بوده است، افزود: در سال 56 زلزله ای با قدرت 6 ریشتر در شهر ناغان حدود 400 نفر از مردم منطقه را به کام مرگ کشاند و امسال نیز زلزله ای با قدرت 5 ریشتر سبب خسارت های مالی و خرابی منازل مسکونی این شهر شد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سه دستگاه ثبت زلزله در گردنه رخ، کوه جهانبین و ارتفاعات منطقه سرتشنیز فعال است و زلزله های رخ داده با هر قدرت و ریشتری را ثبت می کنند.
گفتنی است ، چهارمحال و بختیاری در منطقه ای واقع شده که محل برخورد صفحه عربستان و ایران (در رشته کوه های زاگرس) است.
صفحه عربستان، صفحه لیتوسفری کوچکی است که همراه با صفحات هند و آفریقا طی میلیو‌نها سال در حال حرکت به سمت شمال و در نهایت برخورد با صفحه اوراسیا (منطقه مشترک 2 قاره اروپا-آسیا) بوده است.
نتیجه این رویداد، به هم پیوستن قطعات صفحه و رشته‌ کوه‌هایی است که تا سراسر جنوب اروپا و خاورمیانه و در رشته ‌کوه‌های جنوب شرق آسیا گسترده شده‌اند؛ همچنین رشته‌ کوه‌ های زاگرس در ایران از برخورد صفحه عربستان با صفحه ایران به ‌وجود آمده‌ است.
سالروز زلزله بم به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =