«خبرجنوب» نوشت: سرمایه گذاران، نیروی محرکه رشد و توسعه اقتصادی تلقی می گردند.

استان فارس با توجه به ظرفیت ها و قابلیتهای فراوان می تواند کانون سرمایه گذاری در حوزههای گوناگون باشد به طوری که استاندار فارس نیز با امید به این ظرفیت، به منظور تحقق این امر بر رفع تنگناهای سرمایه گذاران در استان تاکید کرده است. البته این مسئله، دور از ذهن نیست که جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی قطعا با همت جمعی و تدوین بسته های تشویقی موثر، محقق خواهد شد.
دکتر ناصرعلی مددی جهرمی، مشاور جلب و جذب سرمایه گذاری استاندار فارس در گفت وگو با «خبر جنوب» به سوالاتی در این رابطه پاسخ داده است که در ادامه می خوانید.
وضعيت سرمايه گذاران داخلي و خارجي را در استان فارس چطور ارزيابي مي كنيد؟
مقوله جلب سرمايه گذاري یکی از مهمترين اولويتهاي مديريت كلان کشور و استان است كه به علت ماهيت و خروجي آن مي تواند موتور محركه همه بخش هاي اقتصادي استان باشد. متقاضيان سرمايه گذاري يا هموطنان داخل كشور هستند كه بر اساس سلايق، علم، دانش و تجربيات خود در بخش هاي صنعت و معدن، كشاورزي و خدمات، اقدام به سرمايه گذاري مي کنند يا سرمايه گذاران خارجي هستند كه در استان، فرايند ديگري دارد. همچنین متقاضيان خارجي سرمايه گذاري در استان يا از هموطنان مقيم كشورهاي خارجي هستند كه شخصا يا با شركاي خارجي خود، متقاضي سرمايه گذاري مي باشند يا افراد غيرايراني اند كه با تشكيل شركت خصوصي و با شخصيت حقوقي، به درخواست سرمايه گذاري در استان مبادرت می ورزند. با اقداماتی که تاکنون انجام شده شاهد روند صعودي در جلب سرمايه گذاري خارجي در استان بوده ایم به طوری که از تكليف ايجاد شده سازمان سرمايه گذاري و کمک های اقتصادی و فنی ایران بسیار جلوتر هستیم چرا که سال 1396 مبلغ 555 ميليون دلار برای استان فارس پيشبيني شده اما تاكنون با تصويب چندين طرح سرمايه گذاري خارجي در هيات سرمايه گذاري خارجي، يك ميليارد دلار مصوب گردیده كه اين رقم بيش از ميزان تكليف شده
مي باشد و ما اعتقاد داریم ظرفیت های استان فارس بیش از این ارقام است. ضمنا علی رغم برخی مشكلات كه در بحث سرمايه گذاري خارجي وجود دارد عملكرد مجموعه سرمايه گذاري استان نسبت به ساير استان هاي كشور خوب بوده و شرايط فعلي، آينده روشن تري را براي فارس ترسيم خواهد كرد.
اولویت سرمایه گذاری در استان فارس در چه بخشی است؟
با سياستگذاري مديريت كلان فارس و بررسي هاي صورت گرفته در طرح تكاپو، به منظور تسهيل در امر سرمايه گذاري در استان فارس، اولويت استاني در همه بخش ها مشخص شده و بر اساس آنها ادارات كل استان نسبت به تهيه بسته هاي سرمايه گذاري اقدام نموده اند كه هم اكنون 162 طرح مطالعه شده با اطلاعات اوليه، تهيه و قابل ارائه به متقاضيان سرمايه گذاري مي باشد.
در بخش كشاورزي، اولويت با پروژه هاي كم آب بر از جمله احداث گلخانه، كشت گياهان دارويي و فرآوري محصولات كشاورزي است و در بخش صنعتي و معدني ضمن لحاظ كم آب بر بودن صنايع موارد درخواستي نفت، گاز و پتروشيمي هاي انرژي هاي نو از جمله ایجاد نیروگاههای خورشيدي و صنايع فلزي می باشد.
در بخش خدمات اولويت با طرح هاي گردشگري، توريسم سلامت و صنايع و هنرهاي دستي و تكميل زيرساخت هاي ارتباطي درون و برون شهري از جمله احداث خطوط 2 و 3 و 4 قطار شهري، آزادراه هاي شيراز، بوشهر، شيراز- عسلويه و شیراز- اهواز و ... است و در زمينه فناوري اطلاعات نيز با توجه قابليت های ويژه آن در اين استان، جايگاه ويژه اولويت دار در سرمايه گذاري استان پيش بيني شده است.استان فارس با توجه به اقليم چهار فصل و همچنين وجود منابع ارزشمند در بيشتر بخش هاي اقتصادي داراي پتانسيل و مزيت هاي منحصربه فرد می باشد اما به صورت مشخص با توجه به وجود آثار مذهبی، تاريخي و جاذبههاي طبيعي، بخش گردشگري در استان داراي ظرفیت های مناسبی برای اولويت سرمايه گذاري است.همچنين به دليل وجود پرسنل متخصص و پزشكان مجرب و دانش آموخته، استان فارس به ويژه شهر شيراز ميتواند به عنوان هدف گردشگري سلامت و توريسم درمانی مدنظر قرار گيرد.در حوزه انرژي هاي پاك و تجديدپذير، استان فارس به دليل دارا بودن نقاط با تابش مناسب، يكي از بهترين مناطق ايران در مقوله احداث نيروگاه هاي خورشيدي است و بيشتر سرمايه گذاران جلب شده در استان نيز در اين حوزه فعاليت دارند.در بحث كشاورزي نيز با توجه به بحران خشكسالي، توجه بر ايجاد گلخانه هايي با فناوري نوين و احداث شهرك گياهان دارويي با توجه به پتانسيل مناسب استان در گياهان دارويي، بسيار مورد توجه مي باشد.
از دولت یازدهم به بعد، کلان ترین سرمایه گذاری هایی انجام شده چیست؟
در اين خصوص مي توان به پروژه در دست احداث شهر سلامت شيراز در 21 كيلومتري این کلانشهر با حجم سرمايه گذاري بين 7 الي 8 ميليارد دلار اشاره نمود كه در زميني به مساحت تقریبی 900 هكتار، عملياتي خواهد گرديد. اين طرح در حال حاضر در مرحله ايجاد و تامين زيرساخت ها بوده و هماهنگي هايي نيز در خصوص تامين مالي خارجي پروژه در سطح بين المللي در دست انجام مي باشد. پروژه احداث كارخانه توليد سلول فتوولتاييك در شيراز و لامرد با حجم سرمايه گذاري 730 ميليون دلار نيز يكي از پروژه هاي مهم استان است كه در مردادماه جاري به تصويب رسيده و مراحل اجرايي آن در دست پيگيري
می باشد.همچنين طي سال های اخير براي اجراي پروژه هاي توليد شمش آلومينيوم جنوب، طرح فولاد ني ريز، سيمان خاكستري ني ريز، توزيع و انتقال برق در استان فارس،
جمع آوري فاضلاب 6 شهر استان فارس، خط 2 قطار شهري شيراز و بيمارستان نمازي شيراز حدود 9/2 ميليارد دلار گشايش اعتبار در راستاي تامين مالي خارجي صورت گرفته است.
براي حل مانع تراشي هایی که از قدیم الایام بر سر راه سرمایه گذاران در استان فارس بوده و همچنين تدوين بسته های سرمايه گذاري توسط دستگاه ها چه برنامه اي دارید؟
اگر چه كاستي هايي در گذشته به دلايل مختلف وجود داشته ولي در حال حاضر كليه مسئولين ارشد و مجموعه دستگاه هاي اجرايي استان در جهت جلب و جذب سرمايه گذاران به صورت هماهنگ تلاش نموده و پاسخگو مي باشند به گونه اي كه يكي از شاخص هاي ارزيابي عملكرد دستگاه هاي اجرايي، همكاري و تلاش در جهت جلب سرمايه گذاران مي باشد.در خصوص راهكارهاي بهبود جلب و جذب سرمايه گذاران مي توان به برنامه هاي كوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوين شده در استان اشاره كرد. از مهمترين برنامه هاي كوتاه مدت، برگزاري جلسات مستمر و هفتگي رفع موانع و مشكلات سرمايه گذاران با حضور مسئولان دستگاه هاي اجرايي مرتبط مي باشد. متقاضيان سرمايه گذاري مي توانند از طريق نمايندگان دستگاه هاي اجرايي مستقر در مركز خدمات سرمايه گذاري فارس، مسايل و مشكلات خود را پيگيري كنند به گونه اي كه پاسخ مكاتبات و استعلامات طي دو هفته اخذ گردد.
در خصوص برنامه هاي ميان مدت و بلندمدت، به مواردی اشاره خواهم کرد كه برخي از آنها انجام شده و برخي نيز در دست انجام مي باشد:
- تلاش در جهت بهبود فضای كسب و كار استان و همچنين اصلاح و حذف فرآيندهاي مخل و دست و پاگير كه منجر به تسريع و تسهيل فرآيندهاي صدور مجوزهاي سرمايه گذاري گرديده بطوری که جلسات متعدد و مفيدي نيز برگزار و بسياري از فرآيندها اصلاح شده و اين روند در خصوص موارد ديگر نيز ادامه خواهد داشت.
- تدوين بسته هاي سرمايه گذاري داراي مطالعات امكان سنجي به همراه مجوزهاي اخذ شده جهت ارائه به سرمايه گذاران كه اين موضوع بسيار حائز اهميت مي باشد چرا كه يكي از دلايل دلسردي سرمايه گذاران در سال هاي اخير، عدم دسترسي آنها به بسته هاي سرمايه گذاري كامل بوده است به گونه اي كه سرمايه گذار بتواند بدون دغدغه و نگراني از مراحل اخذ استعلامات و مجوزها صرفا در جهت اجراي پروژه و سرمايه گذاري اقدام نمايد.
- تسريع در تدوين برنامه آمايش سرزمين استان به گونه اي كه در امر سرمايه گذاري در تمام پهنه هاي استان، تمام مطالعات زيست محيطي، اقتصادي و اجتماعي و مالي لحاظ شده باشد.
- بكارگيري سامانه هاي الكترونيكي در كليه دستگاه هاي اجرايي و به طور مشخص تر، اجراي پنجره واحد الكترونيكي ارائه خدمات سرمايه گذاري كه اين مسئله، تحولی در امر سرمايه گذاري ايجاد خواهد نمود.
استاندار فارس برای حل مشکلات سر راه سرمایه گذاران، مسئولان را تکلیف به همدلی کردند. تاكيد استاندار بر اين موضوع، نشان دهنده اين است كه در اين حوزه، كاستي هایی وجود دارد. درست است؟!
دستورات استاندار فارس در راستاي كمال گرايي و مطلوب تر شدن روند فعلي است و با مديريتي كه ايشان و تيم همكار دارند مطمئن باشيد روند همدلي مسئولان استان براي سرمايه گذاري، افزايش یافته و در آینده شاهد روند رو به رشد پروژه هاي سرمايه گذاري خواهيم بود.استاندار فارس و تیم کاری و مدیران دستگاه های اجرایی فارس، یکی از پیگیری های جدی خود را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت افزایش تولید و ایجاد اشتغال استان بر جذب سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی معطوف نموده اند تا از محل این گستره به توسعه پایدار اقتصادی، تولید ثروت و رضایتمندی کلیه اقشار استان فارس نائل شوند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 741677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =