ایرنا نوشت: خبرگزاری رویترز گزارش داد: اگر پیش نویس یک سند جدید اجرایی شود، دولت ترامپ می تواند توسعه تسلیحات هسته ای جدید را دنبال کند و به طور ضمنی زمینه را برای اقدام متقابل هسته ای برای حملات غیرهسته ای مهم نیز فراهم کند.

رویترز در ادامه نوشت: پنتاگون در مورد این سند که توسط تارنمای هافینگتون پست منتشر شده، اظهارنظری نکرده است. این سند انتقادهای شدیدی را از سوی کارشناسان کنترل تسلیحات به همراه داشته که عنوان کرده اند این سند در صورت اجرا می تواند خطرات وقوع جنگ هسته ای را افزایش دهد.

وزارت دفاع امریکا روز جمعه اعلام کرد: روند بازبینی وضعیت هسته ای تکمیل نشده و در نهایت توسط رئیس جمهوری و وزیر دفاع آمریکا مورد بازبینی و تایید قرار خواهد گرفت.

یک منبع نزدیک به این سند به خبرگزاری رویترز گفت که این سند موثق و قابل اعتماد است اما اعلام نکرد که آیا این همان نسخه ای است که به ترامپ برای تایید ارائه می شود یا خیر.

این سند در حالی ممکن است تایید شود که باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا پیشتر از قصدش برای کاهش نقش تسلیحات هسته ای در بازبینی وضعیت هسته ای آمریکا در سال 2010 خبر داده بود.

این در حالی است که در پیش نویس سند تنظیم شده در دولت ترامپ به نظر می رسد تلقی دوران اوباما از وضعیت تسلیحات هسته ای در جهان درست نبوده است.

در این پیش نویس ضمن اعلام خطرناک تر شدن جهان، نقش تسلیحات هسته ای به عنوان عاملی بازدارنده در برابر دشمنان مورد استقبال قرار می گیرد و براساس انتظارات از مدرن شدن پرهزینه زرادخانه هسته ای قدیمی آمریکا نیز حمایت می شود.

دفتر بودجه کنگره برآورد کرده است که مدرن کردن و حفظ زرادخانه هسته ای آمریکا بیش از 1.2 تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.

در پیش نویس این سند آمده است که روسیه و چین در حال مدرن کردن زرادخانه های هسته ای خود هستند در حالیکه فعالیتهای تحریک آمیز هسته ای کره شمالی نیز صلح منطقه ای و جهانی را تهدید می کند.

این پیش نویس تاکید دارد که آمریکا در راستای توسعه موشک کروز مجهز به سلاح هسته ای و شلیک شونده از دریا گام برمی دارد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =