قوامی: ۲۵ میلیارد درآمد یارانه‌ها به خزانه واریز نشده است/ کواکبیان: ما کجا کاره‌ای هستیم؟

نماینده اسفراین از واریز نشدن درآمد یارانه‌ها گفت و مصطفی کواکبیان در اعتراض به برداشت از صندوق توسعه ملی گفت: ما چه کاره‌ایم؟

به گزارش خبرآنلاین، هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در جریان نشست علنی امروز بعد از ظهر مجلس در تذکری  از واریز نشدن 25 میلیارد درآمد یارانه ها به خزانه خبر داد. او گفت: براساس قانون باید کلیات دریافتی دولت به خزانه وارد شود اما یک گزارشی بر اساس بررسی های خود خزانه وجود دارد که از سال 89 تا 95 مبلغ 25 میلیارد تومان از درآمد یارانه ها به خزانه واریز نشده است.

او گفت: این گزارش را دیوان محاسبات را مطرح کرده است. بنابراین چناچه این گزارش ارائه شود دولت نمی تواند نسبت به آن بی توجه باشد.

او ادامه داد : ما باید در بودجه تصمیماتی بگیریم که جلو اسراف را بگیریم. ببینید از سال 89،  300هزار میلیارد یارانه پرداخت شده است این موضوع کجا رضایت خاطری ایجاد کرده است.

کواکبیان : ما چه کاره ایم

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در تذکری با بیان اینکه من کاری به مشکلات بودجه و اینکه شرکت های دولتی نظارت نمی شود و اوراق مشارکت ممکن است محقق نشود ندارم. من یک سوال اساسی از شما دارم درباره بند " و " تبصره 4 گفت:رئیس جمهور گفت این بودجه هم شفاف است و هم عملکردی است . من عرض می کنم ما 32 درصد از درآمدهای نفت را می بریم برای صندوق توسعه ملی  بعد از سوی دیگر می گوییم به اذن مقام معظم رهبری می خواهیم این موارد را برداشت کنیم. این کار چه دلیلی دارد؟

او ادامه داد: اگر واقعا باید با اذن مقام رهبری این موارد حاصل شود که حدود 14 هزار و 375 میلیارد تومان در این بند وجود دارد که همه آن را در اختیار ایشان قرار دهید که با توجه به قدرت تشخیصشان حتما ضرورتها را بهتر از ما درک می کنند. اما اگر قرار است مجلس تصمیم گیری کند این پروسه معیوب است. ما نمی دانیم چرا باید برای واکسن سینه پهلو یا صدا و سیما اینقدر میلیون بودجه بگذاریم اما برای دیپلماسی یا بازنشستگان لشکری و کشوری نگذاریم. این پروسه باید مشخص شود.

کواکبیان گفت: اگر قرار است از صندوق توسعه برداشته شود ربطی به مجلس ندارد در بودجه هم نیاید.

او توضیح داد: اخطار مربوط به سیاست های کلی است که در اصل 110 با رهبری است. وقتی قرار است در مورد این برداشت ایشان اذن دهد ما چه کاره ایم و اگر ما کاره ای هستیم  کجا کاره ای هستیم؟

لاریجانی در پاسخ به کواکبیان گفت: همانطور که خودتان استدلال کردید شان سیاست های کلی با رهبری است که بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت آن را ابلاغ کردند. درمورد صندوق توسعه هم گفتند 30 درصد از منابع نفت و گاز به صندوق برود که چیز عجیب و غریبی نیست و پشتوانه ای برای تولید کشور است که در این راستا تا بخش خصوصی فربه نشود اشتغال ایجاد نمی شود.

منتها دولت جدولی نوشتند که از صندوق بگیرند برای هزینه های جاری لذا باید سیاست های کلی را تغییر می دادند که این در شان دولت نبود بلکه باید رهبری را تبصره ای برای سیاست های کلی قرار می دادند که در مواردی ایشان قبول کردند و مواردی را هم قبول نکردند و گفتند الزامی ندارد.

او گفت:ما الان دستمان باز شد تا مواردی را که ضرورت دارد استفاده کنیم که اگر نخواهیم استفاده کنیم که جایی نداریم که دولت استفاده کند در واقع این کمکی به دولت بود و اشکال قانون اساسی نیست.

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =