تسنیم نوشت:نامه نگاری نمایندگان مجلس و فعالان حوزه واردات خودروهای هیبریدی باعث شده تا در نهایت وزارت صنعت در تصمیم خود در افزایش واردات این خودروها تجدید نظر کند.

 دولت بعد از تأخیر چند ماهه در عدم اعلام تعرفه واردات خودرو و توقف ثبت سفارش سرانجام اوایل دی ماه امسال دستورالعمل واردات خودرو را با امضای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرد که براساس آن خودروهای با حجم موتور تا 1500 سی‌سی مشمول تعرفه 55 درصد، خودروهای با حجم موتور 1501 تا 2000 سی‌سی مشمول تعرفه 75 درصدی و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2001 تا 2500 سی‌سی 95 درصد تعیین شده است.

البته از همان ساعت نخست انتشار این دستورالعمل افزایش قابل توجه واردات خودروهای هیبریدی با علامت سوال‌های مختلفی مواجه شده زیرا براساس تصمیم‌گیری‌ها به دلیل مصرف پایین بنزین و آلایندگی کم خودروهای هیبریدی، دولت به عنوان مشوق، تعرفه 4 درصدی را برای واردات این نوع خودروها در نظر گرفته بود، اما در دستورالعمل جدید این رقم به 45 درصد رسید که این رقم رشد 11 برابری یا 1000 درصدی تعرفه این خودروها را نشان می دهد. رقمی که اگر به همین شکل اعمال شود، جهش قابل توجهی را در قیمت این خودروها در بازار ایجاد خواهد کرد.

جهش غیرمنتظره تعرفه خودروهای هیبریدی در حالی است که واردات این نوع خودروها برای کاهش آلودگی هوا وارد سیاستگذاری‌های کلان کشور شده و مشوق‌هایی برای این امر در نظر گرفته شده بود. مسئولان بارها به لزوم حمایت از واردات این خودروها تاکید کردند و برنامه‌هایی برای ورود گسترده این نوع خودروها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعلام شده بود. به عنوان نمونه در دی ماه سال گذشته، شهرداری تهران با رونمایی از 200 دستگاه تاکسی هیبریدی در منطقه 12 تهران، اعلام کرد قصد دارد با افزایش تعداد این تاکسی‌ها، تا سال 1400، منطقه 12 را به منطقه پاک تبدیل کند. پیش از آن، در سال 94 هم مسئولان تاکسیرانی از ورود قریب‌الوقوع هزار دستگاه تاکسی هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی پایتخت خبر داده بودند. حتی پلیس هم اوایل امسال اعلام کرد که برای کاهش آلودگی هوا قصد دارد، از خودروهای هبریدی در ناوگانش استفاده کند.

البته اعلام تعرفه های جدید خودروهای هیبریدی از همان روزهای نخست با انتقادات بسیار جدی هم روبه رو شد به نحوی که برخی از کارشناسان این تصمیم را "گل به خودی دولت در مقابله با آلودگی هوا" عنوان کردند و حتی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با اشتباه خواندن افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی گفت: نباید به یک باره تعرفه واردات تمامی خودروهای هیبریدی را افزایش دهیم، از سوی دیگر حتی در زمینه افزایش تعرفه واردات خودروهای معمولی نیز مباحثی مطرح است و باید الزامات و شرایطی در مورد آنها نیز لحاظ شود.

پیگیری دلایل این موضوع تا جایی ادامه داشت که پای واردات خودروهای هیبریدی به مصاحبه تلویزیونی رئیس جمعهور با مردم هم کشیده بود به نحوی که رئیس جمهور اعلام کرد تعرفه این خودروها را بررسی خواهد کرد. در کنار این موضوع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون های اصل 90، صنعت و بهداشت هم با تهیه یک نامه به وزیر صنعت که به امضاء بیش از 100 نماینده مجلس رسیده است خواستار اصلاح تعرفه خودروهای هیبریدی شده‌اند. اعلام این موضع‌گیری ها از سوی مسئولان مختلف در تغییر سریع تعرفه واردات خودروهای هیبریدی باعث شده تا این موضوع در دستور کار وزارت صنعت قرار گیرد. براساس اطلاعات رسیده از مقامات مسئول قرار است تعرفه خودروهای هیبریدی تغییر کرده و بعد از اعلام نظر از دست اندرکاران این حوزه به زودی اعلام شود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    4 0
    از اين خبر خوشحال نشويد ، در پي تصميم كميسيون اصل 90 براي ارايه طرح دو فوريتي كاهش كلي تعرفه دولت دست پيش رو گرفت تا با كاهش اندك تعرفه هيبريدي ها از ارايه آن طرح جلوگيري كند .
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    2 0
    تعرفه تغییر میکند ولی قیمت خودروها تغییر نمیکند و بهانه نمایندگی ثبت سفارش با تعرفه پیشین خواهد بود
  • مهديار A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    6 0
    خدا خير بده به رشيدپور كه در حالا خورشيد روش مانور داد و از روحاني هم سوال كرد تعرفه براي اين زياد شد كه هيبريدي ها سواري هاي خوبي از تويوتا و كيا و هيوندا بودن كه با مصرف كمتر بنزين قيمتشون هم از سواري بنزيني همون برندها حداقل ٥٠ مليون ارزون تر بود و مثلن تويوتا پريوس ١٥٠ تومن ميشد كه با اون كيفيت و قيمت هم از فروش محصولات هيوندا و كيا كه وارد كننده هاي خيلي خاصي دارن كم كرده بود و هم از فروش بعضي خودروهاي ايراني چيني توي اون قيمت ها پس لابي قوي ذينفعان خاص وارد عمل شد تا هيبريدي ها مزيت رقابتيشون را از دست بدن يعني دقيقن بر خلاف ١٨٠ درجه اي سياست جهاني و داخلي براي حمايت از هيبريدي ها براي مزيت داشتنشون نسبت به بنزيني ها براي تشويق مردم به خريد هيبريدي ها براي مصرف كمتر سوخت
  • کوروش IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    10 2
    واقعا" تعرفه های جدید به خصوص برای خودروهای هیبریدی مضحکه. تمام خودروساز های معتبر دنیا دارن خودروهای هیبریدی و برقی رو جایگزین سوخت فسیلی میکنن بعد رییس جمهور میگه همکارام توی دولت بررسی کردن میگن این خودروها هیبریدی نیست. یعنی هیچ کسی توی دنیا نفهمیده دولت مردان ما فهمیدن که این خودروساز های اروپایی و آمریکایی و ... دارن سر مردم دنیا کلاه میذارن و به اسم خودرو هیبریدی قالب میکنن به ملت. این کوشه کوچکی از تصمیم گیری توی این مملکته همینه که به این روز افتادیم.
  • مشعشعی A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    12 1
    تعرفه این خودروها باید صفر بشود. واردات خودرهای هیبریدی با توجه به وضع ترافیک والودگی هوا بهترین گزینه هست. از جناب روحانی متشکریم.
  • بدون نام ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    24 0
    شرم بر مسوليني كه خودشون بهترين ماشينها رو سوار ميشن اما با تعرفه واردات بالا نمي ذارن بينوا بيچاره ها هم سوار ماشين خوب بشن الهي خدا جواب ظلمتون رو بهتون بده
  • فردوس توسی IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    2 6
    هیبریدی و کم مصرف باید تعرفش 10 درصد بشه
    • بی نام A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      4 0
      صفر درصد