ابراهیم فیاض و صادق زیباکلام در مناظره‌ای که داشتند میان اعتراضات در ایران و دیگر کشورها تفاوت قائل شدند. زیبا کلام این تفاوت را در حاکمیت دید و ابراهیم فیاض علاوه بر تفاوت‌های ساختاری به شرایط خاص جامعه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش خبرآنلاین، امروز صادق زیباکلام و ابراهیم فیاض میهمان خبرآنلاین بودند تا در مناظره ای «اعتراضات اخیر و ریشه آن» را بررسی کنند. وقتی صحبت به تفاوت اعتراضات در ایران و کشورهای دیگر رسید این دو کارشناس بحث های قابل توجهی را مطرح کردند که در ادامه می خوانید؛ 

خبرآنلاین: در کشورهای دیگر از جمله آمریکای لاتین، اروپا و ... اعتراضات بسیاری رخ می دهد به نظر شما آیا میان  ناآرامی هایی که  در کشور ما با ان کشورها رخ داد تفاوت ساختاری وجود دارد؟

فیاض: نه ما مانند آمریکای لاتین و ... نمی شویم ما انقلاب کردیم و انقلاب ما جهانی بود و جهان به همین علت با ما درگیر است؛ ما سه انقلاب داشتیم اول انقلاب مشروطه بود بعد از آن انقلاب ملی شدن نفت را پشت سر گاشتیم و بعد از آن انقلاب اسلامی رخ داد بنابراین جامعه ما دارای یک بعد خاص است که مهمترین آن اهمیت تمدن تاریخی کشور برای مردم است و این بعد همیشه برای آنها مهم است. در زمان قاجار پادشاه‌هان بر همین اساس خود را با هخامنشی مقایسه می کردند یا محمدرضا پهلوی همچنین؛ شما به تاریخ نگاه کنید می‌بینید حتی وقتی مغول به ایران می آید به دیگر حکومت های بوکان و ... تبدیل می شود لذا  باید همه چیز را در نظر بگیریم ما تایلند نیستیم و باید ساختارها را در نظر بگیریم.

وقتی می گویم آقایان جر زنی می کنند برای این است که آنها نگاهی و ایده ای بر اساس ساختار جامعه نداریم زمانی آقای خاتمی مدلی برای توسعه سیاسی ارائه کرد یک مدل غربی بود در حالی که توسعه باید بر اساس ارزش های جامعه باشد وقتی ما تئوری جامعه را نمی شناسیم به جرزنی و فرار به جلو پناه می بریم. 

ببینید سال 88 نا آرامی ها و اعتراضات به شهرستان ها منتقل شد و سال  96 این اعتراضات از شهرستان ها برخاست به صورتی که نهادهای امنیتی دچار مشکل شدند ما باید به سمت تغییر ساختار حرکت کنیم.

بحث نماز جمعه ها یک بحث جدی است  که باید به این بحران که اتفاقا بحران جدی است پرداخت.  شما می بینید فردی  که در اوایل انقلاب مردمی بود و همه برای او ارزش و احترام قائل بودند امروز  با کسانی جایگزین می شود که به شدت حکومتی است لذا باید یک تحول ایجاد شود و اگر نشود این جر زنی ها ادامه خواهد داشت.

خبرآنلاین:  آقای زیباکلام! یک بحثی اخیرا از سوی برخی سیاسیون و مقامات مطرح شد که این تحولات ریشه در بیرون دارد یکی از عربستان حرف می زند یکی از فرزند صدام یا نیروهای سیا و اسرائیل و ...آیا این در تضاد با حرف آقای فیاض نیست که می گوید ریشه اعتراضات داخلی است؟

زیباکلام: اگر به من اجازه بدهید اول سوالی که از آقای فیاض پرسید را جواب دهم؛ شما گفتید در کشورهای دیگر اعتراضاتی وجود دارد که با ما متفاوت است؛ به نظر می رسد یک تفاوت پررنگ وجود دارد و آن این است در کشورهای دیگر حکمیت ها صورت مسئله را قبول می کنند اما در جمهوری اسلامی ایران،  حاکمیت قبول نمی کند مشکلی وجود دارد و این تفاوت منجر می شود به تفاوت دیگر؛ به عبارت دیگر چون حاکمیت قبول نمی کند مشکل وجود دارد  بنابراین سعی نمی کند آنچه باعث شد مشکلات را مرتفع کند اما در مقابل، کشورهای دیگر به سمت رفع مشکل پیش می روند  بر همین اساس است که مثلا ما می بینیم اصلاحات اوباما بعد از جنبش وال استریت شروع می شود.

خبرآنلاین: اما حاکمیت مشکل را قبول کرد و گفت ما مشکلات اقتصادی را می پذیریم.

زیباکلام: مشکلات اقتصادی را پذیرفت که بگوید مشکل روحانی است؛ ما یک نظام ایدئولوژیک داریم که نمی تواند بپذیرد مشکل دارد و همیشه خود را موفق می داند. شعار سوریه را رها کن سر داده می شود  را نمی تواند نمی پذیرد، بنابراین حکومت نمی خواهد قبول کند از نظر اقتصادی و اجتماعی و ... شکست خورده است.

در یک همایشی بحثی مطرح شد و آن این بود که یک و نیم میلیون دانشجوی ایران در گیر و دار ویزا گرفتن هستند و قطعا اینها دانشجویان علوم سیاسی فلان دانشگاه دورافتاده نیست بلکه صنعتی شریف و ... هستند و این برای ما فاجعه است.

شما هر شاخصه ای را دست بگذارید ما در ان افول داشتیم از تجاوزهای جنسی گرفته تا فساد و تبعیض و..  اما حکومت نمی پذیرد که اشتباه کرده و شکست خورده است. 

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =