نماینده مخالف کلیات لایحه بودجه سال آینده گفت:رقم واگذاری اوراق را در لایحه بودجه 194 هزار میلیارد تومان درنظر گرفتند، یعنی کل بودجه بادکنکی است، کشور اوراق می‌شود با این اوراق. همین امسال سود اوراق واگذارشده سال گذشته را گذاشتند.

به گزارش خبرآنلاین، محمدجواد ابطحی صبح امروز یکشنبه هشتم بهمن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 97 گفت: جدول کمیسیون تلفیق دیشب چاپ شد و در کازیو نمایندگان قرار گرفت در حالیکه طبق قانون نمایندگان 10 روز باید وقت بررسی داشته باشند، آقای پزشکیان می گوید، پنجشنبه گزارش کمیسیون تلفیق چاپ شد اما این طور نیست. ضمن آنکه شنیدم این گزارش در کمیسیون تلفیق هم تصویب نشده است.

وی افزود: شورای نگهبان پاسدار قانون اساسی باشد، این بودجه براساس کدام قانون تدوین است بنابراین خلاف اصل 52 قانون اساسی است چون خیلی مواد قانون برنامه توسعه در این لایحه اصلا دیده نشده، کجا شورای پول و اعتبار درباره لایحه بودجه نظر داده است.

ابطحی با بیان اینکه اگربخواهیم با کلام مردم را سرگرم کنید یک حرفی است اما باید واقعیات را ببنیم، اظهار کرد: در4 مورد درماندگی دولت و تعارض منافع را شاهد هستیم. مقامات دولتی عضو برخی هیأت مدیره شرکت ها هستند.

وی با بیان اینکه تأمین کسری بودجه با استقراض و اوراق مشارکت به کسری دامن می زند، افزود: قیمت هر دلار برای تبدیل به درآمدهای نفتی به ریال حدود ۳۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است اما قیمت ارز امروز در بازار 4600 است، به این درآمد غیرشایسته می گویند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف صحبت ها بودجه عملیاتی نیست. به هزینه های جاری بیش از عمرانی توجه شده است، هزینه ها براساس نُرم ها نیست. دغدغه امروز کشور اقتصاد و معیشت محسوب می شود اما ردپای دقیقی از توجه به این مسئله در لایحه بودجه نمی توان دید. با چه برنامه ای ایجاد 980 هزار شغل محقق می شود؟

وی افزود: واگذاری اوراق و انطباق لایحه بودجه با برنامه ششم داستان غم انگیزی است. کاهش وابستگی بودجه به نفت رعایت نشد که ناقض قانون برنامه ششم توسعه است. باید به بحث هایی که در بنده «ه» تبصره 5 لایحه بودجه درباره اسناد خزانه آمده، خیلی توجه کرد. اسناد خزانه برای بدهی است که آینده ایجاد می شود، نه آن بدهی که قبلا انجام شده است. ضمن آنکه در آن ربا هم وجود دارد و شورای نگهبان باید آن را برگرداند. رقم واگذاری اوراق را در لایحه بودجه 194 هزار میلیارد تومان درنظر گرفتند، یعنی کل بودجه بادکنکی است، کشور اوراق می شود با این اوراق. همین امسال سود اوراق واگذارشده سال گذشته را گذاشتند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار کرد: با 18 هزار میلیارد تومان کسری بودجه، باید فاتحه طرح تحول سلامت را خواند. نکته دیگر آنکه بی خود برای انتقال آب خزر اقدام نکنید، از خلیج فارس بیاورید.

ویژگی های شفافیت و شفاف سازی و انضباط مالی در لایحه بودجه است

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس، علی کاظمی باباحیدری در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: نکات خوب در لایحه بودجه است نخست آنکه برخلاف نظر همکاران بودجه عملیاتی است. امیدواریم این روش را در سال های بعدی نیز داشته باشیم. ویژگی های شفافیت و شفاف سازی و انضباط مالی در لایحه بودجه است، کمیسیون تلفیق کار خوبی انجام داد.

وی با اشاره به محسنّات توجه به احیای بافت فرسوده در لایحه بودجه گفت: این مسئله موجب رونق مسکن و اشتغال زایی می شود.

نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی توجه به موضوع پسماند و محیط زیست، حمل و نقل عمومی، اشتغال عشایر و روستاها، صادرات غیرنفتی، ذخیره آب، آبیاری تحت فشار، آبخیزداری و تقویت بنیه دفاعی را از نکات مثبت لایحه بودجه سال 97 خواند و گفت: انشاءالله در جزئیات چکش کاری لایحه بودجه را انجام می دهیم.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =