گفت وگو با دبیر انجمن کاریابی های بین المللی

سید ابراهیم علیزاده: « تحقق تنها 5 درصد هدف برنامه چهارم در اعزام نیروی کار» مقدمه انتقادهای دبیر انجمن صنفی کاریابی های بین المللی ایران است که بعد از ارائه آمارهای ناچیز اعزام نیروی کار آن را مطرح و اذعان می کند که در حال حاضر هیچ تفاهم نامه ای نیز برای اعزام نیروی کار ایران وجود ندارد و هرچه تاکنون نیروی کار اعزام شده، از طریق بخش خصوصی بوده است. اما اشکال این کار در این است که چون این اعزام ها بدون هیچ تفاهم نامه ای صورت می گیرد بنابراین ضمانتی نیز در این مورد وجود ندارد.

موضوع مورد انتقاد دیگر حسن کرباسی فعال بودن دفاتر مهاجرتی غیرقانونی در کشور است که حتی تعداد آن ها را هم اعلام می کند. وی در مورد مهاجرت نیز هرچند آماری اعلام نمی کند اما این میزان را بیشتر از 400 نفری می داند که طی سه ماهه اول امسال به صورت قانونی به کشورهای دیگر اعزام شده اند. وی نداشتن تفاهم نامه اعزام نیروی کار و اجرا نشدن برخی از این تفاهم نامه ها به دلیل پیگیری نکردن آن ها و وضعیت بازار اقتصاد جهانی را نیز از جمله دلایل نزولی بودن روند اعزام نیروی کار ایران عنوان می کند.

*روند اعزام نیروی کار در سه ماهه اول امسال چگونه بوده است؟

در سه ماهه نخست امسال تنها به دو کشور استرالیا و کانادا اعزام نیروی کار داشتیم که تعدادشان حدود 400 نفر می شود. این رقم در سال گذشته 500 نیروی کار بود که نسبت به آمارهای سال 87 نزولی بود. به همین دلیل هم است که در حالی که در برنامه چهارم پیش بینی شده بود در طول سال های اجرای این برنامه 100 هزار نیروی کار ایرانی به خارج از کشور اعزام شوند اما متاسفانه با توجه به آمارهای خود وزارت کار تنها پنج درصد این هدف محقق شده است.

*در حال حاضر وضعیت چطور است؟

فعلا که تفاهم نامه ای نداریم و تفاهم نامه هایی هم با کشورهایی مانند قطر داشتیم به دلیل عدم پیگیری های لازم اجرا نشدند اما این اعزام نیروی کار توسط خود بخش خصوصی انجام شده و می شود.

*مگر بخش خصوصی خودش می تواند تفاهم نامه ای را منعقد کند؟

نخیر. اما کاریابی های بین المللی ایران می توانند با همتای خود در کشورهای دیگر برای اعزام نیروی کار ایرانی مذاکره کنند.

*یعنی بدون هیچ تفاهم نامه ای نیروی کار اعزام کنند؟

بله.

*آن وقت ضمانتی برای این اعزام نیروی کار وجود دارد؟

نخیر. اما وقتی دولت با دولت حاضر نیست تفاهم نامه ای منعقد کند تنها راه اعزام فعلا این است که بخش خصوصی با همتای خودش در کشور دیگر برنامه ریزی کند.

*به جز دو کشور کانادا و استرالیا، کشورهای دیگری مدنظر کاریابی های بخش خصوصی کشور برای مذاکره یا انعقاد تفاهم نامه از طریق وزارت کار است؟

یک تفاهم نامه ای با مالزی و قطر داریم که در این مورد با برگزاری نشست های مشترکی به دنبال این هستیم که زمینه برای این اعزام فراهم شود. جدای از این، وزارت کار به دنبال انعقاد تفاهم نامه هایی با کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین مشارکت در پروژه های وزارت خانه های راه و مسکن ایران در کشورهای آفریقایی است که در هیچ کدام از این ها میزان اعزام مشخص نیست.

*معمولا در چه رشته هایی این اعزام صورت می گیرد؟

بیشتر رشته های پزشکی و مهندسی است اما برای کشورهای استرالیا و کانادا بیشتر رشته های مهندسی و فنی مورد توجه است.

*فکر می کنید از چه زمانی متقاضیان می توانند برای این اعزم به کاریابی ها مراجعه کنند ؟

باید اول تفاهم نامه های مربوط به اعزام نیروی کار به کشورهای خلیج فارس به مرحله اجرا برسد و سپس ثبت نام برای آن آغاز خواهد شد. اما برای اعزام به کشورهای استرالیا و کانادا هم اکنون نیز خیلی از کاریابی ها این کار را  انجام می دهند.

*همه این سخنان شما مربوط به اعزام نیروی کار از سوی مراکز قانونی است، آماری هم از میزان اعزام شدگان توسط مراکز غیرقانونی دارید؟

مراکز مهاجرفرستی هستند که چون هیچ تعهدی برای کار فرد در کشور مدنظر ندارند برای آن ها فقط اخذ اقامت می کنند. اما ما آماری از تعداد کسانی که از این طریق مهاجرت کرده اند را نداریم.

*فکر می کنید تعداد کسانی که مهاجرت کرده اند، بیشتر از این 400 نفری باشد که در سه ماهه اول امسال برای کار از  طریق کاریابی های قانونی اعزام شده اند؟

بله. در این مورد آماری که داریم این است که 80 تا 100 دفتر مهاجرتی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز فعالیت می کنند. اصلا بزرگترین مشکل ما فعالیت همین شرکت های غیرمجاز مهاجرتی است که بیشترین مقصد این مهاجرت ها هم به کشور کانادا است.

*چرا کانادا؟

با توجه به اینکه کشور کانادا یک لیست مشاغل با 38 شغل را اعلام کرده، این کشور متقاضی زیادی دارد. در این مورد انتقادی نیز نسبت به این موضوع دارم که چرا کشوری که عملا دشمنی خود را با ایران اعلام و عنوان کرده که این تحریم ها برای ایران کم است در 38 رشته مختلف متقاضیان نیروی کار و یا سرمایه گذاران کشورمان را جذب می کند که این ها توسط مراکز مهاجرفرست غیرمجاز صورت می گیرد.

*هیچ برخوردی با این مراکز غیرمجاز صورت نمی گیرد؟

در این مورد درخواست ما از دولت این است که وزارت کشور این موضوع را در شورای امنیت مطرح کند و برای آن مصوبه ای تعیین شود که دستگاه ها ابزار مقابله با این مراکز غیرمجاز را داشته باشند.

*با توجه به اینکه در سه ماهه نخست امسال نیروهای کار ایرانی تنها به دو کشور کانادا و استرالیا اعزام شده اند، با تحریم های اخیر علیه ایران و تمایل این دو کشور به تحریم ایران فکر نمی کنید در اعزام نیروی کار ایران به این کشورها اتفاقی رخ دهد؟

این تحریم ها شاید در خصوص رابطه دولت با دولت خیلی تاثیر داشته باشد، اما در بخش خصوصی این گونه نیست. چرا که بخش عمده کارها در این کشورها  توسط بخش خصوصی آن ها انجام می شود و بخش خصوصی آن ها هم حاضر است با بخش خصوصی ما تعامل برقرار کند.

*این سخنان شما به منزله آن است که تحریم ها اثری بر اعزام نیروی کار ایران نخواهد داشت؟

در مجموع می تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد اما بازار اقتصاد جهانی بیشتر از این تحریم ها تاثیرگذار است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =