واحدمرکزی خبر:

پیمانکاران شرکتهای نظامی و امنیتی امریکا و نیروهای وابسته به انها، با مصونیت قضائی در عراق و افغانستان جنایت می کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، قضات فدرال امریکا از رسیدگی به پرونده دو پیمانکار نظامی امریکا خودداری می کنند که به کشتن دو افغانی در کابل متهم هستند.

این دو نفر برای شرکتی کار می کردند که قبلا با نام بلک واتر کار می کرد.

پرونده این دو افغان، نمونه ای از پرونده صدها غیرنظامی افغانی است که پیمانکاران امریکایی در افغانستان و عراق کشته اند.

جلال اسکندر پدر یک دختر عراقی است که نیروهای یک شرکت پیمانکاری نظامی امریکا در عراق ، دخترش را کشتند.

وی از شوکه شدنش بواسطه شنیدن این خبر سخن می گوید و اینکه در زمان دریافت این خبر در امریکا بود.

دختر این مرد امریکایی-عراقی امدادگری سی ساله بود.

وی به هنگام بازگشت از کلیسایی در عراق در اکتبر دو هزار و شش هدف گلوله قرار گرفت و چهل گلوله به سمت خودروی وی شلیک شد.

پیمانکاران امریکایی این رویداد را تاسف بار توصیف کردند و گفتند که خودروی مذکور به هشدارهای امنیتی توجه نکرده بود.

با گذشت سه سال ، جلال اسکندر دریکی از دادگاههای امریکا پیگیر پرونده دخترش است تا عدالت اجرا شود و بواسطه ان، فرصتی برای پیگیری رفتارهای غلط پیمانکاران امنیتی امریکا در عراق فراهم شود.

البته پیش از تیراندازی به سمت دختر اسکندر، نیروهای شرکت بلک واتر به سمت غیرنظامیان عراقی شلیک کردند که براثر ان ، هفده غیرنظامی عراقی کشته شدند.

براساس قانونی که در سال دو هزار و چهار یعنی زمان اداره امریکایی عراق، نوشته شد به پیمانکاران شرکتهای امنیتی و نیروهای انها مصونیت داده شد.

در حال حاضر هم در کنگره امریکا طرحی در حال بررسی است که برای پیمانکاران امنیتی و نیروهای مرتبط با ان در خارج از امریکا محدودیتهایی ایجاد شود.

منتقدان می گویند این اقدامات کافی نیست و باید دولت امریکا از معیارهایی بین المللی تبعیت کند که درباره این شرکتهای نظامی و امنیتی امریکا نیز مصداق داشته باشد.

به هر حال، پرونده جلال اسکندر بسیار مهم است زیرا می تواند به قربانیان اقدامات این شرکتهای امریکایی نشان بدهد که انها نیز می توانند شکایتهایشان را دنبال کنند.

به هرحال، موفقیت در این پرونده نیز نمی تواند دختر جلال را به او بازگرداند اما می تواند به دیگر عراقی هایی کمک کند که رنجهای مشابهی را در کشورهای متحمل شده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =