ایرنا نوشت: حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و نماینده ایران در مذاکرات سوری، اعلام کرد: برخی از گروه ها و تعدادی از افراد پرچم رسمی سوریه را بهانه کردند که همین مساله باعث شد نشست با دوساعت تاخیر برگزار شود.

جابری انصاری بعدازظهر سه شنبه با بیان این مطلب افزود: در کنفرانس های آستانه نیز بارها با چنین مواردی مواجه شدیم به همین دلیل این اقدامات را موضوع تازه ای نمی دانیم.

 وی با بیان اینکه میزبان نمی توانست این خواسته را محقق کند، اظهار داشت: متاسفانه این بهانه جویی ها به روشی برای برخی از گروه های معارض سوری تبدیل شده است تا امتیازگیری کنند.

جابری انصاری ادامه داد: این افراد تلاش می کنند جلسات را به تعویق بیاندازند و در قبال حضور خود درخواست هایی به طرف مقابل ارایه می دهند که محقق شدنی نیست.

وی گفت:بهانه امروز آنها استفاده روسیه از پرچم رسمی سوریه در طرح نشست گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی بود که حذف آن ممکن نبود.

دستیار ارشد وزیر خارجه درامور ویژه سیاسی افزود: طبیعی است که در یک کنفرانس آن هم در خصوص کشوری خاص، در طرح هااز نشان رسمی آن کشور استفاده شود؛ به هر حال برخی از این افراد در نشست شرکت نکردند اما اجلاس آغاز به کار کرد و با موفقیت پیش می رود.

وی گفت:اهمیت این کنفرانس در این است که در حجم بزرگی تعداد قابل توجهی از نمایندگان همه اقشار سوریه (حامیان ومخالفان دولت) کنار هم جمع شده اند.

جابری انصاری ادامه داد: این نشست آغاز دوباره ای بر گفت وگوهای سوری - سوری است و ما امیدواریم کمیته های مختلفی امروز در مباحث مختلف تشکیل شود.

دستیار ارشد وزیر خارجه ایران ادامه داد:به عقیده ما مهمتر از همه چیز تشکیل کمیته پیگیری کنفرانس سوچی و دیگری کمیسیون بحث و بررسی مسائل مربوط به قانون اساسی سوریه است.

وی گفت: با پایان نشست گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی، کار این کمیته ها آغاز خواهد شد و ایران امیدوار است این آغازی باشد بر تحول مثبت در زمینه شکل گیری روند سیاسی قابل اتکا و باثبات برای پایان بحران کشوری که وضعیت بحرانی دارد.

توافق درخصوص برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه که نوامبر سال 2017 (آذرماه) در سوچی برگزار شد، به دست آمد.

در این کنگره نمایندگان قشرهای مختلف سوریه از جمله هیاتی از دولت این کشور و طیف وسیعی از معارضان سوری شرکت دارند.

استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه نیز صبح روز دوشنبه برای شرکت در گفت وگوهای ملی سوریه وارد سوچی شد.

وزارت امور خارجه روسیه از حدود یکهزار و 600 نفر از اقشار مختلف سوریه ازجمله هیات دولت و معارضان سوری برای شرکت در نشست سوچی که 29 و 30 ژانویه ( 9 و 10 بهمن ماه ) در مدیا سنتر پیشین المپیک سوچی در حال برگزاری است، دعوت کرده است.
52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =