فیلم | غرش قوی‌ترین موشک جهان، ناسا را لرزاند

چهارشنبه ۲۴ ژانویه، همه ۲۷ موتور موشک «فالکن‌هوی» برای نخستین بار روشن شدند تا قوی‌ترین موشک ماهواره‌بر امروز، گامی دیگر به پرتاب آزمایشی خود که برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده است، نزدیک شود.

 

 

به گزارش خبرآنلاین، عقربه‌های ساعت عدد ۱۲:۳۰ بعدازظهر چهارشنبه ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ را نشان می‌داد (ساعت ۲۱:۰۰ چهارشنبه ۴ بهمن به وقت مرکزی ایران) که سکوی 39A مرکز فضایی کندی ناسا به لرزش درآمد و توده‌ای از گازهای داغ، اطراف سکو را پوشاند. لحظاتی بعد، فریاد شادی حاضران، مرکز هدایت پرواز ناسا را پر کرد: قوی‌ترین موشک جهان با موفقیت آزمایش شده بود.

کارشناسان ناسا و شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس شاهد فعالیت موفق ۲۷ موتور موشک «فالکن‌هوی» (Falcon Heavy) بودند که از به هم پیوستن سه راکت «فالکن ۹» تشکیل شده است. این موشک پس از «ساترن۵» (Saturn V) که ۴۵ سال پیش فضانوردان آپولو را به ماه برد، قوی‌ترین موشک ماهواره‌بر تاریخ به شمار می‌رود. فالکن‌هوی می‌تواند محموله‌ای به وزن ۶۳٬۸۰۰ کیلوگرم را به مدار کم‌ارتفاع زمین منتقل کند.

۲۷ موتور «مرلین 1D» در مجموع ۲۲ میلیون نیوتن نیروی پیشران برای فالکن‌هوی تولید می‌کنند و مهار چنین نیروی عظیمی روی سکوی پرتاب اصلی کار دشواری است، به همین دلیل زمان آزمایش به ۱۰ ثانیه محدود شد. سوخت این موتورها، کروسین و اکسیژن مایع است که سوختن آن‌ها، انرژی عظیمی آزاد می‌کند. خروج گازهای داغ و پرفشار از نازل‌های موشک، آن را در جهت مخالف به پیش می‌راند.

قرار است این موشک ۷۰ متری از سکوی پرتاب به سوله اسپیس‌ایکس منتقل شود تا کارشناسان، وضعیت موشک را پس از نخستین آزمایش واقعی آن بررسی کنند.

ایلان ماسک، مدیر اجرایی اسپیس‌ایکس در توئیتی اعلام کرد که آزمایش روشن کردن موتورها در وضعیت ایستا موفق بوده و انتظار می‌رود که طی یکی‌دو هفته آینده، پرتاب اصلی انجام شود.

موشک فالکن‌هوی در نخستین نمایش عملکرد خود، یک دستگاه خودروی «تسلا رودستر» را به فضا خواهد برد و آن را در مدار بیضوی کشیده‌ای قرار خواهد داد تا پس از صدها میلیون سال سفر در منظومه شمسی، به سیاره مریخ برخورد کند.

این نمایش فضایی در شرایطی که خبرهای ضدونقیضی از سرنوشت مأموریت زوما به گوش می‌رسد و ناسا هم فعلا پرتاب فضانوردان خود را با ماهواره‌برهای «اسپیس‌ایکس» به تعویق انداخته، بهترین شگرد «ایلان ماسک» برای ماندن در صف مقدم فعالیت‌های فضایی به شمار می‌رود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =